Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken lcd-projektor skall man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Vi har beslutat att köpa in en projektor till fotoklubben jag är med i. Vi vill hitta en "bra" projektor för runt 11000 kr.

Vi letar efter en projektor som är bra på att visa bilder med rätt färger och kanske även har kalibreringsmöjligheter. Det känns som prio ett.

Prio två är upplösningen. Skall man satsa på en HD-readymärkt widescreen projektor på 1280x720px eller en 4:3 projector på 1024x768? Som jag ser det så borde vi vinna på att köpa en 4:3-projektor då vi vinner lite i vertikal upplösning. Bra då man skall titta på bilder i stående komposition. Å andra sidan så kanske en widescreen är bättre när man kikar på liggande bilder?

Finns det nån här som har köpt en projektor nyligen för liknande ändamål och kanske kan komma med rekomendationer?

720 eller 768 är ju inte så stor skillnad (10% i upplösning) så jag skulle valt en som även klarar HD.

Epsons utmärkta TW700 är ju nere på ca 10 nu.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=134590

LCD är ju trevligare så man inte riskerar det här, som jag tycker, trista regnbågsflimret som en del DLP har.

Tack för alla svar... jag skall försöka grotta ner mig lite i detta.

Som jag ser det så har vi dock bara vinster upplösningsmässigt sett om vi inte väljer en widescreen-projektor. Bilden blir större både på höjden och längden om vi väljer en projektor med 4:3-format.

Jag får lura vidare hur som haver... tack för svaren.

Att tänka på kan vara att projektorer som idag säljs med 1024*768 oftast är s.k. kontorsprojektorer, tänkta att använda i presentationsyfte, med väldigt starka lampor för att fungera i dagsljus. Det kan tyvärr innebära att de inte är speciellt bra att använda om man vill väldigt exakta färger och bra svärta. Men det finns naturligtvis undantag.

Sir Anselm skrev:
Att tänka på kan vara att projektorer som idag säljs med 1024*768 oftast är s.k. kontorsprojektorer, tänkta att använda i presentationsyfte, med väldigt starka lampor för att fungera i dagsljus. Det kan tyvärr innebära att de inte är speciellt bra att använda om man vill väldigt exakta färger och bra svärta. Men det finns naturligtvis undantag.

Precis... Jag skall även ha detta i åtanke.
Jag tror att det bästa är att åka till ett ställe som säljer projektorer och ta med sig bärbara burken och prova "skarpt" hur det ser ut.

Det är nog inte så lätt att bara testa i affären. Antar att du läst tidn Fotos test där Epsonen vann. Men den är ju nåt halvår gammal så det kanske finns de som är bättre nu. Det är ju inte bara upplösningen som är viktig
- färghantering, bildskärpa, oljud, etc

Cyberphoto har ju nu den prisbelönta Mitsubishi HC4900 med 1920 x 1080 för 19' och det kanske är för dyrt och den är ju ljussvagare än Epson m fl.

lycka till. mvh/kalle

ph0tech skrev:
Vi har beslutat att köpa in en projektor till fotoklubben jag är med i. Vi vill hitta en "bra" projektor för runt 11000 kr.

Vi letar efter en projektor som är bra på att visa bilder med rätt färger och kanske även har kalibreringsmöjligheter. Det känns som prio ett.

Prio två är upplösningen. Skall man satsa på en HD-readymärkt widescreen projektor på 1280x720px eller en 4:3 projector på 1024x768? Som jag ser det så borde vi vinna på att köpa en 4:3-projektor då vi vinner lite i vertikal upplösning. Bra då man skall titta på bilder i stående komposition. Å andra sidan så kanske en widescreen är bättre när man kikar på liggande bilder?

Finns det nån här som har köpt en projektor nyligen för liknande ändamål och kanske kan komma med rekomendationer?

Hejsan Fredrik

Jag driver en butik, www.therock.se, och vi jobbar aktivt med att sälja projektorer (bland annat), främst maskiner då för hemmabio. Eftersom jag själv är intresserad av foto så är jag väl insatt i ämnet och har gjort ganska många genomgångar för andra fotografer här i butiken genom åren. Vi har också de flesta nya maskiner hemma så att man kan titta på dem under bra förhållanden.

Om du har några specifika frågor eller har möjlighet att komma förbi så är du välkommen att höra av dig, antingen till företaget eller till mig privat.

Grundtips är väl annars att försöka att inte lita för mycket på tester utan att skaffa sig möjlighet att titta själv. Jag skulle till exempel inte valt bort DLP (som någon skrev) bara för att risken för regnbågar finns utan att titta själv hur det upplevs. Problemet är ganska litet vid stillbildsvisning och fördelarna är många andra.

MVH
Marcus

Re: Re: Vilken lcd-projektor skall man köpa?

Marcus Hellberg skrev:
Hejsan Fredrik

Jag driver en butik, www.therock.se, och vi jobbar aktivt med att sälja projektorer (bland annat), främst maskiner då för hemmabio. Eftersom jag själv är intresserad av foto så är jag väl insatt i ämnet och har gjort ganska många genomgångar för andra fotografer här i butiken genom åren. Vi har också de flesta nya maskiner hemma så att man kan titta på dem under bra förhållanden.

Om du har några specifika frågor eller har möjlighet att komma förbi så är du välkommen att höra av dig, antingen till företaget eller till mig privat.

Grundtips är väl annars att försöka att inte lita för mycket på tester utan att skaffa sig möjlighet att titta själv. Jag skulle till exempel inte valt bort DLP (som någon skrev) bara för att risken för regnbågar finns utan att titta själv hur det upplevs. Problemet är ganska litet vid stillbildsvisning och fördelarna är många andra.

MVH
Marcus

Ah, proffsen finns även här visar det sig =)

Re: Re: Vilken lcd-projektor skall man köpa?

Marcus Hellberg skrev:
Hejsan Fredrik

MVH
Marcus
Och vilken projektor skulle du rekommendera till en fotoklubb för runt/under 11'?

Re: Re: Re: Vilken lcd-projektor skall man köpa?

nutte skrev:
Och vilken projektor skulle du rekommendera till en fotoklubb för runt/under 11'?

Det är lite av min poäng. Att alla har olika behov och det finns ingen produkt som passar alla.

Därför behöver man åka till en kunnig handlare som kan visa maskiner under de förutsättningar som man själv har. I det här fallet med en dator för att köra foto och resonera kring detta.

Det finns en del tänkbara kandidater men de har olika styrkor och det är helt omöjligt att gå igenom dem alla här på ett forum. Man måste ofta titta samtidigt för att bilda sig en uppfattning.

Positivt är att projektorer har blivit väldigt bra senaste åren och man får väldigt bra bild för rimliga pengar.

MVH
Marcus

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto