Jag hittar ingen sådan restriktion på sidan jag länkade till. Att notera är dock att tax-free-påse räknas som en handbagageväska.
Jag noterade nyss länken om ändringar i reglerna: Om någon vecka så kommer man bara att få ha ett handbagage på 23kg med sig i ekonomiklass. Det är ändå rejält mycket bättre viktbegränsning än de allra flesta andra flygbolag.
Du får nog läsa en gång till
(Jag blev informerad om ändringarna via mail häromdagen, och läste igenom dem mycket noga).
Det är fortfarande tillåtet med två handbagage, även i ekonomiklass.
Däremot är viktbegränsningen en nyhet, likaså är det nya måttregler för det mindre handbagaget:
40x30x15cm.
Tidigare har det inte funnits någon egentlig viktbegränsning.
Utan kravet har varit att du klarar av att lyfta upp bagaget i "bagagehyllan" själv. Det är ersatt med en gräns på 23 Kg.
I ekonomiklass är det den enda skillnaden.
(Sedan får man en gul "tag" på det mindre handbagaget, men så har det varit ett tag. I alla fall inom Europa).
Kan för övrigt inget annat än att rekommendera just BA (Brittish Airways).
Har de senaste två åren flugit med dem t.o.r till USA två gånger (GOT-LHR-LAX).
Dels för att deras bagageregler för ombordbagage, är de i särklass mest generösa.
Men i mitt fall har det dessutom, också varit det billigaste och snabbaste alternativet.
Ovanpå detta så har de en mycket bra service i ekonomiklassen.
(De har vunnit en del priser för just detta).
Vad det gäller vikten på min kameraväska så har den båda gångerna hamnat under 20 Kg. Dvs under BA:s nya regler, men klart över det som gäller de flesta andra flygbolag.
Det bolag som verkar vara kinkigast (enligt en bekant som jobbar på Bildbyrån, och flyger mycket) är KLM. Där är risken stor för att de väger ombordbagaget. Och att du tvingas checka in grejerna.
De har inte heller alls lika generösa regler för vikt vad det gäller ombordbagage.
Vad det gäller väskor. Så är min rekommendation:
Think Tank international v2.0
Mycket välbyggd, och genomtänkt. (Har haft några LowePro-väskor. TT är i jämförelse mer välbygda och tåliga).