Annons

Vilken RAW coverter använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Jag har nyligen köpt en begagnad D100. Den är helt ok men jag har problem med att välja raw converter. Från en annan kamera jag använder så är jag bortskämf med en mycket smidig sådan men har inte hittat någon till NEF.

Det kan ju bero på att jag inte hunnit lära de converters jag provat ....

Jag vill kunna se alla mina tagningar (2-300) som tumnaglar, korrigera helst med uppdatering, vitbalans på alla, därefter välja några (20-30) som jag ställer exponering, kontrast och färger på, gärna med kurvor eller histogram..

Sedan när jag "ställt in " varje bild så vill jag kunna starta converteringen, gå och fika, åka hem och sova för att sedan komma tillbaka till ett gäng konverterade tiffar som jag sedan kan finputsa i ps...

Har ni några förslag??
Gärna med beskrivning på ert arbetsflöde... jag jobbar oftast med 2-300 exponeringar per jobb så flödet är viktigt...

med spänd förväntan...
/b
 
Jag använder mest Canons program men om du använder Nikon så skulle jag nog rekomendera Adobe Camera Raw. Eller Nikons programvara Nikon Capture eller vad det heter, jag har hört att det är dåligt.

Mvh Markus Asp
 
Jag tittar ofta på bilderna med NikonView som är gratis för registrerade Nikonanvändare. Detta för att det är relativt snabbt på att visa thumbnails i NikonBrowser. Dessutom kan man ganska snabbt se hela bilden i NikonView.

Det som saknas är bra verktyg för batchkonvertering. Du kan justera bildstorlek och jpeg-kompression samt lägga resultaten var du vill med nytt namn om så önskas. Det är också allt.

Vill man göra mer får man tillgripa PS. Du känner Adobes Camera RAW, en fantastisk plugin till PS CS. Jag är ingen mästare på PS och vet inte hur man gör batchkonverteringar. Jag öppnar filerna en och en, kollar WB mm innan jag tar in bilden i redigeringsläge. Det går inte fort men jag vill göra det bilder jag vill "spara" så bra jag kan.

/AnWi
 
Jag kan inte nog hylla gratisprogrammet Rawshooter! Samma utvecklare som gjort det andra suveräna programmet Capture one.

Här kan vi snacka snabbarbetat. Ett perfekt arbetsflöde, supersnabbt program, jättebra batchkonvertering. Ger i mitt tycke bättre bilder än Nikon Capture och går hundra gånger snabbare. Alla instruktioner till rawfilen sparas automatiskt vilket gör att du när som helst kan få fram en likadan "framkallning" igen.

Det är nästan kriminellt att inte testa det programmet om man har PC. Capture one kostar väl 5000 och det här är som sagt - gratis och påstås så förbli.

http://www.pixmantec.com/products/rawshooter_essentials.html
 
Jag tittar ofta på bilderna med NikonView som är gratis för registrerade Nikonanvändare. Detta för att det är relativt snabbt på att visa thumbnails i NikonBrowser. Dessutom kan man ganska snabbt se hela bilden i NikonView.

Det som saknas är bra verktyg för batchkonvertering. Du kan justera bildstorlek och jpeg-kompression samt lägga resultaten var du vill med nytt namn om så önskas. Det är också allt.
Det finns en "Thumbnail Extension Update" på Nikons webbsida. Den gör att du kan få miniatyrer (thumnails) i Windows utforskaren. Nikon View klarar i viss mån även batch-konvertering. Funktionen heter "Copy and resize as JPEG file(s)". Långsamt, men fungerar.
 
Nikon Capture är absolut inget dåligt program. Det är mycket kompetent, men tyvärr väldigt segt och ganska trögjobbat. En omskrivning lär vara på gång.
 
Jag har det faktiskt installerat men inte hunnit testa så mycket än. Raw Shooter Essentials alltså. Hur använder du batchkonverteringen? Någon sorts automatik? Då kan man väl lika gärna fota i RAW+jpg.

Tolka mej inte fel, jag sitter för länge med mina bilder men det är sällan jag har väldigt många bilder där WB skall vara lika eller där EV skall justeras +0.3 på alla etc. Å andra sidan kommer jag inte hem med 200-300 bilder på en dag, kanske på en långhelg.

Berätta gärna hur du gör, vad som är smidigt.

/AnWi
 
Hur använder du batchkonverteringen? Någon sorts automatik? Då kan man väl lika gärna fota i RAW+jpg.
Den är fullautomatiskt. Du kan endast välja storleken på JPEG-filen och var den ska hamna. Om du vill ha bättre möjligheter måste du använda något annat program. CS2's Camera RAW verkar mycket kompetent och kan göra batch-konverteringar utan att öppna bilderna i Photoshop först. Du kan alltså få en preview över alla bilder och ställa in dina inställningar inviduellt. Sedan väljer du "save" eller "open". Testa 30 dagars test-versionen.

Se här: http://www.adobe.com/products/photoshop/images/multi_image_edit.jpg
http://www.adobe.com/products/photoshop/newfeatures.html
 
Senast ändrad:
RAW+jpg?? Då får man ju en liten skit-jpg som är oanvändbar förutom på skärmen. I alla fall med D70. Kamerans jpg-komprimering är inte i närheten av en bra raw-konverterare.

