Annons

Vilken rovfågel är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

eos30

Aktiv medlem
Kan jag få lite hjälp att identifiera en fågel?
Väldigt långt bort och dåligt ljus, men nu vet jag var den har sitt revir, så nästa gång kanske man komma lite närmare, vet ej hur känsliga dom är för människor?

TIA Jörgen
 

Bilagor

  • crw_5293.jpg
    crw_5293.jpg
    36.4 KB · Visningar: 1,463
Ser ut som ormvråk. Dom kan vara lite luriga att identifiera ibland då dom (och även bivråken) har lite varierande färgteckningar. Men jag tycker anar ett band som sträcker sig över bröstet, ett typiskt tecken för ormvråk.
 
Ja, nog är det en Ormvråk du har fångat.

Som redan påpekat är så varierar de i färg beroende på ålder, och lokalisation mm.

De flesta i Sverige är av en mörkare typ även om ljusare popultioner häckar i framför allt södra Sverige,,, Ormvråken kan lätt växlas med Fjällvråken men dett kan ju ganska lätt uteslutas med tanke på lokalisationen, vart det nu är.?.

/Niclas,
 
Den lite ljusa "innerringen" vid vingknogens utsida tyder på Bivråk mer är än ormvråk. Ormvråkens brukar vara mer diffus, menar jag.
Kanske har det med bildens kontrast å göra,,

Ormvråk är det nog ändå,

/Niclas,
 

Bilagor

  • crw_52931.jpg
    crw_52931.jpg
    14.1 KB · Visningar: 1,226
Detta är nog det som avslöjar för oss att det rör sig om en Ormvråk!

Vad jag tror så är det nog bara Ormvråken av vråkarna som har denna hals/bukring,markering så tydlig. Eller misstar jag mig kAnske;)?

/Niclas,
 

Bilagor

  • crw_52932.jpg
    crw_52932.jpg
    14.2 KB · Visningar: 1,028
Helt OK, att du lånade den Niclas. Så vad ni säger är att, nästa gång ska jag försöka få den snett underifrån/framifrån? + att jag ska försöka hitta den när det är sol.
 
Gjorde en ny variant, där jag drog upp skuggorna så mycket det gick, kanske hjälper ang halsringen?
 

Bilagor

  • crw_5293.jpg
    crw_5293.jpg
    29.3 KB · Visningar: 893
klockren standardormvråk

Fågeln är en klockren ormvråk av vanligaste snitt. En bivråk har ett helt annat stuk. Lite smäckrare med lite längre vingar och hals/huvud längre. Har du tur så hittar du boet i en inte alltför hög tall eller annat träd. Tänk bara på att inte störra i fall du lokaliserar boet. Du kan säkert få fina bilder i närheten av boet då vråkarna spelflyger om ett par månader. Ställ dig i skydd av något träd eller liknande på en höjd (om det finns) i närheten av boplatsen. Är bilden tagen nu i vinter så kan du vara 100% på att det inte är bivråk bara genom att titta i almanackan. Bivråken flyttar i aug-sept till Afrika och återkommer i maj.

Lycka till!
 
Bilden är tagen idag, i närheten av en klipphylla som är ca 50 meter hög, med lite tallar nära kanten. Kanske där boet finns?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.