ANNONS
Annons

Vilken kemi till s/v mörkrum?

Produkter
(logga in för att koppla)

veronica_f

Medlem
Hej!

Har börjat samla ihop till ett eget mörkrum, s/v, men blev lite osäker på vad det för kemi man behöver. Är det olika framkallare för film och papper? Alltså använder man en framkallare till negativen och en annan när man kopierar på papper i mörkrummet? Gäller samma sak för fix, eller är det samma för film och papper?

Någon som vill ge ett exempel på ett "startpaket" i kemi, för både framkallning av negativen och papperskopieringen i mörkrummet.

Vänliga hälsningar/Veronica

veronica_f skrev:
Är det olika framkallare för film och papper? Gäller samma sak för fix

Ja, det är olika.

Photax har startpaket för mörkrumsutrustning, kika på deras sida.
Framkallare och fix behöver inte vara dyrt alls, och vissa håller länge också.

/Henri

Man använder olika framkallare till film och papper. Som nybörjare bör du köra in dej på en filmframkallare och en eller två filmer och ev senare när du fått större erfarenhet öka på med en eller möjligen två till. Antalet kombinationer av film och framkallare är nästan oändligt och de flesta stannar för en eller ett par kombinationer som de trivs med.

Själv framkallar jag svv (alltför) sällan och använder Rodinal som har både för och nackdelar. Fördelen är att den koncentrerade framkallaren har lång hållbarhet och jag använder en injektionsspruta för att dosera den lilla mängd som behövs för en film. Nackdelen är att man kan få rätt grovt korn om man inte passar sej men framkallaren ger normalt filmen ett intryck av stor skärpa.

Samma sak med pappersframkallaren, lär dej att arbeta med en kombination av papper och framkallare innan du eventuellt provar på nya kombinationer.

Man kan använda samma fix till film och papper, men bör skilja på användningen, i praktiken får du alltså använda två flaskor fix.

Vilka kombinationer av ljuskänsligt material och kemi man använder är en fråga om tycke och smak och det finns hur många åsikter som helst här på fotosidan kommer du säkert att märka. Tag del av erfarenheten, den är gratis.

Stens inlägg i denna fråga var bra.
Hushållsättika och fotografiskt vätmedel tillkommer.

Mitt val

Mitt val av kemi är:

• Kodak HC110 - filmframkallare
  • Amaloco luktfritt stoppbad
  • Amaloco luktfritt fix
  • Kodak Photo-Flo - vätmedel

Kodak HC110 är en högkoncentrerad framkallare med lång hållbarhetstid. Luktfritt är bra för känsliga näsor. Speciellt om man har grejerna hemma i lägenheten. Jag undviker att använda diskmedel som vätmedel. Vätmedel är billigt. En flaska räcker i många år.

Som papperframkallare använder jag Kodak Dektol. Mycket därför jag är för lat för att blanda till från pulver. Av någon anledning började jag använda den och har inte hittat någon anledning att byta.

Neutol från Agfa är en pappersframkallare som är lätt att hantera eftersom den kommer som flytande koncentrat.

När det gäller val av papper så är RC ("plastpapper") lättast att hantera - bara att lägga slätt så torkar det till fin yta. Tidigare fanns det sorter som var svåra att få släta. (Krullade ihop sig vid torkningen). Ilford har jag rätt bra erfarenheter av.

(Fast nu kör jag med Oriental eller Luminos eller Bergger, men de finns visst inte "hemma")...

I materiallära för fotografer uppger Andersson/Kjellberg att HC110 inte bara är filmframkallande utan även cancerframkallande. Kanske har det att göra med den mycket höga koncentrationen? Har själv därför aldrig vågat prova denna men det är en framkallare av samma typ som Rodinal, dvs en snabbframkallare som utspädd fungerar mera som en utjämningsframkallare typ D76. Snabbframkallarna är känslighetsutnyttjande och ger relativt grovt men skarpt korn. Själv använder jag utjämningsframkallare typ D76 men även Acutol när det gäller traditionell film utan T-korn. Även finkornsframkallare typ Microdol-X.

Den minst giftiga framkallaren är nog X-tol men jag har själv inga erfarenheter av denna.

Dektol är en beprövad pappersframkallare som håller länge i skålen om inte maxkapacitéten överskrids. Dock bör man förlänga framkallningstiden allteftersom för att vara säker på att bilderna utframkallas ordentligt. När det gäller fixet ser jag det som viktigt att det är färskt och inte begagnat för att inte riskera arkivbeständigheten. Fabrikat tror jag har mindre betydelse.

Oavsett vad du väljer är det viktigt att följa rekommendationer vad gäller spädningar och tider (när det gäller film får man prova sig fram till lämpliga tider för sin egen utrustning, vattenkvalitét etc., även motivkontrast kräver olika tider). För pappersframkallare är det viktigt att i vart fall inte underskrida tiderna. Själv framkallar jag alltid minst 2 min oavsett fabrikat. Kom också ihåg att inte underskrida 17-18 grader temp för papperframkallaren för redan där förlorar den framkallningseffekt.

Hej igen..
tack tack för alla tips..nu blev det lite klarare. Blir nog till att köpa något startpaket och sedan testa mig fram.

/Veronica

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.