Den stora fördelen med C1 och Rawshooter är att du hela tiden jobbar med ett "alias" på skärmen. Det snabbar upp processen oerhört. När du är klar så låter du bilden eller bilderna konverteras i bakgrunden medan du jobbar med nästa bild. Dessutom har Rawshooter suveräna autofunktioner för exponeringen som själv fyller i lämpliga värden på fyllnadsljus och skuggkontraster mm som ger en suverän grund att justera från.
Flödet är bara "uppifrån och ner" och att lära sig programmet går på en dag. Men läs den suveräna instruktions-pdf:en som medföljer.

Lycka till!
 
Det blev lite rörigt ett tag. Alla var så ivriga så frågor och svar kom i en enda röra.

Tack Bo. Jag skall genast ta mej tid att läsa på om programmet. Är det så bra som du säger kommer det att underlätta väsentligt.

Jag har inte testat RAW+jpg. Visste bara att det fanns. För mej är det bara RAW, med alla dess fördelar, som gäller.

/AnWi
 
Ja, jag är också en rå kille sedan en dryg månad tillbaka. Svårt att gå tillbaka till jpg-inställning på kameran när man sett hur bra det faktiskt kan bli.
 
Bibble

Låter lite som om Bibble skulle göra jobbet för dig. Jag måste väl erkänna att jag använder det till 99% under linux, vilket också är anledningen till att jag just använder Bibble. Enda RAW-konverteraren som finns för linux (utöver dcraw, men den duger inte i längden) Jag kan väl inte säga att jag tycker att programmet är bra men det har bra delar. Det finns dock många störande detaljer.
Arbetsflödet fungerar bra för mig. Jag brukar först gå igenom skärpan, sedan exponering och färg. Jag har fått kombinera Bibble med lite egna skript för att få det smidigt. Om du föredrar ett rent point-and-click-verktyg så vet jag inte hur Bibble skulle fungera för dig. Jag skulle nog inte trivas med det utan mina komandoradshjälpmedel.

Prova själv
http://www.bibblelabs.com/
 
Ny kamera...

Det låter som om jag behöver skaffa ny kamera. Min gamla Nikon 5700 stöds inte av Bibble, RawShooter Essentials eller Capture One. Mycket irriterande faktiskt. :O
 
Re: Ny kamera...

andewid skrev:
Det låter som om jag behöver skaffa ny kamera. Min gamla Nikon 5700 stöds inte av Bibble, RawShooter Essentials eller Capture One. Mycket irriterande faktiskt. :O
Du skulle nog kunna prova dcraw i så fall. Det verkar som om Nikon 5700 stöds. Om nu Adobes PS RAW-konverterare bygger på dcraw så borde PS fungera för dig.
 
Re: Re: Ny kamera...

jarek skrev:
Du skulle nog kunna prova dcraw i så fall. Det verkar som om Nikon 5700 stöds. Om nu Adobes PS RAW-konverterare bygger på dcraw så borde PS fungera för dig.
Jo, dcraw fungerar, men färgerna blir helt fel (precis som med dpmagic. Adobe Camera RAW och Nikon Edit/View är de enda program som fungerar. Ofta ger dock Adobe Camera RAW en för grön-gul bild jämfört med JPEG eller Nikon Edit. Det går dock att mixtra lite med Camera RAW så att det blir hyffsat. I många fall blir det bättre än med Nikon Edit - som ofta kliper highlights och skuggor lite för mycket.
 
Phase One är enligt min mening den bästa rawkonverteraren att räkna upp värden från skuggor, mörka delar av bilden. Rawshooter interpolerar sönder strukturer i skuggorna, gissar fel och lägger till färg lite hur som haver.
Jag vet inte om denna bild kan ses tydligt , men den visar hur mycket bättre en PhaseOne bild blir.Bilden till höger är från Rawshotter, strukturer är sönderinterpolerad jmf med PhaseOne till vänster.
Ser man till bildens helhet är det inte mycket som skiljer, men i skuggpartierna kan PhaseOne estimera fram mer rätt struktur och färgåtergivning än något annat program jag har.DVS mer än
NikonCapture, Bibble, Rawshooter,och PS raw.
Hälsning Mikael
 

Bilagor

  • rawuppräkning.jpg
    rawuppräkning.jpg
    41.9 KB · Visningar: 611
Senast ändrad:
kaw skrev:
Har du testat version 7? Borde ge liknande färger som ACR - jag är nyfiken om det är så.
Nej, inte helt. Och det varierar dessutom beroende på motivet. Men det är betydligt bättre med nyare versionen av dcraw =)
 

Bilagor

  • farg.jpg
    farg.jpg
    47.3 KB · Visningar: 600
PhaseOne jmf med fotoshop raw.
Orginalfil från 1DSMK2
Även Photoshop räknar upp filerna med mer spräcklighet jmf med PhaseOne.
Phase One är duktiga på interpolering och gör det synbart bättre i skuggor än övriga aktörer
Mikael
 

Bilagor

  • rawuppräkn2.jpg
    rawuppräkn2.jpg
    43.3 KB · Visningar: 597
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.