Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkoviic

Ny medlem
Hej! har funderingar på att köpa min första system kamera och frågar er inbitna Pentax fotografer om det är en bra idee att satsa på en k10d ? har även funderat på en sony a100 eller nikon d80 men verkar som att k10:an är vassare har jag rätt eller fel? känns så himla svårt att välja nu när 10 000 kronors kamerorna väller ut på marknaden!
 
K10D är nog en trevlig kamera, Jag tycker A100 och D80 är lite dyra i jämförelse, och D80 har inte ens bildstabilisering.

Men jag funderar lite på vad Pentax har snålat på, eller om alla andra kameratillverkare bara tar gigantiska överpriser som Pentax klarar sig utan.
 
Befinner mig i samma läge som Hencoviic. Första systemaren för mig också. Men funderar på Canon 400D istället för A100, mest pga A100:ns brus vid höga ISO-tal. D80 känns för dyr och lite "fantasilös", men är säkert en mycket bra kamera. Hoppas verkligen Pentax kan hålla nere bruset i stil med Canon. Är impad av K10Ds finesser hittills iaf.
 
Jag tycker inte det är svårt att välja.

K10D är den enda kameran i prisklassen som är väderskyddad och dessutom med kombinationen...
* Inbyggd skakreducering i huset, som fungerar med alla objektiv.
* Inbyggd dammborttagning.
* Stor pentaprisma sökare
* Intelligent programläge med slutartids- och bländarautomatik med automatisk byte av dem (ställer du ett värde, ställer kameran det andra, ställer du inget, ställer kameran båda - busenkelt).
* ISO förval mad variabelt programläge.
* Automatisk ISO till manuellt läge (du ställer in bländare och tiden, kameran ställer in det ISO som matchar).

Plus massa andra saker...
Canon 400D är jag inte imponerad av, det är skrämmande att Canon fortsätter släppa ut kameror med små usla sökare som inte är användbara vid fotografering.

Hälsar
R
 
Henkoviic skrev:
Hej! har funderingar på att köpa min första system kamera och frågar er inbitna Pentax fotografer om det är en bra idee att satsa på en k10d ? ........

Eller en Pentax K100D? Den kan man växa i ett tag och satsa på ett fint extra objektiv för pengarna som blir över?
 
Ja K10D har många fördelar. Men tyvärr så är det ju sämre med objektiv från piraterna till den tyvärr.
 
Visst är det så. Jag kollade på B&H Photo och för Nikon finns det tex 35 Sigmaobjektiv i en kategori och för Pentax 28 st.

Man skall väl inte överdriva betydelsen av detta då det gissningsvis finns runt 100 linser totalt för Pentax vilket borde räcka till mer än väl.

Lite större utbud (och ofta dyrare original) för Canon och Nikon är det dock. Å andra sidan har Pentax kommit längre med linser anpassade för aps-c formatet, på så sätt har Pentax ett mer komplett objektivprogram för digitalfotografen.
 
Roland Mabo skrev:
Jag tycker inte det är svårt att välja.

K10D är den enda kameran i prisklassen som är väderskyddad och dessutom med kombinationen...
* Inbyggd skakreducering i huset, som fungerar med alla objektiv.
* Inbyggd dammborttagning.
* Stor pentaprisma sökare
* Intelligent programläge med slutartids- och bländarautomatik med automatisk byte av dem (ställer du ett värde, ställer kameran det andra, ställer du inget, ställer kameran båda - busenkelt).
* ISO förval mad variabelt programläge.
* Automatisk ISO till manuellt läge (du ställer in bländare och tiden, kameran ställer in det ISO som matchar).

Plus massa andra saker...
Canon 400D är jag inte imponerad av, det är skrämmande att Canon fortsätter släppa ut kameror med små usla sökare som inte är användbara vid fotografering.

Hälsar
R

Ok, men hur är bildkvaliteten på höga iso 800-1600? Fixar den det lika bra som Canon är det ju inget snack om saken..
 
lagus skrev:
Ok, men hur är bildkvaliteten på höga iso 800-1600? Fixar den det lika bra som Canon är det ju inget snack om saken..

Ja eller rättare sagt om K10D har lika bra bildkvalitet som Nikon D80 vid höga iso 800-1600!
Att döma av testbilderna på www.cyberfoto.se så är D80 bättre än 400D på iso 1600 samt att D80 är nästan lika bra på iso 3200 som 400D på iso 1600 (1600 verkar vara högsta iso på 400D).

Jag har en känsla av att Canon får lite "gratis-plus" av många när det göller "BRUS PÅ HÖGA iso". Detta tror jag beror på att Canon HAR VARIT bäst på höga iso. Vilket jag inte tror är fallet längre.

Men för min del så behöver K10D BARA vara lika bra på höga iso som Canon ;-)
Eller rättare sagt jag räknar med att den är tillräckligt bra - för jag har redan beställt en K10D :)
 
kuva skrev:
Ja eller rättare sagt om K10D har lika bra bildkvalitet som Nikon D80 vid höga iso 800-1600!
Att döma av testbilderna på www.cyberfoto.se så är D80 bättre än 400D på iso 1600 samt att D80 är nästan lika bra på iso 3200 som 400D på iso 1600 (1600 verkar vara högsta iso på 400D).

Jag har en känsla av att Canon får lite "gratis-plus" av många när det göller "BRUS PÅ HÖGA iso". Detta tror jag beror på att Canon HAR VARIT bäst på höga iso. Vilket jag inte tror är fallet längre.

Men för min del så behöver K10D BARA vara lika bra på höga iso som Canon ;-)
Eller rättare sagt jag räknar med att den är tillräckligt bra - för jag har redan beställt en K10D :)

Testbilderna på Cyberphoto ger jag inte mycket för. Det är ju i mörka miljöer man tvingas använda hög iso, därför bör testbilder även vara tagna i sådana förhållanden.
 
lagus skrev:
Ok, men hur är bildkvaliteten på höga iso 800-1600? Fixar den det lika bra som Canon är det ju inget snack om saken..

Få vet väl något säkert om hur brusbilden kommer att se ut. Pentax själva har i alla fall sagt att K10D kommer att ha lågt brus och vissa skillnader finns ju också i tekniken runt sensorn.

Beroende på vad man fotograferar så får man olika mycket draghjälp av bildstabiliseringen. Generellt lägre brus för de flesta fotografer jämfört med ostabiliserade lösningar lär det i alla fall bli.
 
Wesley skrev:
Ja K10D har många fördelar. Men tyvärr så är det ju sämre med objektiv från piraterna till den tyvärr.

Om vi tar Sigma som exempel så har ju de massa objektiv med inbyggda motorer (HSM). Dessa objektiv har tidigare inte funnits för Pentax för Pentax har inte stött den tekniken. Nu när K10D kommer med kontakter och inbyggd mjukvara för autofokusmotorer i objektiven, så möjliggörs det nu för bl a Sigma att anpassa den här typen av objektiv till Pentax. Pentax marknadsandel har varit för liten för att Sigma skulle brytt sig om att göra de mer proffsinriktade HSM objektiven i en specialversion utan HSM enbart för Pentax.

Ett bekymmer dock, som påverkar Sony/Konica-Minolta också, är att allt fler objektiv som Sigma gör - får inbyggd bildstabilisering. Eftersom Pentax (och Sony/Konica-Minolta) valt att lägga den här funktionen i huset istället för i objektiven, så kommer de flesta av dessa objektiv inte att göras för Pentax och Sony/Konica-Minolta därför att det är för kostsamt för Sigma att lansera specialversioner utan optisk bildstabilisering för den lilla marknad som Pentax och Sony/Konica-Minolta erbjuder i jämförelse med Canon, Nikon och Olympus (som alla har lagt bildstabilisering i objektivet).

Dock, den rena konsumentoptiken med bildstabilisering, kommer i versioner utan bildstablisering för Pentax och Sony/Konica-Minolta - för den marknaden är större, än för proffsoptiken med inbyggd bilstabilisering.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.