Annons

Vilken kompakt systemkamera? Billigt porträttobjektiv ska finnas tillgängligt!

Produkter
(logga in för att koppla)

larsfredriksson

Ny medlem
Jag har en EOS 350D som det milt uttryckt är hög tid att byta ut. Det verkar inte vara någon större vinst att köpa en EOS M eftersom mina objektiv (som ändå inte är så vita) inte kommer att passa. Så, vad ska jag köpa för kompakt systemkamera om jag mest är intresserad av att ta porträttbilder på mina barn, det känns därmed viktigt att det följer med eller finns att köpa ett billigt porträttobjektiv, dvs runt 70 - 130 mm med låg bländare?

En mer kompakt DSLR än EOS 100D är väl svår att hitta. Kostar ca. 4 000:-
Objektiv EF 85 mm f/1,8 för ca. 3 400:- passar som hand i handske.
Dina icke så vita objektiv lär väl passa även till 100D

En mer kompakt DSLR än EOS 100D är väl svår att hitta. Kostar ca. 4 000:-
Objektiv EF 85 mm f/1,8 för ca. 3 400:- passar som hand i handske.
Dina icke så vita objektiv lär väl passa även till 100D

Tusen tack för svaret!

Jag har under kvällens surfande kommit in lite på Sony A6000 som verkar mindre än 100D - men det är klart att det inte vore fel att kunna använda mina gamla Canon objektiv, såsom 50/1,8 och 20/2,8.

Ja, söker du en "kompakt systemkamera" är nog Canon 100D den mest kompakta systemkamera. Söker man ännu kompaktare - en "kompaktsystemkamera" så att säga och då söker det minsta - en spegellös systemkamera finns annat att välja på. På denna en 50/1,8 eller 50/1,4 (motsv 80/2,4 eller 80/2,0 ungefär på fullformat). Det finns några alternativ:

Mikro 4/3 (m43): Olympus eller Panasonic med Olympus 45/1,8 (motsv 90mm med skärpedjup som motsv f/3,6 på fullformat) som är skarp på f/1,8 redan. Det finns förstås dyrare objektiv också.

Fuji XE-1/2 (beroende på budget) eller X-Pro 1 eller XT-1 (dyrare) med 60/2,8 macro (motsv 90/4 i fullformat) eller, optimalt, 56/1,2 (prisvärt, fantastiskt, men dyrt i absoluta termer motsv 84/1,8 ungefär). Fuji 35/1,4 är mycket billigare och passar bra till helkroppsporträtt (motsv ca 52/2,0).

Sedan har man Sony Nex 6,7,5,3 serien eller A6000,5000,5100 med Sony 50/1,8 (motsv ca 75/2,4 eller så).

Samsung har en 60mm makro med fin bokeh för runt 4000:- och denna motsv då 90mm.

Det skulle stått i föregående inlägg:

Ja, söker du en "kompakt systemkamera" är nog Canon 100D den mest kompakta systemkamera. På denna en 50/1,8 eller 50/1,4 (motsv 80/2,4 eller 80/2,0 ungefär på fullformat). Det finns några alternativ. Söker man ännu kompaktare - en "kompaktsystemkamera" så att säga och då söker det minsta - en spegellös systemkamera finns annat att välja på. :

Ang A6000 och Nex-serien med E-fattning kanske det kan vara på sin plats att tillägga att dina gamla Canongluggar går att använda även på den serien. Fast då nmanuellt med en enkel adapter som har egen inbyggd bländare. Finns även dyr sådan från Metabones som ger AF.
Men en enkel med egen bländarring går att få för några hundralappar.

Sedan finns ju den dyrare Sony A7-serien som är fulformat (24x36 eller "riktigt småbildsformat") som trots detta är mycket kompakt. Har samma fattning som A6000 och Nex-serien och kan alltså använda samma objektiv som den i APS-C läge men även s k FE-objektiv som tecknar ut fullformatet.

Givetvis kan A7-serien också använda adapter för att köra en mängd olika objektiv av andra fabrikat. Precis som A6000 och Nex-serien.

//Lennart

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto