Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera till jobb-relaterat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannaskold

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag arbetar i en organisation och vi behöver köpa in en kamera. Jag har nu fått uppdrag att lägga förslag för att köpa in en kamera och det känns som en djungel(jag är inte en fotograf ska tilläggas).

Därför undrar jag nu vad ni rekommenderar för kamera inom 10 000 kronors-budget.

Det jag behöver bilderna till är att kunna skapa affischer, fotografera olika händelser men även skapa bra filmer till sociala medier. Vad skulle ni rekommendera?

TACK PÅ FÖRHAND!

/ Johanna

Därför undrar jag nu vad ni rekommenderar för kamera inom 10 000 kronors-budget.

Det jag behöver bilderna till är att kunna skapa affischer, fotografera olika händelser men även skapa bra filmer till sociala medier. Vad skulle ni rekommendera?

Hej!

Jag skulle börja med några motfrågor :)

1) Hur tror du proportionerna mellan stillbild och video blir? Det kan påverka kameravalet en del. Blir det 90 % stillbild och bara 10 % video? Tvärtom? 50-50?

2) Vad är det för slags bilder på affischerna? Någon speciell aktivitet eller motiv de brukar beskriva? (portätt?
sport? musik? konferensbilder? prylar?)

3) "olika händelser" kan ju vara lite av varje :) Mestadels inomhus? Ute? I naturen? Eller i konferensrum? Rörliga eller stilla motiv?

Vad jag väl egentligen säger är - berätta mer. 10000 kr är en tajt budget, en rätt normal frilansfotograf har ofta utrustning för en bra bit över det tiodubbla. Skall man få pengarna att räcka långt är det lättare att ge råd ju mer vi vet om vad ni kan tänkas vilja fota och filma.

Med så liten budget bör du nog i första hand titta på begagnat. Svårt att säga vad, så länge vi inte vet mer om vad du vill göra.

Skall man ha en bra allt-i-allo kamera med video som en viktig komponent tillhör Panasonics GH serie de mest kompetenta. Filmar även 4K. En beg GH4 med 14-140 lär gå loss på kanske 7-8000kr. Då ryms en enklare blixt beg för runt 1000-1500kr. Sedan en beg Olympus 45/1,8 för porträtt. Då klarar du taket.

Nackdelar?
1. Begränsad autofokus för sport/action
2. Ganska dålig i sämre ljus om blixt inte kan användas.

Kan du leva med att skippa 4k så kan du överväga en Canon 800D. Den kan köpas ny med kitglugg för 7500kr. Till detta en beg 50/1,8 för porträtt för kanske 500kr och en beg blixt 430 EX II för 1000kr. En beg 55-250 II går loss på 1000kr. Kameran har väldigt bra video AF och bra AF för sport men är begränsad till utomhussport i stort sett p g a objektiven.
Nackdelar:
1. Bara full HD
2. Inte samma bitrate för video som GH4

Finns det någon i er organisation som kan fotografera eller har ett brinnande intresse för att lära sig? Om inte spelar det ingen roll vad ni köper - det blir pannkaka oavsett. Bilder tas av fotografer, inte kameror. Rimligtvis är nog Erlands fråga tidigare i tråden den första ni ska ställa till er själva. Därefter kan ni börja titta på utrustning om det fortfarande är aktuellt:)

Jag hakar på Grevture: berätta mer om vad ni ska fota/filma, samt situation/förhållande när detta sker och slutligen om publiceringen.

För film på sociala medier funkar ju en mobilkamera. Åtminstone för en väldigt stor del av befolkningen. Men vad förväntar ni er av affischerna?

Vad ska bild- och filmkvalitet signalera om er som organisation? Charmigt hemgjort, eller proffsigt.

Kan du länka till exempel: bilder, affischer, filmer. Om inte era egna så åtminstone till något som kan funka som riktmärke.

ANNONS