Annons

Vilken Nikonkamera ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vill bara slänga ut en fråga till er Nikon fotografer. Jag har länge fotat analogt nikon och gör det fortfarande. Har ett par fasta objektiv som hänger med och som jag gillar. 85a , en 50a och ett zoom objektiv.
Vill gärna ha en som passar för dom och som är ganska proffesionell. Har läst lite granna och blev lite nyfiken på d700 d300s or the d7000. vill ju ha något mellan 10-15000 tror jag.
Några bra tips?
/Martin.

D700 har ju fördelen att sensorn är lika stor som en gammal filmruta, alltså kommer objektiven att ge samma bilder som på en analog. På de andra, med mindre sensor, kommer det verka som att de har 1,5 ggr längre brännvidd. Ett 50 mm kommer du alltså tycka är 75 mm och så vidare. Den börjar ju bli riktigt billig nu också!

Annars D7000, D300s ska du bara välja om du behöver snabbheten i fokus och serietagning och stryktåligheten.

Hyfsat enkelt val, begagnad D700. Du är ju van med bildvinklarna och skärpedjupen du får med dina objektiv på småbildsformatet. På DX skulle du behöva en 35mm och en 60mm för ungefär samma bildvinklar som du får med dina fasta 50 och 85mm objektiv, och med dem blir skärpedjupen mindre om bländarna är de samma. Och så ser bilderna skarpare ut med objektiven fullt öppna än vad de gör på DX, tack vare den mer än dubbelt större sensorn.

D700 har ju förstås några år på nacken, men jag kunde inte vara mer nöjd än jag är med min, speciellt inte i förhållande till vad jag betalade för den ifjol för ganska prick ett år sen när jag köpte mitt ex begagnat. Det är en fantastisk kamera - grym på höga iso, rejält snabb i vändningarna speciellt med kraftbatterikitet, för att inte tala om fördelarna rent bildmässigt med fullformat.

Enda alternativet som jag ser det är att vänta på den nya D600 som troligtvis kommer att släppas under sommaren nån gång och finnas tillgänglig i höst nån gång gissningsvis. Det är en lite enklare men modernare fullformatare som kunde passa som handen i handsken för dig. Den kommer nog inte vara lika snabb som D700 både vad gäller autofokus och seriebildtagning, men om man inte behöver det absolut bästa i den vägen så är det garanterat ett bra val ändå. Om man vill vänta alltså.

Tack fär svaren!

Tackar för bra uttömmande svar. jag skulle kunna vänta på den d600 efetrsom detta förmodligen skulle kunna bli en form av 40 års present hehe. Den ända "större" digitala system kameran jag haft var en bra canon jag köpte för många år sedan. Så för mig kommer nog den d700 kännas riktigt bra med take på vad jag har att jämföra med.
I dagsläget fotar jag bara med min lx5 och min analoga nikon f100. Så det låter som om jag skulle bli väldigt nöjd med antingen d700 eller 600 då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar