Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Mac ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

byas

Medlem
Hej!

Jag har fram tills nyligen arbetat med min jobb-PC laptop vad gäller bildberabetning m.m. Nu gäller nya regler för privat användande och jag ska alltså investera i egna grejor. Min dotter har en Mac och jag har väl mer eller mindra bstämt mig för en Mac jag också. Har också tänkt mig en extern skärm - modell lite större och Mac:en ska jag bära med mig. Men vilken ska jag välja? Om jag läst rätt på olika Macforum lutar det åt en MacBook Air 13" eller en MacBook Pro 13". Jag arbetar med med Lightroom och Photoshop - bild och lite videoredigering. Vilken prestanda ska jag välja? Den senaste varianten eller den äldre. Tar väldigt gärna emot kloka tips från Macanvändare då jag alltså tills nylen arbetat med PC. Har ni skärmtips mottages dessa också tacksamt!

Hej Ulf,

Jag har haft datorer sedan 1983 och PC sedan 1985. Den senaste månaden så har jag slängt ut allt vad PC heter, både stationär och bärbara, så nu är det Mac som gäller. Jag köpte några MacBook Air pga att de är mycket lätta och smidiga, samt en Time Capsule för lagring, den sköter även mitt nya nätverk.

Som skrivit, jag valde Air pga att de är så slimmade och smidiga. Min licens för Photoshop Elements har jag omvandlat från PC till Mac licens utan någon kostnad, det tog dock Adobe några veckor att få till detta. Den bildskärmen jag hade till min stationära PC har jag kvar och kan kopplas till min Air och den känns bättre när jag bildbehandlar. Men jag har redan nu märkt att det går att vänja sig vid att bildbehandla på en 13" skärm också.

Hej Ulf,

Jag har haft datorer sedan 1983 och PC sedan 1985. Den senaste månaden så har jag slängt ut allt vad PC heter, både stationär och bärbara, så nu är det Mac som gäller. Jag köpte några MacBook Air pga att de är mycket lätta och smidiga, samt en Time Capsule för lagring, den sköter även mitt nya nätverk.

Som skrivit, jag valde Air pga att de är så slimmade och smidiga. Min licens för Photoshop Elements har jag omvandlat från PC till Mac licens utan någon kostnad, det tog dock Adobe några veckor att få till detta. Den bildskärmen jag hade till min stationära PC har jag kvar och kan kopplas till min Air och den känns bättre när jag bildbehandlar. Men jag har redan nu märkt att det går att vänja sig vid att bildbehandla på en 13" skärm också.

Ok, det låter tryggt. Tycker att det blir en aning förvirrande med de olika uppgraderingar som finns. Tittar på Intel Core i7 (istället för i5) och om man väljer en Pro iställer för en Air - med Retina eller ej. Då blir det väl en flashlagring istället för hårddisk - vad är bäst?

Flashlagring har ju båda modellerna vad jag förstår. Båda mina Air jag köpte har en i5. Den ena av dem 4GB internminne och en SSD-disk på 128 GB, den andra med 8 GB internminne och en SSD på 256 GB.

Jag har dock så mycket bilder att de inte ryms i någon av maskinerna så dem har jag liggandes på en extern USB disk. Men det går snabbt att jobba med dem, inga problem.

Men oavsett om du väljer en Pro eller Air så får du en snabb disk. En SSD disk har ju inga rörliga delar som en vanlig hårddisk, därmed blir de också snabbare.

Flashlagring har ju båda modellerna vad jag förstår. Båda mina Air jag köpte har en i5. Den ena av dem 4GB internminne och en SSD-disk på 128 GB, den andra med 8 GB internminne och en SSD på 256 GB.

Jag har dock så mycket bilder att de inte ryms i någon av maskinerna så dem har jag liggandes på en extern USB disk. Men det går snabbt att jobba med dem, inga problem.

Men oavsett om du väljer en Pro eller Air så får du en snabb disk. En SSD disk har ju inga rörliga delar som en vanlig hårddisk, därmed blir de också snabbare.

Jag blandade ihop olika saker där - SSD är väl det som gäller. Tack för dina kommentarer.

Jag röstar för 13-tums Air. Den funkar till all vardagsanvändning och är helt okej till bildbehandling, självklart givet att en större skärm är skönare att jobba längre stunder med än en 13-tums dito.

Liksom föregående talare vill jag trycka på snabbheten i en SSD-hd som alla Air har. Du behöver någon form av extern hd för lagringen men sparar ryggen på hur lätt och smidig Air är jämfört med en Pro. Med extern skärm, som du själv är inne på, får du det bästa av två världar.

Lycka till!

Jag kan intyga vad Johan skriver om extern hårddisk. Jag har 2 stycken sådana, den ena på 3,5" och den andra en 2,5". Den på 2,5" har USB 3.0, vilket även en Air har, så det går överraskande snabbt, riktigt snabbt. En disk på 2,5" är riktigt smidig att handskas med.

De första veckorna hade jag bilderna liggandes på min Time Capsule, det går utmärkt som lagring men alldeles för sakta när man bläddrar/bildbehandlar. Jag blev lite otålig i alla fall.

