Jag tror att sådana färgförskjutningar kan bero på graden av överexponering som de har fotograferat med. Färgförskjutningar brukar ju synas som mest tydligt om det är lövverk och bakom så har himlen blivit överexponerad (vit). Om då fotografen är kunnig, så använder denne sig av en smula "negativ" exponeringskompensation så att himlen inte blir överexponerad.
Och voíla, färgförskjutningarna minskade!
Det kan även ha berott på om fotografen använt flera av kamerorna samtidigt, och kört med samma inställningar, fast någon av kamerorna är mer känslig för klippning av högdagrarna än någon annan. Förhållandena för den kameran kanske kan då behöva mer "negativ" exp.komp. än de andra.
Man skulle också kunna fibbla med kamerornas tonkurveinställning (kontrasten) och ställa ner den, så kan det ibland också ha en viss liten gynnsam effekt. Jag har för mig att de mixtrade lite med sådant i Dpreview-testen av H1.
Kanske det blir mer annat som får fälla avgörandet ändå; hur snabbt den fokuserar, batteritid, känns i handen, etc. De var ju tämligen snarlika.
Edit: Lite därför som testarna kanske upplevt färgförskjutningarna på olika vis, men det i själva verkat berott på fler orsaker.