Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Ja, det är väl kanske inte en helt ovanlig fråga här men...

Jag är väl knappast att räkna som en erfarenfotograf, om jag ju alls ska räknas som fotograf. :)

Jag har idag en kompaktkamera. Jag har gjort en del med den, men jag har tröttnat på den, annat än för "dokumentation", då den inte har så mycket möjlighet till inställningar och dessutom har en lite väl snäv sökare. När bilden väl är framkallad så är den mycket "större" än vad den såg ut att vara i sökaren.
Sen tycker jag att detdär med framkallning är jobbigt åxå.

Jag vänder mig nu till alla kunniga människor här för att få tips om en digital kamera som kan vara lämplig. Jag kommer inte i särskilt stor utsträckning att skriva ut bilder, särskilt inte i posterformat, så jag är inte i behov av någon helt vansinnig upplösning, utan tror att jag kommer att klara mig rätt bra med 2Mpixel.
Däremot vill jag gärna ha lite möjligheter till inställningar vad gäller bländare, slutartid osv.

Jag har tittat runt lite på nätet och hittat Canon Powershot A60, som verkar rätt bra. Dessutom ligger den ju i en rätt lagom prisklass om man kanske inte är så VÄLDIGT intresserad av foto utan mest vill exprimentera litegrann mellan "kalasen". Är det någon som har något att säga om den?
Finns det någon annan kamera som är likvärdig i nån "vettig" prisklass?
Jag sneglade lite på Nikon Coolpix 2100 (mycket pga dess närgräns), men där har man inte möjlighet att ställa in slutartid och bländare manuellt.

Tycker du ska satsa på nån av alla 3 mp-kameror som kommit i år. Sen bör du även fundera på om det är en kamera som ska med överallt, eller bara på fototurer...

Jag har precis köpt en Canon A70 som komplement till min 10D. Med 3.2mp så går det att skriva ut i 30x40 cm utan problem. Kameran känns gediget byggd och ger fina bilder.

chisel:
Först läste jag "mp3-kameror" och kunde inte alls förstå varför jag skulle vilja ha en kamera med inbyggd MP3-spelare. :)

Du tycker alltså hellre att jag ska gå på Powershot A70, eller liknande istället. Vet du någon annan kamera du tycker verkar bra?

Jag har tittat (på nätet än så länge bara) på Olympus Camedia C-350 Zoom och Fuji Finepix A303, på rekommendation. Ej hittat nån resencion på den förstnämnda.

Kameran ska inte följa med "överallt" så det är inte så viktigt att den är pytteliten. Jag ser hellre att den ligger bra i handen isf. De flesta kameror är tillräckligt små för att åtminstone gå ner i en jackficka, om man nu inte skaffar en särskild liten väska.

MagnusL:
Du skulle utan dåligt samvete kunna rekommendera A70 mao? Isf är det ju bara en penningfråga om man ska välja A60 eller A70. :)
Man kanske skulle leta upp dem i en butik och "klämma" lite på dem om inte annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar