Annons

Vilken Kamera?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barneby

Medlem
Efter att ha fotograferat ca. ett år med en gamal digitalkamera med missvisande färger har jag nu bestämt mig för att att skaffa en "riktig".

Jag har haft mycket seriösa funderingar på "Olympus Camedia C-350 Zoom"
http://www.cyberphoto.se/olympus/c350.php

Jag är inte riktigt villig att betala mycket mer är 3000 kr. Så nu frågar jag er kunniga..Är det ett bra val eller ska jag tänka om?

Vill gärna ha tipps angående vad som man "ska" ha.

///Barneby

Nja... vill du bli betydligt mer nöjd och ha en kamera som du kan växa i och samtidigt köra helt manuellt så är detta ett mycket bättre köp.. mycket mycket bättre.. för 400:- extra får du en kamera minst dubbelt så bra avseende bildkvalitet och känsla.

Olympus C-720 för 3495:-

/David

Men vad jag ser så är det bara zoomen som skiljer..Dock med ganska mycket..Men är det värt 400 spänn?..Man måste ju ha pengar över till minneskort också.

- möjlighet till att köra kameran manuellt istället för enbart program
- flera ljusmätningsalternativ
- längre slutartider
- bättre närgräns
- mera zoom
- ljusstarkare
- möjlighet till manuell vitbalans
- bättre blixt

det är värt klart mer än 400:-

/A

Framförallt mycket högre kvalitet på optiken. I denna sitter det en optik liknande den hos en enklare systemkamera, i den mindre kameran en optik motsvarande en kompaktkamera. Gör du en förstoring i 20x30cm så ser den jättebra ut från C-720:an men gör du en med C-350 så blir den inte lika bra..

/David

CAnon G5=bästa valet!

Köp en Canon Powershot G5!

Bättre kamera finns inte under 10000:-

Den har allt man behöver glad amatör eller fördjupad fotonisse!

Som sagt vill du sköta saker manuellt, köper du en annan kamera. Tycker du att det är okej med att använda dig av färdiga programinställningar, så är kameran inget fel på. Att Olympus 720 skulle vara ett bättre köp och ge bättre bilder är väl att ta i. Mycket handlar om hur duktig du är i bildhantering. Det är ingen större skillnad på bildkvalitén om du håller dig i 2-4MP klassen och väljer typ Olympus, Nikon eller Canon. Innan jag köpte min kamera laddade jag hem bilder från olika kameror, tagna i högsta upplösningen och av samma fotograf. Utan bildbehandling så såg vissa bättre ut än andra, det är sant. Men när jag hade bildbehandlat samtliga bilder var skillnaden inte speciellt märkbar. Visst 4MP bilderna hade kanske en aning mer djup i sig, men jag kunde få vissa 2MP bilder att se bättre ut an 3MP bilder. Om du inte vill bildbehandla, så är olympus 350z ändå ett bra val. Kameran levererar bilder som inte behöver justerar så mycket, de ser ganska bra ut utan behandling. Ta exempelvis Canon A70, där måste du behandla varje bild för det förekommer väldigt mycket färgstick i bilderna (många klagar på det, har själv fotat med en) och den kostar närmare 4000kr. Kan du photoshop eller något annat program, är kameran bättre på grund av att den har manuella inställningar. Men om du inte kan photoshop och vill ha en bra bild utan att behöva behandla den så mycket, så är olympus 350z bättre eftersom den levererar rätt ”rena” bilder. Man får inte glömma, att sysslar man med digitalfoto så är kameran 50% och bildhantering resten.

Tack för alla svaren..Hitintills verkar det som om alla går för "dyrast är bäst". Men som sagt så kostar ju xD ganska mycket mer än SmartMedia. Fast jag är ännu inte säker..Fast när jag får bilden som David pratar om kanske jag bestämmer mig, Trotts allt så är jag ju bara en vanlig hobbyfotograf som gillar att mixtra i photoshop och gillar att fota.

Senast ändrad:
vill du inte betala mer än 3000 så får du ingen
duglig kamera så är det.
Jag skulle aldrig köpa en kamera för det priset
oavsett användningsområde. skulle kunna funka som
slit och släng kamera som man inte behöver vara så rädd om.

Annars så har canon en bra kamera tror den heter A70 eller nått för c:a 3800 på scandinavianphoto.

Jag frågade uppenbarligen i fel forum nu när jag är n00b och inte behöver det bästa av det bästa..
Tänk..Vart skulle jag få så mycket pengar ifrån.Jag är 15 år ffs.

btw så har jag serdan en riktigt gamal kamera..Den har 2 m pixels och kanske inte är allt för värdeln..Men med 1 m pixel extra och 2-3 år av utvecklong lovar jag att Olympusen jag funderar på är minst 3 gånger så bra

Jo, men de flesta vill flasha så mycket här och skit i dem. Jag har studerat och läst recensioner oberoende av varandra i ett halvår. Jag har provat några kameror i 3000kr klassen. Du får en medelkamera för det priset som duger gott och väl för vanliga fotografier. Den kameran du har tänkt har fått bra kritik i utlänska tester, jag har en själv, jag har tillgång till exempel vis Canon A70, och så stor skillnad är det inte när det gäller bildkvalitet.

Det finns alltid de som blir översittare med en 10D i handen. Dessa förtränger gärna att de också satt med billig utrustning en gång i tiden. Forum är fulla med geeks som så fort de skaffat dyraste grafikkortet, dyraste monitors, 2GB ram osv osv aldrig skulle befatta sig med något billigare. Så har det alltid varit.

Såklart man får en duglig kamera för runt 3000:-. Canon A40/A60/A70 (a70 kostar 3800:) är mer än prisvärda, kolla t ex cyberphoto.se för mer info. För tusentals bildexempel gör ett besök på www.pbase.com/cameras
och klicka dig fram till Canon-kamerorna.

Självklart har ovanstående en bildkvalitet som inte går att jämföra med 10D men de är heller inte dåliga. Canon gör de bästa objektiven i världen, färg och kontrast ligger i topp. (Aj! Jag känner redan Nikon-yxan svingas :)).

Min första kamera var en Canon A40 och den duger fortfarande bra för vardagsbruk och perfekta utskrifter i A5 och 10x15 foton. Jag tvivlar på att de flesta skulle se skillnad på ett foto tagit i 1600x1200 med A40 och en G5, 10D osv på t ex en röd saab med gnistrande krom i dagsljus utskriven i 10x15. Kör du dessutom bilderna i Photoshop och färgkorrigerar med ColorWasher och skärper med FocusMagic är saken klar.
Jag ställer gärna upp med exempel.

Tack och hej.
Björn

Strukturen i bilden påminner om min Sony från 1995 men upplösningen är för hög :)

Klart är att för 3000:- får du en kamera som klarar ta vanliga 10x15 bilder i en hyffsad kvalité. Objektivet är inte toppresterande, vilket det inte heller behöver vara på en 10x15-kopia. Det är omöjligt och säga vilken kamera du ska köpa. Alla har sina åsikter om vilken som är bäst.

Naturligtvis gäller att dyrast inte nödvänligtvis är bäst, men oftast är det så. Inte bara det, utan när man kommer upp i prisklass får man en massa andra finesser som vi som kanske är lite mer vana vid, kan använda.

Som ren hobbyfotograf så fungerar det mesta i 3000:- klassen. Fuji gör fina sensorer och har hyffsad optik..

ok..Jag har fått en del vättiga svar..
Men vilka märken ska jag akta mig för?
Jag har fått en uppfattning om att Nikon ska vara ganska dåliga på digitala kameror i jemförelse med sina vanliga.

Min syster har en Nikon CoolPix , den tar väldigt bra bilder. Själv har jag en Olympus, den tar bra bilder. En som jag känner har en Canon A70, den tar också bra bilder.

Här får du en länk som är väldigt bra:
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html

Olympuskameran du ibörjan pratade om heter D-560Z på den amerikanska marknaden.

Hoppas du finner sidan användbar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar