Annons

Vilken ordning, resize & komprimering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rena

Aktiv medlem
Hej!

Har efter tidigare frågor beslutat mig att fota i 5 Mp läget. En del bilder skall upp på nätet i mindre format. Vilken ordning bör jag göra komprimering och resize. Skall jag komprimera först eller resize först?

Någon som har ett riktigt bra program att tipsa om som gör det smidigt och lätt. Photoshop är lite bökigt om man har många bilder.

TACK
 
Normalt sett så kör man resize först. Komprimeringen gör man ju när man sparar ut den resizade bilden.
 
Någon som har ett riktigt bra program att tipsa om som gör det smidigt och lätt. Photoshop är lite bökigt om man har många bilder.
Ehh... photoshop såklart. Vet inte om du tittat på det. Men leta up action och lär dig lite om det. Kolla även bibers(här på fotosidan) action paket, samt fred miranda daily actions.

Med dessa kan du välja i kombination med automate (under arkiv menyn) att utföra en action på alla bilder i en hel katalog. Och om actionen råkar vara, passa in bilden till max 600pixlar på längsta sidan, sätta ramar, och sedan komprimera så är det ju fint. Sen finns det en mall man kan göra om lite själv för att generera färdiga gallerier. Också bara genom att markera en katalog genom automate. Själv har jag gjort om mallen rejält och kommer låta den generera alla gallerier som ska upp på min sida snart.
 
Jag rekommenderar ThumbsPlus (www.cerious.com) för batch-arbeten. Det är i grunden ett bildarkiv/bildeditor, men batch-funktionen är också mycket kraftfull. Jag använder enbart ThumbsPlus i samband med digitala foton. Tycke och smak.

/Anders
 
Det är mig som Damocles nämner, har gjort lite
för brusreducering, skärpning och s/v.
Du kan ju fråga mig på icq om du är intresserad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.