Annons

Vilken kamera ska jag välja!

Produkter
(logga in för att koppla)

jorand4404

Medlem
Hej på er alla glada fotografer. Nu är det lite panik. Jag ska köpa mig en ny digitalkamera. Har en Minolta Dimage Z1 som är krockad. Ska jag välja system? Har tidigare systen Minolta X700 mm. Vill gärna klara spektret makro till tele men inte för mycket grejor. Räkanr med en kostnad på upp till 10000 och klara mig med det någon tid 6-8 mp bör var OK tycker jag. Passar Minoltas AF-objektiv passande Minolta Dynax 7000i till Minoltas digitalkameror. Tacksam för hjälp i nöden. Mvh//Jörn Andersen

Tycker absolut du ska försöka snoka upp en KM 7D om du har Minolta AF-objektiv sedan innan.
En härlig kamera..
Mvh/Gunte..

Att gå över till systemdigitalare eller inte, beror mycket på om du är beredd på att lägga ner tid till att "framkalla" bilderna i datorn.

-En kompaktdigitalare levererar färdiga bilder, medans en bild från en systemkamera behöver bland annat skärpas upp i datorn, innan den är lika klar. Då kan du göra dessa skärpningar och kontrasthöjningar mfl. enligt godtycke och beroende på vad bilden behöver. I en kompaktkamera gör mjukvaran i kameran detta, enligt ett fördefinerat mall, vilket innnebär att alla bilder får samma efterbehandling.

-Med en systemkamera får du mycket mindre brus och kan därmed fotografera i ljussvagare situationer.

-En kompaktkamera är.... kompakt. Du slipper allt bök med separata objektiv. Dessutom är den smidig att ha med även när systemkameran stannar hemma.

-Ger du dig in på systemkameravärlden är du förlorad, inget an rädda dig! Du kommer att spendera allt mer tid med kameran och datorn, du kommer att slösa alla dina pengar på ständigt dyrare objektiv i jakten på den perfekta skärpan och ljusstyrkan. Dina barn kommer att fråga, "mamma, när var det pappa försvann?". Och mamma svarar att "pappa är inte alls försvunnen, men det var tre år sen han började fotografera med en systemkamera".

Jag har själv haft båda, men för tillfället jagar jag efter en bra kompaktdigitalare som en komplement för de tillfällen då systemkameran är för stor eller för tung att ta med. Med en systemkamera kan du få mycket bättre kvalitét på dina bilder, i alla fall angående skärpa, kontrast och brus och dylika tekniska detaljer, men den tar en icke oanselig mängd tid i anspråk.

Eeros skrev:
...............

-Ger du dig in på systemkameravärlden är du förlorad, inget an rädda dig! Du kommer att spendera allt mer tid med kameran och datorn, du kommer att slösa alla dina pengar på ständigt dyrare objektiv i jakten på den perfekta skärpan och ljusstyrkan. Dina barn kommer att fråga, "mamma, när var det pappa försvann?". Och mamma svarar att "pappa är inte alls försvunnen, men det var tre år sen han började fotografera med en systemkamera"..............
detta förtjänar att uppräpas......MED STORA BOKSTÄVER.........
men kann vara värd det :))
Uff; vad ve är förtapta.
mvh Erik J

Eeros skrev:
-Ger du dig in på systemkameravärlden är du förlorad, inget an rädda dig! Du kommer att spendera allt mer tid med kameran och datorn, du kommer att slösa alla dina pengar på ständigt dyrare objektiv i jakten på den perfekta skärpan och ljusstyrkan.
Eero kör Canon & lider förmodligen av L-sjukan:)

Skämt åsido så behöver det inte kosta skjortan, men det kan göra det om man vill...

Köp du en KM & ta det lugnt. Själv så köpte jag en D7D med KM 28-75/2.8 i paket. Har sedan lagt ut 600 på en Minolta 50/1,7, 600 på en Minolta 70-210/4.0 samt 1200 på en Cosina 19-35/3.5-4.5 (ja den blev dyr), alla begagnade.

Kvalitetskänslan i två av dessa objektiv går inte att jämföra med det stora utbud av optik man kan köpa till de två stora, Canon & Nikon (finns till KM också men inte lika mycket) men optiskt sett så har jag fått till det oerhört bra för en struntsumma! En liten hake är att man idag får söka lite när man ska handla beg. bra Minoltaoptik i sverige, utomlands så finns det mer. Priserna jag gav för nåt halvår sen har också stigit då marknaden verkar ha dammsugits lite men det är fortfarande lågt jämfört med C & N & har man bara tålamod så finns det. Om du dessutom har bra Minoltaoptik så är det ju lugnt...

En arbetskamrat till mig hade med sig sin 20D med ett antal L-objektiv till jobbet för ett tag sedan & jag var mycket imponerad över byggkvaliten i objektiven (inte kameran) men vet att jag aldrig kommer att lägga så extremt mycket pengar på min optik. Känslan i objektiven var faktiskt mycket imponerande! Nu vet jag dock att vissa av mina objektiv optiskt sett är lika bra, ljusstarkare & faktiskt i något fall bättre så det känns riktigt bra!

Vi snackar oerhörda priser om man ska ha ett fint omfång med bra ljusstyrka till Canon, om man inte köper pirat förstås men det gör man ju inte om man har drabbats av L-sjukan:)

//Larsa

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Eero kör Canon & lider förmodligen av L-sjukan:)

Ja, det stämmer och inte hjälper det fast jag redan har skaffat två L-objektiv, febern blir bara värre. Vill ha mer! Man skulle ha valt en mindre bra märke i begynnelsen, då skulle man ha sluppit det här. ;)

Jag vill veta mera-:)

Hej på er gubabr/garbbar! Tack för era snabba svar. Det är ganska givande att på ett så smidigt sätt få tips om har man kan gå tillväga. Jag behöver dock lite mera kött på benen. I första skeden blev jag bara förvirrad. Systemkamera eller inte, det är frågan. Jag vill ju naturligt vis få till det bästa möjligt till ett vettigt pris. Men vet inte om jag kan ta ajöss till hela familjen bara för att få fram bra bilder. Tror kanske inte fullt och fast på att jag behöver göra det. Jag jobbar redan nu ganska mycket med datorn och Photoshop, tycker att det är ganska spännande. Har fotat under många or med Minolta XG2, XG9 samt X700 och har några objektiv till dessa. Inredde ett fullt mörkrum för 10 år sedan med har det i malpåse nu. Köpte för ett par år sedan en Minolta Konica Z1 för att kolla digitalfoto. Vill alltså kunna få fram bättre bilder än Z1:an klarar. Kör hela spektret från makro till oändligt, har inte fastnat i något fack.
Beträffande kameraval. Jag är alltså van att konka på en utrustningsväska men kan också se fördelarna med att bara smyga fram med en kompaktmodell typ MA1, MA2 eller ex MA200 men tydligen finns det här en del nackdelar (kanske främst brus efter vad jag har sett i kritiken) men dessa kameror greppar ett brett spektra med både makro och korttele. Funderar man på en systemkamera, finns det knappast några begränsningar inom nämnd område. Det är ”bara” plånboken och frugan man måste överlista. Tyvärr gick möjligheten att komma över objektiven till minoltan jag nämnde om intet.
Vad jag förstått från er är att ni rekommenderar ni systemkamera för att få möjlighet till skarpare bilder och jag är inte säker på att jag vill ge avkall på kvalitén åtminstone inte allt för mycket.
Vad säger ni om det pixeljakten? Många bra märkeskameror ligger ju runt 6mp och så är det några som ex MDA200 som ligger på 8mp. Tycke ni att det är OK med 6 eller bör jag sträva högre upp? Det är som jag ser det bra att kunna göra utsnitt ur en del bilder utan att tappa för mycket i kvalitet. Vill ju också kunna skriva ut bilder. Priset hmmm. Jag tycker att det är så himla trevligt att fotografera och i o med fotosidan.se har det blivit jättekul.
Jag har också en mindre frimärkssamling -:). Tycker ni att jag kanske skulle damma av den istället? Fast tycker ni det, lyder jag nog inte det rådet.-:)
Varma hälsningar från en som river sig i det lilla hår som finns kvar.

Efter ditt senare inlägg, ser det för mig helt klart ut som att det du behöver är en digital systemkamera. Jag kan inte säga något om Minolta, då jag inte känner till det märket något vidare.

Därför berättar jag hellre lite om Canon, vilket paket jag skulle rekommendera där i så fall. Som kamerahus rekommenderar jag antingen 350D eller 30D (alternativt den äldre 20D om 30D är svår att få tag på). 350D kostar väl ca 7-8000 kr och är en i systemkamerasammanhang en mycket liten, nätt och smidig kamera. 30D kostar 12-13000kr tror jag, och är lite större och tyngre. Vilket inte enbart är negativt, då det ger kameran stabilitet och är lättare att hantera när man slipper allt småpillande. men det är lite av en smaksak.

Främst de som är vana vid kompaktkameror tycker att ju mindre och lättare, destå bättre. Och i ett avseende är det också så, nämligen då är den lättare att bära med och få in i en ryggsäck. Men bildmässigt är det ofta bra med en lite stabilare, tyngre kamera. Dessutom är 30D snabbare och enklare att fotografera med, då den har fler välbehövliga funktioner i direktvalsrattar och man slipper att mitt under fotograferandet gå in i menyn för att skifta någon inställning.

Så har du inte det allt för snålt med pengar, är van vid systemkameror, vill ha en kamera med enkelt handhavande och stabilitet, så rekommenderar jag absolut en Canon EOS 30D.

Objektiv frågan är svårare att lösa. Vill du fota fåglar blir det dyrt, då du då behöver supertelen och jag antar att du vill ha absolut bästa kvalitén på bilderna. Det innebär att du ska hålla dig till canon-objektiv, inga piratmärken. Förutsatt naturligtvis att du skaffat ett Canonhus och att du har pengar.
Väljer du Nikonhus så blir det Nikonobjektiv förstås.

Och har du ont om pengar så köper du Sigmaobjektiv eller andra piratobjektiv.
Själv har och har haft både Canon-, Sigma-, Tamron- och Nikonobjektiv, och jag kan inte annat än att säga att jag är mest nöjd med vad Canon- och Nikonobjektiv levererar. Men inte alla Canonobjektiv är bra. Oftast är det att ju mer det kostar, desto bättre är det, men det är inte hela sanningen, då det finns även billiga Canonobjektiv som är bra. Det extremaste fallet är Canon Ef 50/1.8 vilken utklassar i bildkvalitét de flesta zoomobjektiv som kostar under 7000 kronor. Ändå kostar Ef 50/1,8 endast ca tusen kronor.

Priset på objektiv beror alltså inte enbart på kvalitét, utan också på vilken brännvidd, alternativt vilken zoomomfång den har. Och vilken brännvidd ska man då välja, till att börja med? Tja, att börja med just 50/1.8 är inte så dumt, den har jag själv också. Vill du satsa på en ännu bättre 50mm så köp Ef50/1.4, den kopsar ca 4000 kr tror jag och har en bättre byggkvaliét.

Sen kanske en vidvinkelzoom för 3-5000 kr som komplement. Den zoomen vill de flesta ha, men själv så tröttnade jag när jag märkte hur pass mycket bättre bilder fasta objektiv levererade. Har du pengar så köper du en vidvinklezoom av L-kvalitét på en gång, det lär du knappast ångra. Sen kan man utöka allt eftersom, beroende på vart fotointresset pekar i framtiden.

Hej Gunte! Tack för dit svar. Tyvärr har jag inte tillång till AF-objektiven längre. Du säger att D7:an är en härlig kamera. Vill du berätta lite mera om den. Min hjärna går på högtryck just nu. Jag funderar på olika valmöjligheter där ingår D7:an men nu har tydligen Minolta gjort sig av med tillverkningen av systemkameror men någon annan måste väl ha tagit över den. Jag funderar vidare på Canon EOS 350 som jag har studerat en hel del. Vill gärna komma upp till 8mp men är inte säker på hur viktigt det är. Det kan ju vara en fördel att kunna beskära hårt om det behövs. Kameratillverkarna har ju också kommit ut med ex KM Dimage A200 eller liknande. Dessa kameror är ju fullsmockade med finesser samt makro och ett ganska stort brännviddsomfång. Dessa har en del av systemkamerornas finesser och fördelar inom ett begränsat område men kan ju inte byggas ut jämfört med systemkameran. Har du/ni synpunkter på detta.
Att döma av våra kamraters kameraväskor så är det många som brinner för Canon. Jag gjorde en snabbkoll på fotosidan av 22 medlemmar hade 7st Canon EOS350, 2st. hade andra canonmodeller. 4st Nikon. 6st. Minolta och resten 1st. Olympus E 500.
Är detta trändvisande, så tyder detta på att man kanske ska fundera på Canon COS350 om man väljer system. Men grubblar man för länge så är det kanske bättre att börja tälja träfigurer och fota dem med en Kodak Instamatik modell 1970? Vad vet jag? -:) Mvh//Jörn.

På DSLR är Canon störst följt av Nikon & KM (innan de sålde tillverkningen till Sony, ligger nu i vila). Hur det blir när Sony kommer igång med DSLR & optik med KM-fattning får vi se... Efter KM:s försäljning så bör Olympus hamna på tredje plats följt av Pentax, där gissar jag lite då det också kan vara omvänt.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att se på vad en majoritet väljer utan i stället så ska du gå ut i butik & jämföra samt göra som du gjort här, fråga. De olika märkena har sina för & nackdelar allihop...

Bara för att de flesta i sverige väljer Volvo så behöver ju inte alla göra det:)

//Larsa

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar