Nu kommer jag bara med rena spekulationer...
Jag har inte hört talas om USM/HSM/motsv. teknik tidigare från Tokinalägret.
Även tätningen skulle isåfall vara ett nytt moment, såvitt jag vet.
Jag tror även det kan finnas affärsmässiga skäl till att differentiera Pentax-versionen och Tokina-versionen av "samma" optik, om inte annat för att ytterligare motivera prisskillnaden.
Men om man kikar runt lite på vad dessa egenskaper "kostar" hos ex. Canon kan man notera följande:
* EF-S 17-55/2.8 IS USM är förvisso 1mm mindre vidvinklig och saknar tätning men verkar i övrigt likna 16-50. Denna har erkänt hög bildkvalitet, USM och dessutom bilstabilisering för ca 10k kr. Lite oklart hur stor extrakostnad IS står för, men en intressant notering iaf.
* EF 70-200/4L USM har både vädertätning och USM (utöver god bildkvalite alltså) för ca 6500 kr. USM och tätning verkar alltså inte kosta astronomiska belopp med tanke på att glas-kostnaden producerar fina resultat.
Så om 16-50 landar på > 10 kkr utan att behöva bekosta bildstabilisering i objektivet så måste bildkvaliten vara något i hästväg för att priset ska kännas motiverat.
Som ett avslutande sidospår tycker jag själv att en framtida Sigma 18-50/2.8 EX med HSM skulle vara ett intressant objektiv. Tekniken finns ju plats så det R&D-kostnaden vore väl inte enorm. Sen om Sigma själva tycker det återstår väl att se