Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja???

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Det är dags för mig att skaffa ny kamera. Har för tillfället en Minolta 404si:( och vi två trivs inte så bra ihop. Men vad ska jag köpa för ny kamera? Har blivit betydligt duktigare som fotograf sedan jag köpte Minoltan. Funderade på FM3A eller F80 men så läste jag att F80 hade en massa fel... Helst skulle jag nog äga en Pentax, då alla deras objektiv passar på alla kameror, men deras nya modeller är totalt ointressanta.

Är ute efter en kamera utan en massa onödiga funktioner och annat svammel.

Hoppas någon kan ge mig ett tips.

Var har du läst att F80 har en massa fel? F80 är en bra kamera om man vill ha autofocus och matrixmätning. Den är dessutom ganska lätt att bära på. En FM3A skulle jag själv vilja ha men den är ganska dyr.

/ Hasse

F80 med fel

Jag läste lite längre ner i forumet om en snubbe som hade problem med sin F80 utrustad med batteripack

Sameplupp skrev:
Helst skulle jag nog äga en Pentax, då alla deras objektiv passar på alla kameror, men deras nya modeller är totalt ointressanta.

Är ute efter en kamera utan en massa onödiga funktioner och annat svammel.

Hoppas någon kan ge mig ett tips.

Varför inte en Pentax MX? Garanterat fri från svammel. Lagom pris dessutom.

/Lisa W

Pentax MX

Vet inget om denna kamera. Läste de recensioner som fanns här men de gav inte så mycket. Skulle du kunna berätta lite om den? Funktioner, pris, etc.

Inga fel vad jag vet...

Har F80 en massa fel? Det var nått nytt.
Att en person har problem med sitt batteripack betyder ju inte att alla har problem med sin F80. Jag har läst i forumet om folk som har fel på sina Canon och Pentax kameror också, men det betyder ju inte automatiskt att alla kameror av dessa märken är dåliga.

Jag har då inte hört talas några generella fel på F80, tvärtom jag har bara positiva erfarenheter.
Jag kan varmt rekommendera F80.

Om man ska tro de tester och recensioner jag har läst av F80, så är det en mycket bra kamera med hög kvalitet.

Gillar du manuellt är FM3A ett oöverträffat köp, helt underbar kamera! Går själv och är sugen på en FM3:a, jag har för tillfället en FM2n (också en underbar kamera). Ett tips är att köpa en FM2n/FE2/FA, begagnat och lägga lite extra pengar på ett bra objektiv, Nikons objektiv är också kompatibla med de flesta Nikonkameror.

ok, missförstånd från min sida

Ja, jag får väl ta tillbaka alltihop då... :D Men vad ska jag välja, F80 eller FM3A??? Jag fotograferar ju främst i A-läge idag, och manuell fokus. Tycker att känslan når mig bäst då. Fast å andra sidan kan man ju fota så med bägge kamerorna... :confused:

Re: ok, missförstånd från min sida

Sameplupp skrev:
Ja, jag får väl ta tillbaka alltihop då... :D Men vad ska jag välja, F80 eller FM3A??? Jag fotograferar ju främst i A-läge idag, och manuell fokus. Tycker att känslan når mig bäst då. Fast å andra sidan kan man ju fota så med bägge kamerorna... :confused:

Jag håller med, svårt val...
Om du inte behöver, eller kommer att behöva autofokus, så skulle jag nog välja FM3A. Om du kanske vill använda autofokus i framtiden så är F80 ett bra val.

Det finns en mängd manuella Nikon-optiker på begagnadmarknaden till mycket bra priser. Dessutom kan man ju köpa en begagnad motor till FM3A, om man vill.

Sammanfattningsvis, köp FM3A om du klarar dig utan autofokus. Du kommer inte att bli besviken!
Ett tips är att köpa ett Nikkor MF 50mm/1.8 objektiv till den. Det är ett superskarpt objektiv som ger underbara bilder för en billig penning (cirka 1500 kr, nytt).

Re: Re: ok, missförstånd från min sida

Lotus skrev:

Ett tips är att köpa ett Nikkor MF 50mm/1.8 objektiv till den. Det är ett superskarpt objektiv som ger underbara bilder för en billig penning (cirka 1500 kr, nytt).

Ok, vart köper man detta objektiv? Har bara tittat på scandinavianphoto och där kostar MF objektiv skjortan och skorna. Vilka säljer FM3A och objektiv till bäst pris???

Vill tacka alla för hjälpen. Det blir nog en FM3A, bara jag hittar nån som har den hemma så jag kan känna hur den känns i handen... (mycket viktigt).

Re: Pentax MX

Sameplupp skrev:
Vet inget om denna kamera. Läste de recensioner som fanns här men de gav inte så mycket. Skulle du kunna berätta lite om den? Funktioner, pris, etc.

Härhttp://www.photographyreview.com/pscCameras/35mm/Pentax,MX/PRD_84930_3105crx.aspx
finns betydligt fler recensioner.

Här http://http://faveclassics.topcities.com/manuals/pentaxmx.html
finns hela manualen.

En trevlig manuell kamera, ett hus brukar kosta strax under 2000 kronor, objektiv finns hur många som helst på begagnat-marknaden. Inte lika ballt som Nikon, men passar min plånbok betydligt bättre ;) Jag är hur nöjd som helst.

/Lisa W

Tack för hjälpen allihop. Känns som om jag har lite koll på vad jag bör använda. Det blir någon manuell, men vilken??? Ja, det får framtiden utvisa.
Än en gång, tack. :)

F80 vs Dynax 5

Hej!

Flera här verkar ha erfarenhet av Nikon F80. Jag ska precis skaffa mig en kamera och har nästan bestämt mig för en Minolta Dynax 5, men jag har även sneglat lite på Nikon F80. Är det värt att lägga ett par tusenlappar extra och få en F80?

/Axel

Sameplupp skrev:

Ok, vart köper man detta objektiv? Har bara tittat på scandinavianphoto och där kostar MF objektiv skjortan och skorna. Vilka säljer FM3A och objektiv till bäst pris???

Ibland är nya manuella objektiv lite knepiga att få tag i, de är i regel beställningsvara. De har dessutom blivit dyrare på sista tiden. Jag gav 1595 för mitt MF 50mm, nu såg jag att priset hade gått upp lite. Ett nytt Nikkor MF 50mm/1.8 säljer bl.a. Shönherrs Foto i Stockholm för 1790 kr, dock beställningsvara.
Kolla på deras web, http://www.schoenherrsfoto.se/
Begagnat kostar i MF 50mm/1.8 cirka 1000kr i bra skick.
Tänk på att du även kan använda Nikons AF-objektiv på FM3A, de funkar precis lika bra (dock utan autofokus såklart). Nikkor AF 50mm/1.8 har samma optiska konstruktion som MF-objektivet, och är billigare, Schönherrs Foto tar 1370 kr (Scandinavian Photo tar 1450 kr, CyberPhoto 1334 kr).
Scandinavian Photo är ganska billiga på FM3A huset (7595 kr), hos Schönherrs Foto kostar det 7650 kr och hos CyberPhoto 7942 kr.

Lycka till med ditt köp!

:)

Glömde en sak...
Nikons AF G-objektiv passar inte på FM3A, då dessa saknar bländarring.
Men de vanliga AF och AF D-objektiven passar utmärkt.

en begagnad minolta 800si är nog ett av dom bästa begagnatköp man kan göra. toppklassades i Foto och kan fås för ca 3500.

manuella objektiv till F80

Manuella objektiv passar till F80 men med en nackdel, nämligen att den normala ljusmätningen inte funkar. Inte så bra kanske, men om man undantar det, så är F80 en jättebra kamera som delar många funktioner och ljusmätare med de större kamerorna F100 och F5. Dock inte lika robust byggd. Men satsa på en F80, det gjorde jag!

En sak till som jag har hört många säga och som jag själv bara kan hålla med om och det är att om du köper en F80, köp batteripacket också! Inte bara för att det är skönt att kunna använda vanliga AA-batterier men för att den bli skön att hålla i. Har man stora händer är den ett måste!

F80 och icke-AF objektiv går ej bra ihop. De passar i bajonetten men ljusmätningen funkar inte alls som Felix sa, inte ens nedbländad mätning. Men man ska passa sig med att sätta på manuella objektiv på F80 för vissa äldre kan skada kameran om man har otur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar