Finns det NAS'ar med hot-swap av diskar? Och "full RAID-spegling" vad det nu kallas?
Jag skulle vilja ha en NAs med två diskar som är speglade kopior av varandra. Sen skulle jag bara vilja kunna rycka ut en av diskarna och ta med till jobbet så att jag har en offline backup. Om hela hest brinner ner köper jag bara en ny NAS, stoppar in disken från jobbet, och så är alla filer tillbaka. Funkar det? Finns sådan NAS?
Sen skulle jag även vilja kunna göra ovanstående men med flera roterande diskar. Så att jag t.ex. hat två offline-diskar. Jag tar hem en av offline-diskarna från jobbet, tar ur en av NAS'ens diskar, och stoppar i den hemtagna offline-disken. Jag vill då att NAS'en synkar diskarna så att den tidigare offline-disken uppdateras så att den blir en kopia av den disk som sitter i NAS'en. Jag vill helt enkelt kunna plocka ioch ur diskar helt fritt, och NAS'en ska hela tiden se till att de diskar som sitter i är aktuella och speglade kopior. Funkar det?
Syftet är två<.
- att ha RAID-hemma för att skydda mig mot diskkrasch
- att ha automatiskt synkade disk-kopior som enkelt kan flyttas till annan fysisk plats för lagring under obestämd tid