Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken RAW coverter använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bildfil och utsnitt, SE FÖREGÅENDE inlägg sista på sidan 4
Mikael
 

Bilagor

  • uthus2.jpg
    uthus2.jpg
    47.6 KB · Visningar: 515
Har hyllat Rawshooter rätt rejält tidigare i den här tråden men efter att ha testat Capture one LE 3.7 ett par dagar nu måste jag säga att Capture one ger överlägsen bildkvalitet.

Ok - Rawshooter är gratis och C1 LE kostar 99 dollar men dom pengarna är väl investerade. Däremot hade jag dragit mig för att betala för C1 Pro. Det känns lite väl kostsamt.

C1 LE går att testa i 15 dagar utan begränsning. Funkar för D2X också.
 
Slowfinger skrev:
Har hyllat Rawshooter rätt rejält tidigare i den här tråden men efter att ha testat Capture one LE 3.7 ett par dagar nu måste jag säga att Capture one ger överlägsen bildkvalitet.

Ok - Rawshooter är gratis och C1 LE kostar 99 dollar men dom pengarna är väl investerade. Däremot hade jag dragit mig för att betala för C1 Pro. Det känns lite väl kostsamt.

C1 LE går att testa i 15 dagar utan begränsning. Funkar för D2X också.

Vad är skillnaden mellan Pro och LE varianten?
 
Några frågor:
1. D2x ska må bra brusmässigt på 1600 och 3200 ASA av senaste versionen av Capture one. Någon som har erfarenheter/bildexempel på det?
2. Är det bara Bibble och Nikon capture som kan läsa av d2x vitbalans? Och finns det något knep för att kringgå det? (Kanske "match color" i ps mot jpg-filen som biläggs rawfilen?)
3. Jag så uppräkningen av egenskaper på Capture Ones båda versioner. Vari ligger de praktiska _skillnaderna_?
 
Magnus Wahlgren skrev:
Några frågor:

2. Är det bara Bibble och Nikon capture som kan läsa av d2x vitbalans? Och finns det något knep för att kringgå det? (Kanske "match color" i ps mot jpg-filen som biläggs rawfilen?)

Jag använder sällan As shoot, inte för Nikon eller någon annan kamera. Tycker att det är enklare att vitbalansera med pipetten i Capture One eller Camera Raw.

Samtidigt är ju detta med att kryptera funktioner ett annat otyg, som tyvärr inte bara Nikon har ägnat sig åt. Förstår inte tillverkare som tycker de har rätt att kryptera informationen så att jag inte kan använda vilket program som jag vill använda mig av.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.