ANNONS
Annons

Vilken programvara/drivers behöver jag för visa RAWbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

MalZon

Aktiv medlem
Uppgradetat min Canon EOS 550D till en EOS 80D ikväll. Kan inte öppna RAWfiler längre i Windows 8.1. Funkade innan som vilken bild som helst. Vad för mjukvara behöver jag för att kunna öppna dem och visa dem i Windows som innan?

Länka gärna!

Du har nog inte kunnat öppnat rawfilerna tidigare heller utan bara den inbäddade jpg-filen. Ta och ladda ner Canons DPP som är deras gratis rawkonverterare (och bildvisareav jpg, tiff och rawfiler). Finns på deras websida. Vill du som tidigare bara visa den inbäddade jpg-filen kan du ladda ner Fast stone image viewer som dessutom är ett bildvisningsprogram som även kan visa video som du tagit med kameran+enklare bildbehandling.

Du har nog inte kunnat öppnat rawfilerna tidigare heller utan bara den inbäddade jpg-filen. Ta och ladda ner Canons DPP som är deras gratis rawkonverterare (och bildvisareav jpg, tiff och rawfiler). Finns på deras websida. Vill du som tidigare bara visa den inbäddade jpg-filen kan du ladda ner Fast stone image viewer som dessutom är ett bildvisningsprogram som även kan visa video som du tagit med kameran+enklare bildbehandling.
Nope, har sett RAW-filerna (.CR2) direkt i mappen i Windows.
Uppdaterade till senaste Camera RAW och i det kan jag öppna filerna iaf, Men vill som sagt se dem direkt i mappen som bildikon.

Har aldrig kört RAW + .jpg, utan enbart RAW.

[...]
Har aldrig kört RAW + .jpg, utan enbart RAW.

Det Tony menade var att en cr2 (och andra tillverkares råfiler också) egentligen är ett helt litet paket som förutom seansordata och metadata även innehåller en jpg för förhandsvisning. Den finns där även om du fotar bara i raw.

Det saknas helt klart något på din dator. Hoppas du hittar.

Ok, så här har jag haft det innan med gamla kameran. Det är såhär jag vill ha det med nya med.

Bilagor

• ikoner.jpg
    ikoner.jpg
    356.6 KB · Visningar: 31
RAW image extension heter programmet jag kör med för att visa RAWfiler direkt i Windows, jag kör Windows 10 men det borde fungera även i Windows 8.

Ja, att importera, visa och jobba med bilder från Canon EOS 80D i Lightroom skall funka alldeles utmärkt.

Ok, så här har jag haft det innan med gamla kameran. Det är såhär jag vill ha det med nya med.

Microsoft Camera Codec Pack slutade de inkludera nya Canonkameror i så nu är det just Raw Image Extention som gäller.
Det kommer se ut som det gjorde innan, det ger previews och thumnails i Windows utforskaren. Det t.o.m skrämde igång en halvtaskig möjlighet till Sonys råfiler när jag installerade det.

Suck... Vad är det jag ska logga in på? Har aldrig behövt krabba såhär innan.

Bilagor

• rawextension.jpg
    rawextension.jpg
    80.7 KB · Visningar: 26
Prövade trial på denna, och det verkar funka. Får väl bli att man offrar en 100-ing, dock surt att det ska strula så förbaskat bara frö man byter kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar