Annons

Vilken Nikon ska man satsa på ?

Produkter
(logga in för att koppla)

viperman

Avslutat medlemskap
Nikon 300s

eller

Nikon 7000

Någon sa att 7000 var ett bättre val.?

Ska till början ha den på land och sedan även undervattensfotografering

Nu vet jag inte om det nu finns uvhus till 7000 då den är ganska ny

Tips förslag önskas

D7000 har modernare och bättre sensor, högre upplösning och ett antal fina nya funktioner.

Nackdelen med den jämfört med D300s är att den har mindre buffer (du kan inte ta lika många raw-bilder i följd), lägre seriebildstagning och mindre robust. Jag har lite svårt att bedöma autofokusen, vilken som är bäst och isåfall på vad och vad som är skillnaderna. Men någon annan har nog synpunkter.

Är byggkvalitén och snabbheten viktigast så tar du D300s, annars D7000.

Cyberphoto har fint erbjudande på D300s nu.
http://www.cyberphoto.se/?ad=100699

D7000 har modernare och bättre sensor, högre upplösning och ett antal fina nya funktioner.

Nackdelen med den jämfört med D300s är att den har mindre buffer (du kan inte ta lika många raw-bilder i följd), lägre seriebildstagning och mindre robust. Jag har lite svårt att bedöma autofokusen, vilken som är bäst och isåfall på vad och vad som är skillnaderna. Men någon annan har nog synpunkter.

Är byggkvalitén och snabbheten viktigast så tar du D300s, annars D7000.

Cyberphoto har fint erbjudande på D300s nu.
http://www.cyberphoto.se/?ad=100699

Verkar som 300 har bättre autofocus( kan ha fel)
- den är större
Ta flera bilder i RAW är ju krav.
Lutar nog mer på 300 s just nu ..

Fler synpunkter ta tacksamt emot.

D7000 helt klart om du ska filma eller om du vill ha minsta möjliga hus. Men om du gillar ett bra grepp, rejäl byggkvalité och en proffsig känsla och även tillgång till 8 bps med grepp och aa-batterier så är D300s självklar. Nu billigare än D7000 hos fotokungen,cyberphoto osv.

Gå till en butik och känn på dem.

På papperet vinner D7000 på flera punkter och en del av dem som hög-ISO, upplösning och filmning vinner den med en hel del. Dock får man en annan insikt i det där med kameror när man känt på dem sida vid sida. Det är då man förstår varför D300s kan vara bättre trots vad pappren säger.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto