Har nu ägt alla möjliga kameror sedan mitt intresse verkligen tog fart för snart 20 år sedan. Från Nikon D50 till det jag har idag, en Fujifilm X-T20. Resan däremellan har varit lite svajjig; ibland har jag ägt just DSLR-kameror där jag "toppade" på en Nikon D7000. Därefter hade jag en period med kompaktkameror: Canon SX220 och även "kompakta långzoomar". Sedan ett par år tillbaka, så kör jag spegellöst. Olympus kompaktare modell E-ML5 (senare med EVF-4 sökare), och sedan en E-M10. Gick vidare till G80 och därefter den kamera jag har idag: min X-T20. En hel del optik har kommit och gått under åren med.
Ibland vet jag inte riktigt vad jag letar efter när jag köper kamera, en borde kanske bara vara nöjd med det man har - det är ju inga spektakulära skillnader i bildkvalitet vill jag påstå (finns undtantag såklart), men däremot gillar jag kameror som känns som att de blir en del av mig själv.
Hittills, och fråga mig inte varför jag sålde den (jo, jag vet egentligen varför), så har min förra E-M10 (I) tillsammans med Olympus 12-40 PRO - och andra fasta gluggar - varit den kamera som skänkt mig mest glädje, som varit lättast att ha med, tagit bra bilder i förhållande till just storlek, pris osv. Även E-PL5 uppskattade jag enormt mycket med.
Tyckte dock inte att det fanns fullt så mkt info i rårformatet i denna kamera. Inte dålig, men inte då bra heller. Knepigt då att jag ändå fortsatte med G80 som dessutom är klumpigare. Kände även att jag tappade lite känslan från förra kameran när jag köpte denna. Ville ha lite videofunktion, men insåg snabbt att jag inte använde den biten av kameran.
Så....går man då tillbaka till Olympus som man tyckte så mycket om? Nej, och jag vet inte om det beror på om det främst var detta med begräsningen av sensorn som jagade bort mig, eller om det var priset på deras lite bättre modeller: E-M1 och liknande. Det blev i vart fall ingen Olympus igen.
Det blev en X-T20. Har haft den nu i ca 1 år . Har hört så mkt gott om deras fina bildkvalitet + att jag skulle åter få en APS-C sensor igen. Dock så är jag inte så imponerad: Dels så tycker jag att Fujis råfiler är enormt mycket tyngre att hantera än de från låt säga Sony, Canon, Nikon. Dels tycker jag inte att det finns så mkt info att hämta i råfilerna nu heller. Det kan bero på programmen jag använder, förstås - men ja...kom gärna med tips. Fujis jpg-bilder är ju oftast trevliga, även om jag tycker att det kan vara lite "hit and miss" ibland, där det känns som kameran inte uppfattat ljuset som den borde (labbat med olika mättekniker). Sen vet jag inte om jag tyckter att "retrolooken" som jag tyckte var så bra tidigare, verkligen är så bra. Reglagen kan vara rätt tröga, och visst det är kul att vrida runt i M-läget osv. Men...ja...sen var det det där men känslan - den kom inte tillbaka nu heller.
Jag har nog velat en del fram och tillbaka. Just nu har jag bara fotograferandet som hobby, så jag har inga enorma krav på dyra prylar egentligen. Men visst, jag gillar teknik, försöker hänga med vad som kommer osv.
Men till min fråga:
Om du skulle köpa en kamera idag - och några bra gluggar - vad skulle du köpa då baserat på utrustning som du själv haft och uppskattat? Står väl inte inför nyköp just nu, eller ens köp över huvud taget - men det skulle vara så roligt att höra vilka moderna kameror som ni har fastnat för och gärna med beskrivning om varför (bildkvalitet, dynamiskt omfång, storlek, hanterbarhet mm mm).
Nästa gång jag köper en ny (eller beggad) kamera, så måste det kännas mer rätt. Tydligen räcker det inte med att läsa hundratals (nåja) recensioner och klämma och testa lite med kameran i butik. Det krävs ju tid innan man vet om man gillar en produkt, med alla dess för och nackdelar. Men det får man ju räkna med.
Men som sagt... Vilken kamera (eller combo med gluggar) skulle du vilja slå ett slag för - och varför? =D Kan bli lite givandeläsning, tänker jag...
Har annars en gammal analog som jagskulle vilja använda ltie mer. Back to basics... Ta en bild här och en där - inte tio bilder där och tio bilder här. Komma till ro lite med fotograferandet...vad det egentligen är och kan ge; inte fokusera på teknik och som pryl i sig. Hm..
Allt gott! =)