Annons

Vilken kompakt digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för omtanken. Jo jag tar det försiktigt. De ville ha förskottsbetalt men det fick dom inte. En äldre man bakom disken nickade bifall till affär ändå. Jag beställde en Caplio R7 till en god vän samtidigt. Får dom fram kamerorna så åker jag dit och köper över disk. Vi får se.
 
F40'n är nu inhandlad. Jag åkte helt enkelt till butiken och jo den hade kommit. R7-an dröjer ännu lite.

De verkar inte ha helt väloljade rutiner. Orderbekräftelsen med mejl sa ett lite högre pris än de hade på sin hemsida och i butiken när jag beställde. Jag svarade på mejlet och bifogade ett snapshot av deras pris på webben. Inget svar från dem. Inget mejl om att kameran kommit heller.
Jag fick mitt rätta pris i butiken efter att ha sagt till.

Firman tycks ha sitt säte i Tyskland. Fujin kom med tysk och fransk instruktionsbok. Inga andra språk. Jag klarar mig på det ihop med det låga priset. Man ska veta att det är tyskimport. Jag har inte hittat nå't om det på deras webb. I det skenet finns det fler firmor i Tyskland som har liknande priser och bättre omdömen från kunder. Netsuperstores betyg på prisjakt och pricerunner är ju - blandat. Hade det inte varit för att butiken legat nära så hade det nog blivit en annan utifrån det.
 
Hejsan.

Ska köpa en kompaktkamera åt pappa nu i dagarna, men har ingen aning om vilka som är bra/dåliga.

Han vill ha en smal kamera med 6-7-8 Mpix, stor display och bildstabilisator. Pris ca 2600.

Har ni några tips?

Tacksam för svar.
 
F31fd alternativ

borealis skrev:
sen jag köpt F31:an för 6 månader sedan har jag rastat min 350D endast sex gånger. Det tycker jag nästan är synd, för jag gillar verkligen 350:an, men F31 är bara sååå bra. ;-)


F31fd finns kvar i enstaka butiker, jag ringde och kollade.

Men det finns faktiskt alterniv till F31fd.

Fuji F30 har lika lågt brus, finns också kvar i vissa butiker.


Fuji F50 är också en väldigt bra kamera med lågt brus, men dess 12 megapixel skall inte jämföras med F31 på 6 megapixel.

F50 test visar att ingen 12 Megapixel slår den på ISO800
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf50fd/page14.asp



MVH
.
 
Jag resonerade som så att F40 med 8Mpix borde vara avgjort bättre än F50 och inte så mycket sämre än F30/31 och för det priset så slog jag till. Har inte gjort några ens ovetenskapliga tester än. Väldigt startsnabb tycker jag men det kanske alla är nuförtiden. Rätt väsentligt det också. Nätt storlek, tar SD-kort, dock bara 3x zoom och ingen antiskak. Man får inte allt för 1600.-
 
Visst är F40 en mycket bra kompakt digitalkamera.

Finns inte krav på manuella inställningar är F40 en snabb kamera med lågt brus som också kan vara alternativ till F31fd.


Sen finns ju en begangnat marknad där Fuji kameror med lågt brus kan hittas, både F11, F30 och F31fd dyker upp på säljes annonser ibland.



MVH
.
 
Panasonic lumix dmc fx12

testar i denna tråd istället.. har funderat på denna, men är orolig för bruset på höga tal och vet inte hur snabb den är. har någon erfarenhet? Den verkar bra på pappret annars..
 
Z3 alternativ

Teresa J skrev:
men är orolig för bruset på höga tal och vet inte hur snabb den är


Antar du gillar FX12 för den är tunn och snygg.

Här är ett test på FX12
http://www.photographyblog.com/reviews_panasonic_lumix_dmc_fx12.php



Test med föregångaren FX01 jämfört med Fuji F10
http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfx01/page9.asp


FX12 har fler megapixlar än FX01 vilket nog säkert ger mer brus.

Desto fler megapixel som kläms ihop på samma yta ju mer brus blir det, gränsen verkar ha varit nådd omkring 6 megapixel för kompaktkameror, över 6 megapixel ger mer och mer brus.

Desto större yta på CCD chipet ju mer ljus träffar dess yta som ger mindre brus.

Systemkameror har ganska stora CCD chip vilket ger lite brus, så ju mindre kamera desto mindre CCD chip vilket ger mer brus.


Tycker du lågt brus är viktigt på en kompaktkamera är det nog Fuji som gäller. De har patent på ett speciellt CCD chip och teknik som ger nästan lika lågt brus som systemkameror.


Men om du enbart kan tänka dig "ultrakompakt" så är nog Fuji Z3 kanske enda tänkbara om lågt brus är viktigt.

Test på Fuji Z3
http://www.thinkcamera.com/news/article.asp?UAN=224&v=1



MVH
.
 
tack för svaret! bra test var det mer. kanske ska satsa på panasonic lumix dmc fx10 i stället, då det enda som skiljer den fårn fx12 verkar vara färre pixlar (och lägre pris!)Det kanske räcker och ger bättre bilder att bara ha 6mpixel..

Det fuji föll på var bildstabiliseringen, om de inte har en modell som har det?
 
Hejsan!
Har idag en K850i för dom där " roliga " bilderna man tar när man har tråkigt och kanske inte är några direkta minnen

Sen har jag en Konica Minolta Dimage e323 från typ 2003-2004 som används flitigt, tycker den tar helt okej bilder men den är inte så jättesnabb när det väl behövs

Har kikat lite på F31fd, ixus 75, 860,960 och F40FD

F31FD verkar inte att få tag i en fysisk butik så den kan man nog räkna bort, tar inte så ofta bilder när det är mörkt men det är väll bra att kunna

Önskemålen är väll
Budget på 2000-3500
Naturliga färger och skarpa foton(allt är väll relativt men gärna så bra som möjligt)
2,5" skärm eller mer (skönt med stor skärm, använder aldrig optisksökare)
Batteritid är väll lite av ett krav men om det finns extra batterier till den eller vanliga batterier spelar ingen roll
Vill gärna kunna ha den i en liten väska i en ficka eller så alltså ingen superstor kamera
Gärna att den skall vara enkel och bra på point and shoot
Megapixel runt 5-12 gärna så lite som möjligt om det gör att bilderna blir bättre?

Kan i princip inget om kameror och har aldrig gått någon kurs eller dyl, söker mest en kamera som tar bra bilder och är ganska snabb med någorlunda batteritid ivarjefall och som helst är inom budgeten, löstagbart objektiv eller lång zoom är inget krav behöver få ett svar så fort som möjligt då jag tänkt önska mej en ny i julklapp
 
Har kikat lite och valet verkar hamna på Ixus 860
Har tittat på Samsung S1050, Sony DSC-W80, Canon Ixus 75, Fujifilm Finepix F40FD
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.