Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wimax

Avslutat medlemskap
HEJ

Jag är helt ny på området och ska köpa en systemkamera. Jag har som mål att gå en fotokurs och verkligen lära mig hantera kameran.
Jag kommer mest att fota min barn, vänner, djur och natur.

De kameror jag tittat mest på är
Nikon d3100, d5100 och d5000
Det jag vill veta är om det är någon stor skillnad användarmässigt och resultatmässigt.
Det som skulle vara intressant att få veta är om det finns stor skillnad mellan d3100 och d5100 då prisskillnaden på dessa är stor.

Är mest inne på nikon då jag tycker de är skönas och smidigast att hålla i.
Har även kollat på canon och då framförallt
eos500, 550 och 600

Har sett ett bra paketpris på 500, är det dumt att köpa den då den är äldre??

Tacksam för mycket hjälp då jag är helt grön på detta område
 
Hej
Har redan läst det och det gav mycket hjälp men skulle vilja ha lite mer råd angående de kameramodeller jag tittat på.
Tack igen
 
OK.

Du lär inte se någon skillnad på bilderna om de är tagna D3100, D5000, D5100, 500D, 550D eller 600D. Det som skiljer är finesserna och hur kameran känns i handen. Kamerahus blir inte gamla i meningen att de inte kan användas längre, men det kommer nya hela tiden, som gör mer till samma pris. I skarven reas gamla kameror, vilket kan ge köpläge.

Ingen av de uppräknade husen är dåliga, hur man än ser på saken.

Om du vill kunna veckla ut skärmen begränsar du urvalet, likaså om du vill kunna filma.

Per.
 
Börja i denna ända: JMF 500D, 550D, 600D, D3100, D5100, D5000

Alla kamerorna är bra. Ger ungefär lika bra bilder med en lite övervikt till Nikon, men det beror mest på fotografen.

Det som skiljer är ergonomin. Hur de känns i handen. Vridbar t ex är jättebra. Mikrofoningång är bra om man vill filma. Megapixlarna spelar inte så stor roll. Gå till Mediamarkt eller något och känn och kläm.
 
HEJ
Jag är helt ny på området och ska köpa en systemkamera. Jag har som mål att gå en fotokurs och verkligen lära mig hantera kameran.
Jag kommer mest att fota min barn, vänner, djur och natur.

De kameror jag tittat mest på är
Nikon d3100, d5100 och d5000
Det jag vill veta är om det är någon stor skillnad användarmässigt och resultatmässigt.
Det som skulle vara intressant att få veta är om det finns stor skillnad mellan d3100 och d5100 då prisskillnaden på dessa är stor.

Är mest inne på nikon då jag tycker de är skönas och smidigast att hålla i.
Har även kollat på canon och då framförallt
eos500, 550 och 600

Har sett ett bra paketpris på 500, är det dumt att köpa den då den är äldre??

Tacksam för mycket hjälp då jag är helt grön på detta område

Jag håller generellt med de övriga, du väljer mellan ett gäng riktigt bra kameror och det blir inte fel med någon av dem.

Skall du ägna dig mer energiskt åt videofilmning så är Eos 600D och D5100 märkbart bättre än övriga, men så länge du tar stillbilder är skillnaderna mycket små. Bildkvaliteten skiljer så lite att det rent praktiskt inte spelar någon avgörande roll. De dyrare varianterna har lite fler finesser, som fällbar skärm hos 600D och D5100 (och hos D5000, men den fälls nedåt och inte åt sidan som hos de två övriga).

En detalj när du tvekar mellan kamerafabrikat, som Canon eller Nikon, är om du har några kompisar som också har systemkameror - då är det en fördel att ha samma märke så man kan låna objektiv och annat av varandra.
 
Som vanligt ju mer du betalar desto bättre grejer får du. Nikon vet hud dom prisätter.

Resultatet är nog ungefär samma om man tittar på bilderna. Men ju mer du betalar blir kameran snabbare och mera ergonomisk, flera knappar mindre pillande i menyer och så.

Så kolla i plånboken vad du har råd med och köp där efter kommer du bli nöjd. Nikon gör inga dåliga kameror, ja inte Canon för den delen heller :).

HEJ

Jag är helt ny på området och ska köpa en systemkamera. Jag har som mål att gå en fotokurs och verkligen lära mig hantera kameran.
Jag kommer mest att fota min barn, vänner, djur och natur.

De kameror jag tittat mest på är
Nikon d3100, d5100 och d5000
Det jag vill veta är om det är någon stor skillnad användarmässigt och resultatmässigt.
Det som skulle vara intressant att få veta är om det finns stor skillnad mellan d3100 och d5100 då prisskillnaden på dessa är stor.

Är mest inne på nikon då jag tycker de är skönas och smidigast att hålla i.
Har även kollat på canon och då framförallt
eos500, 550 och 600

Har sett ett bra paketpris på 500, är det dumt att köpa den då den är äldre??

Tacksam för mycket hjälp då jag är helt grön på detta område
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.