Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken NAS ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
FreeNAS låter ju bra, men det är ändå ett manuellt moment. Även nåt så enkelt som att klicka på en länk på en websida är ett hinder. Jag letar efter en helt automatiserad backuplösning.
 
Syftet är två<.
- att ha RAID-hemma för att skydda mig mot diskkrasch
- att ha automatiskt synkade disk-kopior som enkelt kan flyttas till annan fysisk plats för lagring under obestämd tid

QNAP har rätt många funktioner för att koppla samman två olika NAS:ar
Deras quick copy är gjord för att automatiskt kopiera ut valda filer till USB-disk via knapp i fronten på NAS:en. Den kan även göra inkrementell bakut över tid mot en USB-disk.

Jag tror att i alla fall Qnap och antagligen de flesta andra har funktioner du eftersöker.
Här kan du testa qnaps:s webinterface http://www.qnap.com/en/index.php?lang=en&sn=3541
 
Sd plats

Jag har läst igenom tråden och undrar om det är nån som testat en nas med plats för sd kort? Funkar det så att det är bara att plugga i kortet i nasen när man kommer hem efter en fotorunda så kopieras korten över till nasen?

Fredrik
 
Jag sätter SD kortet i USB läsare som jag sen sätter i USB uttaget. Funkar smidigt på en Netgear Readynas.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Qnap

Måste också slå ett slag för Qnaps NAS boxar.
Har en NAS i 6-serien som gått klanderfritt i två år snart. Jag har 6 Hitachi diskar i en RAID5 konfig, Hade ifrån början 6 stycken WD Green men det fungerade inte alls... Massor med låsningar och problem i och med att dessa går i sitt specialle ECO läge...

Qnapen är grymt snabb. Jag skriver till disken med ca. 70-80Mb/s vid vanlig filkopiering.
Jag använder mig av Lightroom som bildhanterare och då ligger mina previews lokalt på datorn och alla original direkt på Qnapen. Att öppne en fil i datorn som inte har en inläst kopia tar ca 1-2 sekunder. (filstorlek 20-30Mb)

Utöver det så har Qnapen massor med bra funktioner för loggning, synk mot Google drive, dropbox mm.mm...


Med vänlig hälsning,

/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.