Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken makrooptik ska jag välja?
- Trådstartare Mrs C
- Start datum
unoengborg
Aktiv medlem
Tack för hjälpen! Det är just att jag vill kunna använda optiken i andra sammanhang, som gör att jag överväger bildstabilisering. Tyvärr blir nikon för dyr för mig just nu, och då funderar jag över Sigmas 105:a. Tamron verkar vara otroligt omtyckt men det skulle vara intressant att veta mer om Sigma innan jag bestämmer mig. Nån med erfarenhet av detta som vill dela med sig?
Såg en test av Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro i Digitalfoto för ett tag sedan där det blev bäst i test. Så det är väl den du i så fall ska ha som förstaval bland de objektiv du nämner. Om man ska tro testen slår den nikon när det gäller skärpa på små bländaröppningar, vilket är bra för makro.
Mrs C
Aktiv medlem
Såg en test av Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro i Digitalfoto för ett tag sedan där det blev bäst i test. Så det är väl den du i så fall ska ha som förstaval bland de objektiv du nämner. Om man ska tro testen slår den nikon när det gäller skärpa på små bländaröppningar, vilket är bra för makro.
Tack igen Det måste varit den testen jag läste! Det låter ju väldigt bra, undrar hur den är jämfört med Tamrons vcvariant? Men om den är skarpare än Nikons 105 mm så borde den ju vara bättre än Tamrons också. Brännvidden skiljer sig ju åt också.
unoengborg
Aktiv medlem
Tack igen Det måste varit den testen jag läste! Det låter ju väldigt bra, undrar hur den är jämfört med Tamrons vcvariant? Men om den är skarpare än Nikons 105 mm så borde den ju vara bättre än Tamrons också. Brännvidden skiljer sig ju åt också.
Tänker du fotografera insekter så är den längre brännvidden att föredra, även om det ju inte är så stor skillnad i det här fallet.
Mrs C
Aktiv medlem
Tänker du fotografera insekter så är den längre brännvidden att föredra, även om det ju inte är så stor skillnad i det här fallet.
Jo, vill gärna fota lite olika saker bl a insekter. Får ev möjlighet att kolla på och jämföra objektiven om en vecka, vill ju gärna se testa lite innan jag bestämmer mig.
Tack alla för allt engagemang, som vanligt lär jag mig nya saker och är otroligt glad för alla svar
Linmajon
Aktiv medlem
Du kan ju också köpa det bästa makrot som finns - canons 100/2.8L Macro. Med rabatten just nu ca. 7200:-. Visst är det en slant men billigt för att vara en L-glugg av den kalibern.
För övrigt den skarpaste optik tidningen FOTO testat, alla kategorier. Inget dåligt betyg minsann.
För övrigt den skarpaste optik tidningen FOTO testat, alla kategorier. Inget dåligt betyg minsann.
Mrs C
Aktiv medlem
Du kan ju också köpa det bästa makrot som finns - canons 100/2.8L Macro. Med rabatten just nu ca. 7200:-. Visst är det en slant men billigt för att vara en L-glugg av den kalibern.
Verkligen ett bra betyg och det är säkert perfekt om man har Canon, jag har en Nikonkamera Men för andra intresserade som läser tråden och använder Canon så är det ju ett jättebra tips!