Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dols

Ny medlem
Hej!
Är på gång att köpa min första systemkamera som jag framförallt ska använda för att fota familj och vänner samt på resor, men är även intresserad av att kunna utvecklas inom fotografering.

De kameror som jag står och väljer mellan är i dagsläget Canon EOS450D,Nikon D60, D80 eller D90.

Problemet är att jag inte vet vilken jag ska välja så jag hoppas på att ni kan tipsa om vad ni rekommenderar och varför.

Tack för hjälpen!

Canon kommer snart med en uppföljare till 450D som heter 500D. Det kanske finns anledning att vänta på den -- om inte annat så kan man tänka sig att priset på 450D kommer att sjunka.

För övrigt kan man nog säga att alla fyra modellerna du nämner är bra kameror, men det skiljer ju ganska mycket i pris mellan dem -- och man får ungefär vad man betalar för.

D80 och brusegenskaper

Jag är själv ägare av en Nikon D80 och är mer än nöjd med allt utom brusegenskaperna. Redan vid ISO 800 får man en hel del störande brus på köpet. Skall du fota en del i sämre ljusförhållanden kan det vara något att beakta. Jag tror att just brusegenskaperna utvecklats ordentligt till D90:n om jag förstått saken rätt. Men man kliver ju också upp en prisklass...

Ett starkt plus för Nikonkamerorna du nämner är, i mitt tycke, att ergonomin är grymt bra. De ligger mycket skönt i handen och D80:n är precis lagom stor för att jag ska känna mig nöjd - och då har jag ändå små händer. Men det handlar helt om tycke och smak, gå in i närmsta affär och känn och kläm!

Tänk också på att det inte bara är kamerahuset som är avgörande för dina bilder. Objektivval är minst lika viktigt.

Handpåläggning

Hej!

Som många brukar tipsa om är att gå och känna på kamerorna. Vilken känns bäst i din hand? Känn lite hur reglagen sitter, så kommer du säkert till mer insikt. Sedan har du ju alla recensioner under fliken produkter här på fotosidan som jag tyckte var till hjälp när jag själv köpte min första systemkamera. Sedan tycker jag att Live-view är bra då jag inte har fotat med system så länge.

Vad jag tycker jag förstått så är många kameror som kommit ganska likvärdiga med små skillnader för/nackdelar som man kanske hittar under recensioner eller tester, men jag tycker ändå det är viktigast att
den känns bra att hålla i då de flesta kameror om sagt är ganska likvärdiga (i samma prisklass).

Sen kan man ju fundera på om det finns släkt och vänner som kanske har system så man kan ha möjligheten att låna objektiv och prova sig fram.

Mvh Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar