Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken mellanformatare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ChristopherC

Aktiv medlem
Håhåhå.. Kommer få en skvätt pengar över inom ett par månader och var i en butik och dregglade över begagnade kameror. De jag gillade var en gammal Hasselblad och en Mamyia 645. De låg på ungefär samma pengar, runt 20 ex moms med bakstycke och ett 80-objektiv, bladaren med prisma med TTL.

Frågan är bara, vad ska man satsa på? Mamyian hade ju AF, kommer man behöva det eller ska man satsa på helt manuella, lite äldre Hasselbladgrejer?

Vad ska man plocka ihop för grejer för runt 20 tusen?

*dreggla*

Vad vill du har för funktioner i din kommande kamera? Utbytbara magasin? Inbyggd ljusmätare?

Spelar formatet roll? 6*4.5 eller 6*6 eller?
Spelar fabrikatet roll?

Snömannen skrev:
Vad vill du har för funktioner i din kommande kamera? Utbytbara magasin? Inbyggd ljusmätare?

Spelar formatet roll? 6*4.5 eller 6*6 eller?
Spelar fabrikatet roll?

Ja, det var ju det som var frågan. Runt 20.000 är min smärtgräns och läs gärna mitt första inlägg så ser du en del andra frågor.

Vad gäller formatet så är jag inte sådär fixerad på ett specifikt format, det verkar som om man får lägga ut grovt mycket pengar för en bra kamera som tar 6x6 så det lutar åt 6x4,5.

Utbytbara magasin måste den självklart ha, måste kunna köra pollar också. Ljusmätare kan gott sitta i prismat.

Utan att vara expert men är det verkligen nödvändigt med AF på Mf..645-paket utan AF ligger ju på ca:halva 20-tusingen..
mvh/gunte..

ChristopherC skrev:
Håhåhå.. Kommer få en skvätt pengar över inom ett par månader och var i en butik och dregglade över begagnade kameror. De jag gillade var en gammal Hasselblad och en Mamyia 645. De låg på ungefär samma pengar, runt 20 ex moms med bakstycke och ett 80-objektiv, bladaren med prisma med TTL.

Frågan är bara, vad ska man satsa på? Mamyian hade ju AF, kommer man behöva det eller ska man satsa på helt manuella, lite äldre Hasselbladgrejer?

Vad ska man plocka ihop för grejer för runt 20 tusen?

Citerar mig själv för att ställa frågan igen då.

Det beror på vad det är för slags bilder du kommer att ta - eller gillar att ta.

För mig själv som mest sysslar med porträtt så är Mamiyan den självklara vinnaren, dels pga autofokus = ställer in skärpan snabbare och dels pga att du "får med" prismat och slipper kika ner i en skorsten för att ställa skärpan.

Jag har jobbat med både Mamiya (ej AF) och Bladare utan prisma och föredrar Mamiyan.

Skall du däremot använda den till natur, stilleben och dyligt så spelar det ingen roll vilken du tar.

Sist men inte minst är det en fråga om formatet - kvadrat mot rektangel! Där får du själv avgöra vad som känns bäst.

Hoppas det hjälper något.
Stergios

Stegge skrev:
Det beror på vad det är för slags bilder du kommer att ta - eller gillar att ta.

För mig själv som mest sysslar med porträtt så är Mamiyan den självklara vinnaren, dels pga autofokus = ställer in skärpan snabbare och dels pga att du "får med" prismat och slipper kika ner i en skorsten för att ställa skärpan.

Jag har jobbat med både Mamiya (ej AF) och Bladare utan prisma och föredrar Mamiyan.

Skall du däremot använda den till natur, stilleben och dyligt så spelar det ingen roll vilken du tar.

Sist men inte minst är det en fråga om formatet - kvadrat mot rektangel! Där får du själv avgöra vad som känns bäst.

Hoppas det hjälper något.
Stergios

Åh herrejösses. Formatet ja, lite för mycket pengar att slänga ut för att sen komma på att man gillade det andra formatet bättre. Mamiyans format ryms ju inom Hasselbladens format oavsett om det är liggande eller stående så ett 6x6 kan man ju skära till ett 6x4,5. Å andra sidan så är ju Hasselblad grymt mycket dyrare också.

Men, Mamiya gör väl 6x7 också? Är den nåt att hänga i julgranen?

Mamiya 645

Du bör hitta en beg Mamiya super med flera objektiv t.ex. 45/2,8 80/2,8 och 150mm för dessa pengar samt få över till extra bakstycken och kanske en hyfsad scanner som tar stora dia.

Kvalitetsmässigt så räcker 6x4,5 till gott och väl.

Mamiyas optik är mycket bra och dessutom billigare en Bladarens.

Sök på cyberphotos cyberbörs och på blocket så ska du snart kunna hitta en dylik utrustning som du förmodligen kommer att vara mycket nöjd med och med risk för muntorrhet när körtlarna sinar...

