Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken pappersframkallare ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

KalZoom

Aktiv medlem
Mitt mörkrum hemma är snart färdigbyggt och jag har några funderingar kring det här med kemi. Jag kopierar vanligtvis på fotokemika fineprint men jag kommer nog också att börja kopiera på varycon. Vilken pappersframkallare är lämplig till de här pappren? Eller spelar det ingen roll?

uppar denna fråga lite för jag har haft ungefär samma! framkallar åxo på varycon (fiber) och använder kodaks polymax som jag fick rekomenderat på potax som "normal" framkallare! är inte så erfaren i mörkrummet så kan inte säga om det funkar bra eller dåligt! har även använt kodak dektol i pulverform! har inte jämnfört några kopior ännu men kan titta upp det!!

FinePrint innehåller mycket klorbromsilver och ger därmed varmare resultat än Varycon.

Kodak Dektol (D-72) är en klassiker.

Agfa Neutol WA är en varmtonsframkallare.

Acuprint 2 låter intressant på Photax hemsida.

Alla pappersframkallare fungerar med dessa papper, men det kan bli lite skillnad i bildtonen. Varycon tycker jag för det mesta bli neutral.

Rekommenderar FinePrint som plastpapper och Varycon som fiberpapper. Varycons blanka plastpapper är ingen höjdare. Dålig svärta och en yta som ser "fet" ut.

Jag tycker att Fotokemikas egen framkallare FR-4 är ett bar alternativ. Vet inte om Photax säljer den längre men den finns i Fotokemikas sortiment. Har själv några pulverpaket kvar sedan tidigare annars finns receptet på deras hemsida tror jag. Även Dektol funkar väldigt bra. Ibland kan en kombination av tvåbadsframkallning med mjukframkallaren Selectol Soft som första bad (för finjustering av kontrast samt bättre separation i skuggor) vara bra, speciellt på Varycon och Fineprint och andra variabla papper eftersom dessa papperstyper påverkas väldigt lite i skuggor och högdagrar av filterbyte.

J. Patric skrev:
Rekommenderar FinePrint som plastpapper och Varycon som fiberpapper. Varycons blanka plastpapper är ingen höjdare. Dålig svärta och en yta som ser "fet" ut.
Nja, är du säker på det? Jag har för mig att Varycon hade den bästa svärtan när tidningen FOTO (eller Aktuell Fotografi) testade papper i början av 90 talet.

matnyttige skrev:
Nja, är du säker på det? Jag har för mig att Varycon hade den bästa svärtan när tidningen FOTO (eller Aktuell Fotografi) testade papper i början av 90 talet.

Det var då jag använde Varycon, blankt plast. Gillade inte alls det papperet pga sin gråblaskighet och "vaselinaktiga" yta.

Kristallytan och matta ytan är bättre.

Fiber-Varycons blanka version är mycket bättre. Gillar den och den matta. Kristallytan var även den fin, men den säljs inte i Sverige längre.

Graal skrev:
Jag tycker att Fotokemikas egen framkallare FR-4 är ett bar alternativ. Vet inte om Photax säljer den längre men den finns i Fotokemikas sortiment.

FR-4 är mycket lik Selectol (D-52) men med mer natriumkarbonat. Antagligen för att snabba upp den lite.

FR-4

Metol 1,5g
Natriumsulfit 24g
Hydrokinon 6g
Natriumkarbonat 42g
Kaliumkarbonat 1g

Selectol (D-52)

Metol 1,5g
Natriumsulfit 22,5g
Hydrokinon 6,3g
Natriumkarbonat 15g
Kaliumkarbonat 1,5g

Finns Selectol (D-52) att köpa någonstans? Har bara hittat Selectol Soft. För det är väl inte samma framkallare?

Graal skrev:
Finns Selectol (D-52) att köpa någonstans? Har bara hittat Selectol Soft. För det är väl inte samma framkallare?

Det är samma framkallare, bara det att Kodak ändrat namnet lite. D-52 är receptet (Developer 52) och Selectol/Selectol Soft är varumärket. Samma som med D-72 som senare fick varumärket Dektol. D-76 behövde inget speciellt varumärke, då D-76 redan hamrats in hos folk. :)

Om man blandar själv så är Kodak D-155 med sina tre framkallningsämnen en mycket fin framkallare för varma gnistrande resultat:

Metol 0,4g
Hydrokinon 4g
Glycin 2,6g
Natriumsulfit 22g
Natriumkarbonat 18g
Kaluimbromid 4g

Observera att det är fotografisk Glycin som ska användas, och inte aminosyran.

Jag brukar använda D-155 som ett billigare alternativ till Ansco 130.

ANNONS