Annons

Vilken NAS ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

transalp-01

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en NAS för att lagra mina bilder (RAW filer)

Vad ska jag välja?

Har tittat på BUFFALO LINKSTATION 421DE men även tittat på Seagate Central 3TB och D-LINK Sharecenter Cloud 2-Bay Network Storage DNS-320L.

Det är alltså en begränsad budget.

Vad rekommenderar ni för lågbudget NAS för foto?
 
+1 på rekommendation på Synology... har 2st själv varav en 213j och en är av de lite mer avancerade... bägge funkar mkt bra och deras stöd till telefon/surfplattor/datorer är likaså utmärkt med enkla tydliga UI.
 
Har haft QNAP TS-419P+ nu i flera år. Den bara går och går :)
Bra funktioner, lättskött via snyggt webinterface.

De har många modeller i alla tänkbara prisklasser.
T.ex. QNAP TS-212P ca 1500:-
 
+1 på synology. Kör en lite mer avancerad modell själv då jag streamar mkt film. Men just vad det gäller backup är den klockren.

Kör synk mellan nas och pc så att alla viktiga filer från pc:n är backupad.
alla kort läggs direkt på nasen. Nasen i sin tur synkar mot en molntjänst Crashplan där jag kan ladda upp så mkt jag vill från en och samma dator. På detta sätt minimerar jag förlust av kort dramatiskt.
Funder även på att införskaffa mig en 3 TB extern hdd bara för att vara idiotsäker.
 
Har man lite överbliven hårdvara hemma, så är ju http://www.freenas.org/ väldigt populärt. Kör det själv (visserligen med hårdvara som jag byggt själv så det inte ska dra så mycket ström)

Har själv ägt flera st "fabriksgjorda" NAS:ar typ D-Link & Synology. Men inget slår FreeNAS! Tycker jag,
Så mycket mer möjligheter, både när det gäller hårdvaran & mjukvaran. Och svårt är det inte, inte dyrt heller.

Kanske något att tänka på.
 
Jag använder också en Synology (DS213j) efter rekomendationer från bl a folk här på Fotosidan. Nu har jag inte använt någon annan NAS än den, men jag har ett par reflektioner nu efter cirka ett års användning.
Som lagrings- och back-up-maskin så gör den sitt jobb, helt klart. En annan sak som är bra är att Synology kontinuerligt uppdaterar sitt operativsystem, sina appar och sånt. Bra kundrelationstänk liksom.

Å andra sidan så tycker jag att den inte är helt användarvänlig. Jag har försökt få igång att kunna komma åt innehållet från andra datorer via nätet, och skapa mitt egen molntjänst, utan att lyckas. Menyerna kanske är logiska för tekniker, men inte för en ointresserad snubbe som jag – som bara vill att det ska fungera.
Men, det kan vara "skit bakom spakarna", vad vet jag?
 
Har haft QNAP TS-419P+ nu i flera år. Den bara går och går :)
Bra funktioner, lättskött via snyggt webinterface.

De har många modeller i alla tänkbara prisklasser.
T.ex. QNAP TS-212P ca 1500:-

Måste ta och sätta +1 på Qnap. Har en 412:a och det är en arbetshäst utan dess like.

Men mer viktigt att hålla koll på är vad det sitter för diskar i. En del av leverantörerna rekommenderar att man inte sätter i över 2-3Tb-diskar och det kan kanske vara värt att kolla upp och faktiskt följa råden.
Jag har 4 st 1,5Tb i RAID 5 i min burk och utöver det har jag lösa hårddiskar som jag kopierar ut till och förvarar på annan plats än hemma. Jag sparar bilderna i mappar som är strax under 1,5 Tb för att kunna kopiera dem rakt ut från NAS:en till de lösa diskarna. Det är en del jobb att hålla allt uppdaterat men jag har tappat bort bilder två gånger tidigare, inga mängder, men det kändes ändå väldigt illa efter det.
 
Jepp, det ska man definitivt vara noga med.
Själv kör jag 4st WD Green 3Tb vilken funkar bra i min qnap

WD Green brukar inte rekommenderas för NAS (eller andra filservrar), då de är gjorda främst för att vara tysta och strömsnåla och inte för att vara igång dygnet runt. För NAS och servrar är WD Red bättre lämpade (fast i praktiken vet jag inte hur stor skillnad det gör).

Jag kör med 3 x 3 TB WD Red i min Synology.
 
213j ser intressant ut men kollar även på zyxel 325v2 som verkar ovanligt snabb för sitt pris. Klart billigare än 213j. Återkommer med vidare analys.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Har man lite överbliven hårdvara hemma, så är ju http://www.freenas.org/ väldigt populärt. Kör det själv (visserligen med hårdvara som jag byggt själv så det inte ska dra så mycket ström)

Har själv ägt flera st "fabriksgjorda" NAS:ar typ D-Link & Synology. Men inget slår FreeNAS! Tycker jag,
Så mycket mer möjligheter, både när det gäller hårdvaran & mjukvaran. Och svårt är det inte, inte dyrt heller.

Kanske något att tänka på.

Ur datasäkerhetssynpunkt, är FreeNAS och andra lösningar baserade på ZFS helt oslagbara. Få sypstem är dessutom så enkla att bygga ut med mera disk, eller att ersätta disk som gått sönder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.