Här kommer ett helt ovetenskapligt svar:

Jag har aldrig haft en Mamiya men väl 3st bladare.
Mamiya verkar onekligen mer prisvärd vid en första blick.

Men om man är fåfäng som jag, så faller man onekligen för bladaren. Är man dessutom Göteborgare och lite lokal-patriot, så blir valet ännu lättare.
Ärligt talat! Köper man inte lite med magen också?? Inte bara sunt förnuft.

Nästan alla som inte är fotointresserade känner till Hasselblad. Men vilka vet vad en Mamiya är??
Namnet kan öppna dörrar.

Detta är som sagt ett icke-veteskapligt inlägg. Och meningen var absolut inte reta upp några stolta Mamiya ägare. Ledsen isåfall.
Och JA, jag vet att bilden är viktigast.

Dregel och Mage

Vi kanske ska logga in oss på någon veckotidnings hälsochatt istället eftersom nivån lätt hamnar där.

Bladaren är ett bra köp.
Mamiya är ett bra köp.

Kanske handlar det om rätt tillfälle och lite tur att hitta bra grejor.

Fransson skrev:
Här kommer ett helt ovetenskapligt svar:

Jag har aldrig haft en Mamiya men väl 3st bladare.
Mamiya verkar onekligen mer prisvärd vid en första blick.

Men om man är fåfäng som jag, så faller man onekligen för bladaren. Är man dessutom Göteborgare och lite lokal-patriot, så blir valet ännu lättare.
Ärligt talat! Köper man inte lite med magen också?? Inte bara sunt förnuft.

Nästan alla som inte är fotointresserade känner till Hasselblad. Men vilka vet vad en Mamiya är??
Namnet kan öppna dörrar.

Detta är som sagt ett icke-veteskapligt inlägg. Och meningen var absolut inte reta upp några stolta Mamiya ägare. Ledsen isåfall.
Och JA, jag vet att bilden är viktigast.

Japp, det var icke-vetenskapligt. Och inte hjälpte det mig heller.

Dessutom så är jag Stockholmare och gillar alltså inte Göteborgare så pffft!

(dessmer så föredrar jag nog att bilderna talar för sig och inte kameran)

Re: Mamiya 645

Jan skrev:
Du bör hitta en beg Mamiya super med flera objektiv t.ex. 45/2,8 80/2,8 och 150mm för dessa pengar samt få över till extra bakstycken och kanske en hyfsad scanner som tar stora dia.

Kvalitetsmässigt så räcker 6x4,5 till gott och väl.

Mamiyas optik är mycket bra och dessutom billigare en Bladarens.

Sök på cyberphotos cyberbörs och på blocket så ska du snart kunna hitta en dylik utrustning som du förmodligen kommer att vara mycket nöjd med och med risk för muntorrhet när körtlarna sinar...

Fucking hell! Scanner, där sa du nåt. Och här har man köpt upp sig på en Minolta Elite 5400! Ah, hejdå pengar *ser pengarna flyga iväg*

Hmm. Jaha, nu fick jag ont i magen minsann.

Småbild och mellanformat

Minoltas nya scanner för småbild 5400 är väl ändå ett mycket bra köp (förmodar jag, har själv en dual III). Väl använda pengar!

När vi pratar mellanformat och Mamiya så är det mycket svårt att jämföra kvalitet, skärpa, dynamik etc. med vad man kan få ut av småbildsformatet. Jag tänker då på via scanning.
En bra filmscanner till småbild kostar ju en slant.

T.ex så har jag fått fram mycket fina utskrifter från 6x6 dia upp till 30x30 cm med min uråldriga HP-scanner med 600x1200 dpi. Detta kanske låter konsktigt men siffror och teori är inte det samma som bilder och praktik.

Men åter till ämnet: Mamiya 645 är en mycket bra kamera. De dia och negativ som man får fram kan man göra väldigt mycket med, antingen i labbet eller via scanner in i Photoshop.

Liza skrev:
Kika på Hasselblad X-pan, 35mm med 6x7 kvalité :)) du kan behålla scannern......
http://www.xpan.com/

Om det ändå vore så väl... Antalet och storleken på kornen blir ju tyvärr desamma oavsett optik eller kamera. Och det är ju lite det att man får samma bild på många fler korn som gör att man byter till mellanformat.

Eller, för min det är det den högre upplösningen som hägrar iallafall.

35mm har jag investerat ganska mycket i också så jag har ingen vidare lust att byta märke nu :)

Till X-pan är det mellanformatsoptik för att klara panoramat. Min X-pan knockar alla mina småbildskopior

HBL. vs M

Volvo eller Saab, Leksand eller Brynäs, Expressen eller Aftonbladet ...........
På den nivån dessa kameror befinner sig,
så är det knappt mätbara skillnader i kvalitet.
Tänk istället på om det är någon i din bekantskapskrets som har den ena eller den andra,
vilket ju kan innebära fördelar att ha samma sytem, med tanke på att utbyta erfarenheter eller
tex. objektiv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar