Annons

Vilken kompakt digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
fuji F31 är guds gåva till mänskligheten, rekommenderar den dock ej till alla då dess handhavande är mycket speciellt & kräver lite eftertanke. Själv så älskar jag min F31 & har allvarligt talat inte haft så kul med någon annan kamera under 30 års fotande, min DSLR ligger alltsomoftast & snyftar i sitt skåp, svartsjuk som bara den :)

lycka till med din Canon, domär duktiga på att bygga kompakter!

//L

Deta är jag rädd för, att Fujifilms F-serie är så bra att systemkameran bara kommer att ligga :( Därför vågar jag inte köpa en ;)
 
Jämförelse Fuji F31 & Systemkamera

J.N skrev:
att Fujifilms F-serie är så bra att systemkameran bara kommer att ligga, Därför vågar jag inte köpa en ;)



Hittade en test där de jämfört Fuji F31 med Nikon D50, med tanke på att systemkameran har 5 gånger större CCD sensor så är F31 imponerande:
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/page15.asp


Ytan på kamerans CCD sensor
Fuji F31fd har 72 mm2 (kvadratmillimeter)
Nikon D50 har 372 mm2


Citerar här Simon som gjorde testen av Fuji F31 på DPreviews hemsida "..överlag ett verkligt imponerande resultat från Fujifilm"


Det som är så bra är att detta tekniska underverk med lågt brus får plats i fickan så man har möjlighet att ta bilder nästan överallt.


MVH
.
 
Senast ändrad:
J.N skrev:
Deta är jag rädd för, att Fujifilms F-serie är så bra att systemkameran bara kommer att ligga :( Därför vågar jag inte köpa en ;)

Rädslan är befogad. Satte mig nyss för att räkna: sen jag köpt F31:an för 6 månader sedan har jag rastat min 350D endast sex gånger. Det tycker jag nästan är synd, för jag gillar verkligen 350:an, med F31 är bara sååå bra. ;-)
 
Jag kan inte fatta allt gott om lite brus på Fuji´s kameror, min nya F50fd är uppseendeväckande brusig. Och då är jag en glad amatör som reagerar så. Ska iofs be affären att kontrollera just mitt exemplar då det verkar konstigt att den är så dålig vad gäller bruset. Och det vid ISO 200 och 400 redan.
Hoppas verkligen att det är mitt exemplar som inte har alla hästarna i hagen, då det annars är en underbar kamera - välbyggd och med några riktigt suveräna funktioner som ger en hemmafotograf bra bilder.
 
M. Wolf skrev:
Jag kan inte fatta allt gott om lite brus på Fuji´s kameror, min nya F50fd är uppseendeväckande brusig. Och då är jag en glad amatör som reagerar så. Ska iofs be affären att kontrollera just mitt exemplar då det verkar konstigt att den är så dålig vad gäller bruset. Och det vid ISO 200 och 400 redan.
Hoppas verkligen att det är mitt exemplar som inte har alla hästarna i hagen, då det annars är en underbar kamera - välbyggd och med några riktigt suveräna funktioner som ger en hemmafotograf bra bilder.

F50fd är en helt annan kamera. Den går inte att jämföra med F31:an. F50 har 12 megapixlar, F31 har 6 megapixlar. Där är en hel del av problemet. Med så många pixlar BLIR det brus! Den kamera vi snackar om i denna tråd är framförallt F31 som är en helt suverän kamera. Jag sålde vårt sista ex idag.
Tycker att det är synd att även Fuji hakat på megapixelracet. 6 megapixel räcker mycket långt och är mer än de flesta behöver och har nytta av. Fråga dig själv vad du kommer använda bilderna till. Ska du skriva ut bilderna i A3 format eller större? Gissar att så inte är fallet. De allra flesta kollar på bilderna i datorn eller skriver ut dom i 10x15. Då är 12 megapixel enbart onödigt.

Din kamera är förmodligen helt som den ska. Det blir som sagt, mycket brus, med den upplösningen på en sådan liten sensor.

mvh
cf
 
Det är kanske inte helt rättvist att jämföra F50 och F31, de har helt olika CCD chip med ungefär samma yta.

Det är som att jämföra motorer, en V12 på 4 liter och en V6 på 2 liter, det är inte konstigt att V12 drar mer bensin.

Kanske inte bästa liknelsen, men tyvärr är det liknande problem att jämföra 12 Megapixel och 6 Megapixel, på samma yta blir det tyvärr mer brus för 12 Megapixel än för 6 Megapixel.


Fuji F50 bör istället jämföras med andra kompaktkameror med 12 Megapixel, då visar sig styrkan hos F50 med klart lägre brus.


MVH
.
 
Det verkar som F50:n, som väl är en ersättare till F31:n, har blivit en sämre kamera. Vad ska man då kika på för något?
 
Funderade förut på Fuji f50, men börjar tveka när jag har läst era åsikter.. går det att få tag på f31:an längre överhuvud taget? Eller är det värt att satsa på f50 istället?
 
Hej,

Jag planerar att köpa en ny kompakt digitalkamera. Jag har en ganska bra uppfattning om vad jag vill ha för funktioner, men ingen koll på vilka kameror som uppfyller mina preferenser bäst. Så här följer en liten lista :).

* Det är mycket viktigt att kameran ska vara mycket snabb, helst av allt knappt någon fördröjning alls vid avtryckning. Även påslagning av kameran vill jag helst ska vara snabb.
* Jag vill kunna ta bra bilder, utan blixt, i dunkla/mörka miljöer.
* Jag struntar helt i zoom. Använder det aldrig, så det är bara bra om det kan skippas till fördel för någon annan funktion som jag faktiskt har använding för.
* Behöver inte monster-upplösning, 6 megapixels räcker gott och väl.
* Manuella inställningar är kul om det finns, men inget måste.
* Gärna vara ganska liten så att den enkelt får plats i fickan.

Är mycket tacksam för alla rekommendationer jag kan få.

/Jonatan
 
Heyman skrev:
Hej,

Jag planerar att köpa en ny kompakt digitalkamera. Jag har en ganska bra uppfattning om vad jag vill ha för funktioner, men ingen koll på vilka kameror som uppfyller mina preferenser bäst. Så här följer en liten lista :).

* Det är mycket viktigt att kameran ska vara mycket snabb, helst av allt knappt någon fördröjning alls vid avtryckning. Även påslagning av kameran vill jag helst ska vara snabb.
* Jag vill kunna ta bra bilder, utan blixt, i dunkla/mörka miljöer.
* Jag struntar helt i zoom. Använder det aldrig, så det är bara bra om det kan skippas till fördel för någon annan funktion som jag faktiskt har använding för.
* Behöver inte monster-upplösning, 6 megapixels räcker gott och väl.
* Manuella inställningar är kul om det finns, men inget måste.
* Gärna vara ganska liten så att den enkelt får plats i fickan.

Är mycket tacksam för alla rekommendationer jag kan få.

/Jonatan

Någon av canons Powershot A serien?
 
Jag tycker inte man kan påstå att Canonsn Powershot A-serie uppfyller kravet om bra bilder utan blixt i dunkla miljöer. Tyvärr brusar det ju rätt rejält på höga ISO.

Mvh
Anders
 
AFJ skrev:
Jag tycker inte man kan påstå att Canonsn Powershot A-serie uppfyller kravet om bra bilder utan blixt i dunkla miljöer. Tyvärr brusar det ju rätt rejält på höga ISO.

Mvh
Anders

Men när f31fd försvan så finns det ingen värdig motståndare.
 
Finns den inte att få tag på till bra pris längre?
Känner ni till några webshops utomlands(om den inte finns i sverige alltså)?

Har hittat den på asaka.nu men priset är lite väl för en så gammal..
 
Jag har sneglat tungt mot F30/31 efter allt som skrivits på FS men de har ju gått ur tiden och går de ändå att köpa, ny eller lätt beg., så kostar de en slant. Nu ska den först och främst vara familjekamera, P&S, då kanske den inte kommer helt till sin rätt. F50 har som nämnts lämnat svagljusegenskaperna och 12Mpix har man nog inte glädje av i en så'n liten.

Just nu funderar jag starkt på Canon A570IS. Den har IS, 4x zoom, optisk sökare, bra grepp, SD, lågt pris, bra omdömen här och var. Synpunkter?
 
jag har hittat en ny för 3000, ska jag slå til eller finns det bättre alternativ?
f31fd alltså

edit: priset sjönk till 2000!

Jan antar att det bara är att slå till? ;)
 
Senast ändrad:
Expert i Trollhättan. Men jag la undan det sista exemplaret när jag fick reda på priset och köpte den för en stund sen :)
Men ring runt till dina lokala affärer, ligger säkert nåt exemplar på nån hylla...


Kan någon göra en f31fd guide for nybörjare? ;)
Eller var kan jag lära mig mer?

:)
 
Jag har beställt en F40fd hos netsuperstore.se 1631.- Inte F31-prestanda i dåligt ljus men troligen över snittet för liknande kameror. På papperet användbara finesser för titta-tryck-foto. Man behöver inte leta för att hitta en och till det priset så.
Firman har inte världens bästa betyg hos prisjakt.se men de ligger i grannskapet så jag har beställt och handlar över disk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.