Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken mellis skulle passa mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har nyss börjat använda en mellanformats bälgkamera, och det är ett skojigt kompliment till mina dslr. Blir ju helt fantastiska bilder.
Det enda som saknas är en större sökare (Den är stor som ett tändstickshuvud) och möjligheten att ställa skärpan exakt. Som det är nu ställer man in avståndet på ett ungefär.
Jag söker alltså en rätt billig mellanformatare med bra sökare. Gärna med ljusmätare. Pentax 645? Rollieflex? 6*9? Kom med förslag!

Jag skulle utan tvekan rekommendera en Pentacon Six med ett Carl Zeiss Biometar 80/2,8. I förhållande till pris så får man mer för pengarna än vid något annat mellanformatsköp. Formatet är 6x6 och Carl Zeiss optiken är knivskarp redan på bländare 4.
Det går att använda både 120 och 220 -film och spacingen mellan rutorna är i stort sett alltid perfekt, förutsatt att man gör rätt när man laddar filmen dvs :)

Finns några bilder tagna med den kameran i mitt album

Jag tycker dock att du ska köpa till en prisma-sökare, väldigt segt och krångligt med skärpeinställningen annars.

De negativa sidorna: går knappt att handhålla under en 1/125 sek då spegeln skakar ganska mycket när den fälls upp och ner, närgränsen på Carl Zeiss-optiken är bara 1m(vilket oftast räcker) Finns ingen ljusmätare heller, utan du behöver en extern ljusmätare

En Pentacon Six med Carl Zeiss optik och prismasökare går för runt 2000 på ebay..

Annars kan du ju satsa på en Hasselblad?

Men för guds skull, tänk bara på att det är INTE kameran som tar bra bilder, det är fotografen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar