Annons

Vilken långzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoombie

Medlem
Jag funderar på att köpa mig en långzoomare. Kan dock inte bestämma mig för vilken... Är det någon som har rekomendationer, synpunkter eller varningar för några av nedanstående kameror:
- Fujifilm FinePix HS50EXR
- Fujifilm FinePix SL1000
- Canon SX50 HS
- Sony DSC-HX300

(Jag är alltså intresserad av en rejält långzoomande kompaktkamera med hyfsad vidvinkel och macro, ej någon systemkamera. Så några sådana behöver jag ingen info om i denna tråd, tack...)
 
Det var ett tag sedan jag använde mig av en långzoomare så jag har ingen erfarenhet av de modeller som du nämner.

Funderar dock på att köpa en själv och har då kollat lite på Panasonic DMC FZ200.

Det som jag tycker är intressant med den modellen är att den har f2.8 över hela zoomomfånget. Jag tror detta är unikt för kameratypen och det borde ju verkligen ge stor fördel i tele-läget. Det ger väl minst 2 stegs fördel mot konkurrenterna och på den här typen av kameror brukar ju skillnaden mellan t ex ISO 200 och ISO 800 vara ganska stor.

Dessutom har Panasonicen väldigt bra filmlägen.

Men som sagt, inga direkta erfarenheter.
 
Det var ett tag sedan jag använde mig av en långzoomare så jag har ingen erfarenhet av de modeller som du nämner.

Funderar dock på att köpa en själv och har då kollat lite på Panasonic DMC FZ200.

Det som jag tycker är intressant med den modellen är att den har f2.8 över hela zoomomfånget. Jag tror detta är unikt för kameratypen och det borde ju verkligen ge stor fördel i tele-läget. Det ger väl minst 2 stegs fördel mot konkurrenterna och på den här typen av kameror brukar ju skillnaden mellan t ex ISO 200 och ISO 800 vara ganska stor.

Dessutom har Panasonicen väldigt bra filmlägen.

Men som sagt, inga direkta erfarenheter.

Tack för tipset på Panasonicen! Jag tog en titt på denna och den verkar ju fin. Den är tyvärr inte lika långzoomande som de fyra alternativen som jag nämnde i mitt första inlägg.
Så tillbaka till de fyra som jag nämnde... Egentligen så står jag väl i valet och kvalet mellan Sonyn och Fujifilm HS50. Några för och nackdelar gällande funktioner/egenskaper som jag ser det på dessa två modeller är följande:
SONY HX300
FÖRDELAR:"Liten" (jämfört med HS50...); 50xZoom + schysst vidvinkel; En rackarns massa pixlar (om det nu är en fördel?);
NACKDELAR: Motoriserad zoom...
Fujifilm HS50
FÖRDELAR: Manuell zoom;
NACKDELAR: Stor och tung; "Bara" 42xZoom.

Avgörande punkter mellan dessa två kameror är väl egentligen om någon av dem ger bra mycket bättre bildkvaltet än den andra, samt om de håller måttet kvalitetsmässigt. Så om det finns någon som kan svara på det så skulle jag vara tacksam!
 
Tack för tipset på Panasonicen! Jag tog en titt på denna och den verkar ju fin. Den är tyvärr inte lika långzoomande som de fyra alternativen som jag nämnde i mitt första inlägg.
Så tillbaka till de fyra som jag nämnde... Egentligen så står jag väl i valet och kvalet mellan Sonyn och Fujifilm HS50. Några för och nackdelar gällande funktioner/egenskaper som jag ser det på dessa två modeller är följande:
SONY HX300
FÖRDELAR:"Liten" (jämfört med HS50...); 50xZoom + schysst vidvinkel; En rackarns massa pixlar (om det nu är en fördel?);
NACKDELAR: Motoriserad zoom...
Fujifilm HS50
FÖRDELAR: Manuell zoom;
NACKDELAR: Stor och tung; "Bara" 42xZoom.

Avgörande punkter mellan dessa två kameror är väl egentligen om någon av dem ger bra mycket bättre bildkvaltet än den andra, samt om de håller måttet kvalitetsmässigt. Så om det finns någon som kan svara på det så skulle jag vara tacksam!

Panasonicen torde ge bäst bildkvalitet med tanke på objektivets ljusstyrka. Deras långzoomare brukar också alltid vinna tester sedan åratal tillbaks. Nu har jag ingen erfarenhet av FZ200, men har följt Panasonics långzomare de senaste åren och ibland fingrat på dem. Frågan är nog vad du vill ha, bra bildkvalitet, eller största möjliga zoomomfång. Av de två du nämner här är nog Fujin att föredra bildkvalitetsmässigt, då den har lite större sensor. Men det är bara som jag gissar. Dessa brukar ibland ha bra jämförande tester av aktuella långzoomare: http://www.dpreview.com/
 
Jag tittade lite hastigt på DPreviews test av FZ200. En kul finess på den är att kortaste blixtsynktiden är 1/4000 s! (Men det kanske är vanligt på moderna långzoomare att ha mycket kort blixtsynk?)
 
Jag har surfat runt en del och försökt hitta tester där de intressanta kamerorna jämförs mot varandra. Jag hittade följande "tester", som dessvärre inte verkar var grundade på hur det är att fotografera med kamerorna utan bara på siffror och fakta från tillverkarna:
http://thenewcamera.com/tag/fujifilm-hs50-exr/

Där verkar det som om Fujifilm HS50 spöar alla de kameror som den jämförts med. Inklusive Panasonic FZ200... Tyvärr finns inte Sony HX300 med i jämförelserna, så i valet mellan dessa två blev jag inget klokare. De skrev dock följande om Sonyn på ett annat ställe:
http://thenewcamera.com/sony-megazo...ptical-zoom-and-20mp-exmor-sensor/#more-15512

Då jag inte lyckats hitta varken HS50 eller HX300 i någon butik så har jag inte haft möjlighet att känna och klämma på någon av dem. Därför vill jag ej heller beställa någon av dem över nätet... Är det någon som har testat åtminstone HX300? Jag är nyfken på hur zoomen funkar och känns på denna. Den har ju en ring på "objektivet" som man verkar sköta zoomen med. (Jag har fattat det som att Sonyn har motordriven zoom, men jag kanske har fel där.) Är den zoomringen lika okänslig som konventionella zoomreglage på kompaktkameror brukar vara? Alltså det går bara att zooma med en hastighet? Eller har man mer kontroll med denna, som på en manuell zoom?
 
Jag funderar på att köpa mig en långzoomare. Kan dock inte bestämma mig för vilken... Är det någon som har rekomendationer, synpunkter eller varningar för några av nedanstående kameror:
- Fujifilm FinePix HS50EXR
- Fujifilm FinePix SL1000
- Canon SX50 HS
- Sony DSC-HX300

(Jag är alltså intresserad av en rejält långzoomande kompaktkamera med hyfsad vidvinkel och macro, ej någon systemkamera. Så några sådana behöver jag ingen info om i denna tråd, tack...)

Om du inte har skaffat dig någon än så kan jag åtminstone ge lite info om Fuji´s HS50EXR. Skaffade mig en förra veckan :)

Den manuella zoomen är guld värd tycker jag. Den presterar precis som jag tänkt mig vad gäller bildkvalité. En schysst kompaktkamera, varken mer eller mindre. Jag har bara fotat runt 500 bilder än så någon superkunskap har jag inte om den i alla förhållande etc.
Vidvinkeln tycker jag är helt utmärkt, lika med närbilderna. Nackdelen är att man kommer så nära att objektivet petar på sakerna man tänkt fota. Den är lite mjukare i 1000mm men fortfarande fullt användbart, såklart beroende vad man tänkt sig, för att dela sina äventyr med vänner så är det helt ok tycker jag.
Batteritiden verkar bättre än utlovat alt. indikatorn är inte så bra, läst att den ska hålla för en 600 exponeringar (batteritiden känns viktig för mig då den inte tar AA) och indikatorn på min inte rörts sig än trots att jag använder skärmen mest.
EVF är ju ett ofog men jag kan iallafall se åt vilket håll den pekar och ungefär vad jag kikar på.
Riktigt rolig att använda, sen har den en massa inbyggda fuktioner man kan leka. Panorama där kameran fixar allt förrutom att snurra runt, simulering av gamla Fujifilm egenskaper och annat kul.

Jag har inte provat dom andra men den här tyckte jag mycket om.
 
Om du inte har skaffat dig någon än så kan jag åtminstone ge lite info om Fuji´s HS50EXR. Skaffade mig en förra veckan :)

Den manuella zoomen är guld värd tycker jag. Den presterar precis som jag tänkt mig vad gäller bildkvalité. En schysst kompaktkamera, varken mer eller mindre. Jag har bara fotat runt 500 bilder än så någon superkunskap har jag inte om den i alla förhållande etc.
Vidvinkeln tycker jag är helt utmärkt, lika med närbilderna. Nackdelen är att man kommer så nära att objektivet petar på sakerna man tänkt fota. Den är lite mjukare i 1000mm men fortfarande fullt användbart, såklart beroende vad man tänkt sig, för att dela sina äventyr med vänner så är det helt ok tycker jag.
Batteritiden verkar bättre än utlovat alt. indikatorn är inte så bra, läst att den ska hålla för en 600 exponeringar (batteritiden känns viktig för mig då den inte tar AA) och indikatorn på min inte rörts sig än trots att jag använder skärmen mest.
EVF är ju ett ofog men jag kan iallafall se åt vilket håll den pekar och ungefär vad jag kikar på.
Riktigt rolig att använda, sen har den en massa inbyggda fuktioner man kan leka. Panorama där kameran fixar allt förrutom att snurra runt, simulering av gamla Fujifilm egenskaper och annat kul.

Jag har inte provat dom andra men den här tyckte jag mycket om.

Glömde bifoga länken, här 1000mm frihandfotad i jpg http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2914492.htm?set=mp
 
Jag läste en recension som jämförde Canon SX50 med Fujifilm HS50EXR. Recensenten radade upp fördelarna med Fujfilm-kameran, innan han övergick till att jämföra bildkvalitén:

* Canon SX50 ger skarpare bilder på låga ISO-tal.
* Canon SX 50 är riktigt bra även på ISO 800 medan Fujis bilder har mycket ner brus.
* ISO 1600 är användbar på Canon SX 50 medan 800 i praktiken är max för Fujifilm-kameran.
* Fujifilm har tydliga “artifacts” även på låga ISO-tal, som inte alls syns på Canon.
* På lång zoom är Canons bilder fortfarande skarpa, till skillnad från Fujifilm.

Hur mycket ska man fästa sig vid sånt, om man är väldigt mycket semesterfotograf och mest kollar på bilderna på datorn och kanske beställer några papperskopior mellan varven och i sällsynta fall små förstoringar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.