Följer tråden med intresse eftersom jag också funderar på en Mac. Håller en Air även för videoredigering och vad är då rekommenderad konfiguration?
(extern skärm & extra extern hårddisk är givetvis ett måste)

Hej Torbjörn. Jag är helt ointresserad av vidioredigering och har ingen erfarenhet. Men det finns absolut ingen anledning att tro att en Air's kapacitet inte skulle duga. Tror dock det är ett bra råd att köpa en med 8 GB internminne, sådant får man av någon anledning aldrig för mycket av. Kanske skulle en i7 vara bättre än en i5. Men om du liksom jag är en hobbyfotograf så har jag svårt att tror att man upplever någon skillnad, även om det naturligtvis borde gå att mäta sig till en sådan.

Hej Torbjörn. Jag är helt ointresserad av vidioredigering och har ingen erfarenhet. Men det finns absolut ingen anledning att tro att en Air's kapacitet inte skulle duga. Tror dock det är ett bra råd att köpa en med 8 GB internminne, sådant får man av någon anledning aldrig för mycket av. Kanske skulle en i7 vara bättre än en i5. Men om du liksom jag är en hobbyfotograf så har jag svårt att tror att man upplever någon skillnad, även om det naturligtvis borde gå att mäta sig till en sådan.

Tack för svaret! Ja, 8 GB hade jag nog tänkt. Dessutom 1.7 Ghz processorn, i7. Men processorerna i Air är tvåkärniga mot fyra i Macbook Pro. Jag är själv lite osäker på vad jag kan förvänta mig för prestandaskillnad mellan de bägge. Sen är det ju så att med den konfigurationen (+ 256 GB SSD) så närmar priset sig en Macbook Pro. Inte lätt......

Har precis lagt beslag på en 13" mba i7 1.7ghz med 8gb ram på jobbet.
Den är helt underbar :)
Framförallt ett bra alternativ för den som ska släpa runt datorn mycket.

En 13" mbp är lika bra eller bättre på allt utom just vikt & mått när man vill bildbehandla.

Jag skulle alltså inte köpa en air för bildbehandling

Priset var inget jag brydde mig om, men efter att ha klämt på en Air och en Pro så var det ingen tvekan, det var en Air jag ville ha. Tänk bara på att maskinerna med 8 GB internminne inte finns i butikerna på stan, de måste man beställa via nätet. De skickas från Hong Kong tror jag det var så det tar någon vecka eller mer innan man har grejorna hemma.

Har precis lagt beslag på en 13" mba i7 1.7ghz med 8gb ram på jobbet.
Den är helt underbar :)
Framförallt ett bra alternativ för den som ska släpa runt datorn mycket.

En 13" mbp är lika bra eller bättre på allt utom just vikt & mått när man vill bildbehandla.

Jag skulle alltså inte köpa en air för bildbehandling

Tänkvärt, tack!
Vad jag är ute efter är något som är "tillräckligt" bra. Bild- och filmredigering skall funka hyggligt men jag behöver inte maxprestanda. Tanken är att kunna ha med datorn "i fält" och mba:ns haswell-processorer med 12 timmars driftstid är ju frestande inte minst ur den aspekten. Det är nog dock som du säger att mbp:n är bättre på det mesta, inte minst retinaskärmen frestar ju. Som sagt, svårt.

Tänkvärt, tack!
Vad jag är ute efter är något som är "tillräckligt" bra. Bild- och filmredigering skall funka hyggligt men jag behöver inte maxprestanda. Tanken är att kunna ha med datorn "i fält" och mba:ns haswell-processorer med 12 timmars driftstid är ju frestande inte minst ur den aspekten. Det är nog dock som du säger att mbp:n är bättre på det mesta, inte minst retinaskärmen frestar ju. Som sagt, svårt.

Nu är väl även retinaskärmen i sämsta laget vad det gäller färgåtergivning, i vart fall om du tänker dig output på döda träd. Så du kan lika gärna hoppa över den och lägga pengarna på en bra extern skärm. Dessutom lär du ju behöva en större skärm i vilket fall om du ska kunna arbeta effektivt med program som LR och Photoshop

processorerna i Air är tvåkärniga mot fyra i Macbook Pro. Jag är själv lite osäker på vad jag kan förvänta mig för prestandaskillnad mellan de bägge.
Du bör vända på det.
Börja med att titta på det videoprogram du skall använda. Vad står det i kravspecarna?
Det kanske inte ens använder flera kärnor.
Ngn som jobbade med video skrev här på FS att gå från 8 till 16GB ram gör stor skillnad.
16-24 gör liten skillnad.
24-32 märktes inte.
Kan programmet använda GPU? Nu kanske en bärbar inte ens kan lägga till separat grafikkort o då finns inte valet.
Funkar det till video så funkar det till bilder.

Värt att betonas är att Pro-modellerna i regel har snäppet vassare prestanda. Även om Air är läcker hade jag personligen alltid kört på en MacBook Pro. Men om du tror du klarar dig på prestandan hos en MacBook Air är det så klart bara att köra på! Tror du kommer bli jättenöjd vad du än väljer!

Nu är väl även retinaskärmen i sämsta laget vad det gäller färgåtergivning, i vart fall om du tänker dig output på döda träd. Så du kan lika gärna hoppa över den och lägga pengarna på en bra extern skärm. Dessutom lär du ju behöva en större skärm i vilket fall om du ska kunna arbeta effektivt med program som LR och Photoshop

Precis så tänker jag. MB Air 13" i7, 1,7Ghz, 8GB RAM, 512G flash. Dessutom en extern skärm storlek större. Vad tror ni - och ett tips på bra skärm får gärna lämnas?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto