Efter ditt senare inlägg, ser det för mig helt klart ut som att det du behöver är en digital systemkamera. Jag kan inte säga något om Minolta, då jag inte känner till det märket något vidare.
Därför berättar jag hellre lite om Canon, vilket paket jag skulle rekommendera där i så fall. Som kamerahus rekommenderar jag antingen 350D eller 30D (alternativt den äldre 20D om 30D är svår att få tag på). 350D kostar väl ca 7-8000 kr och är en i systemkamerasammanhang en mycket liten, nätt och smidig kamera. 30D kostar 12-13000kr tror jag, och är lite större och tyngre. Vilket inte enbart är negativt, då det ger kameran stabilitet och är lättare att hantera när man slipper allt småpillande. men det är lite av en smaksak.
Främst de som är vana vid kompaktkameror tycker att ju mindre och lättare, destå bättre. Och i ett avseende är det också så, nämligen då är den lättare att bära med och få in i en ryggsäck. Men bildmässigt är det ofta bra med en lite stabilare, tyngre kamera. Dessutom är 30D snabbare och enklare att fotografera med, då den har fler välbehövliga funktioner i direktvalsrattar och man slipper att mitt under fotograferandet gå in i menyn för att skifta någon inställning.
Så har du inte det allt för snålt med pengar, är van vid systemkameror, vill ha en kamera med enkelt handhavande och stabilitet, så rekommenderar jag absolut en Canon EOS 30D.
Objektiv frågan är svårare att lösa. Vill du fota fåglar blir det dyrt, då du då behöver supertelen och jag antar att du vill ha absolut bästa kvalitén på bilderna. Det innebär att du ska hålla dig till canon-objektiv, inga piratmärken. Förutsatt naturligtvis att du skaffat ett Canonhus och att du har pengar.
Väljer du Nikonhus så blir det Nikonobjektiv förstås.
Och har du ont om pengar så köper du Sigmaobjektiv eller andra piratobjektiv.
Själv har och har haft både Canon-, Sigma-, Tamron- och Nikonobjektiv, och jag kan inte annat än att säga att jag är mest nöjd med vad Canon- och Nikonobjektiv levererar. Men inte alla Canonobjektiv är bra. Oftast är det att ju mer det kostar, desto bättre är det, men det är inte hela sanningen, då det finns även billiga Canonobjektiv som är bra. Det extremaste fallet är Canon Ef 50/1.8 vilken utklassar i bildkvalitét de flesta zoomobjektiv som kostar under 7000 kronor. Ändå kostar Ef 50/1,8 endast ca tusen kronor.
Priset på objektiv beror alltså inte enbart på kvalitét, utan också på vilken brännvidd, alternativt vilken zoomomfång den har. Och vilken brännvidd ska man då välja, till att börja med? Tja, att börja med just 50/1.8 är inte så dumt, den har jag själv också. Vill du satsa på en ännu bättre 50mm så köp Ef50/1.4, den kopsar ca 4000 kr tror jag och har en bättre byggkvaliét.
Sen kanske en vidvinkelzoom för 3-5000 kr som komplement. Den zoomen vill de flesta ha, men själv så tröttnade jag när jag märkte hur pass mycket bättre bilder fasta objektiv levererade. Har du pengar så köper du en vidvinklezoom av L-kvalitét på en gång, det lär du knappast ångra. Sen kan man utöka allt eftersom, beroende på vart fotointresset pekar i framtiden.