Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stockholm.97

Aktiv medlem
Hej, jag är rätt så ny inom foto och behöver lite hjälp med att välja kamera och objektiv.
För tillfället så använder jag en Canon EOS 1100D med standard objektivet (18-55)mm eller ett 55-250mm objektiv.
Brukar låna kameran så köper helst en ny och inte bara något objektiv.
Fotograferar allt mellan stad och natur och redigerar bilderna i Adobe Lightroom.

Vilken kamera skulle passa bäst för det jag söker? Ska helst inte kosta så mycket heller.
Skulle t.ex. en 550D passa bra för mig?
Som sagt är jag rätt så ny och tackar för all hjälp!

Stockholm.97 på instagram om "stilen" på fotona skulle hjälpa.
 
Hej 550D är väl gammal nu men 700D eller 750D borde väl funka fint som en fortsättning beroende på vad du vill betala förstås.
 
Hej 550D är väl gammal nu men 700D eller 750D borde väl funka fint som en fortsättning beroende på vad du vill betala förstås.
Hur stor roll spelar åldern på kameran?
Kan nämligen få tag på en Canon 550D+sigma 70-300mm objektiv för ca 2000kr
Men en 550D kanske inte är någon större skillnad från en 1100D?
 
550D är äldre än 1100D. Den är visserligen bättre på en del sätt, men ska man byta upp sig är det nog vettigt att köpa en nyare modell.
 
Frågan är väl vad du saknar i kameran du använder idag? Saknas inget kan du ju lika gärna köpa en sådan som du lånat?
 
Hur stor skillnad gör objektiven då? Skulle det kanske vara smartare att lägga pengar på ett bättre objektiv och köpa en annan kamera i framtiden?
Inte så duktig på det här och vet inte hur stor skillnad det är på de olika kamerorna och objektiven.
 
Du verkar ju inte vara helt novis med tanke på din instagram :)
Om jag vore du skulle jag nog satsa på objektiv, har aldrig haft canon men när jag körde Nikon så använde jag nästan uteslutet ett 35mm f2.0 objektiv. Går nog att hitta begagnade för en rimlig peng.
Det finns ju också canons 50mm 1.8 som i princip alla någon gång har ägt eller kommer äga och det finns anledning för det:)
 
Du verkar ju inte vara helt novis med tanke på din instagram :)
Om jag vore du skulle jag nog satsa på objektiv, har aldrig haft canon men när jag körde Nikon så använde jag nästan uteslutet ett 35mm f2.0 objektiv. Går nog att hitta begagnade för en rimlig peng.
Det finns ju också canons 50mm 1.8 som i princip alla någon gång har ägt eller kommer äga och det finns anledning för det:)

En 50mm 1.8 ser ju inte helt fel ut! Verkar vara en mycket prisvärd.
 
Du verkar ju veta hur du får ut det mesta av din nuvarande kamera, jäkligt snygga bilder på Instagram!
Jag skulle rekommendera att satsa pengar i bra objektiv istället, typ ett Canon 50mm 1,8 eller varför inte 1,4? Samyang har också bra optik som har fått bra betyg, äger själv två såna, ljusstarka som attan o fina färger, dock helt manuella (inget som hittills stört mig särskilt mycket)
 
Hej

Köp en så billig kamera som möjligt. Om man letar efter skillnader i prestanda kommer men förstås hitta dem. Oftast är det enklast att bara strunta i allt teknisk mumbojumbo och bara köra på. Det är lite talande när fototidningarna skippar ISO jämförelser mellan kameror under ISO 1600....det är för liten skillnad för att man ska se nåt att klaga på hos dem sämre. Satsa på ett avancerat äldre hus, skaffa fina gluggar, blixtar eller vad som annars kan vara intressant och ha kul.
För den som inte tror mig får jag väl referera till herrarna Agfors och Fröderberg som flertalet gånger sagt, på ett ungefär, att en kamera runt 5 år gammal är så pass bra att man inte behöver direkt bekymra sig utom då man kanske har specialbehov.
 
Du verkar ju veta hur du får ut det mesta av din nuvarande kamera, jäkligt snygga bilder på Instagram!
Jag skulle rekommendera att satsa pengar i bra objektiv istället, typ ett Canon 50mm 1,8 eller varför inte 1,4? Samyang har också bra optik som har fått bra betyg, äger själv två såna, ljusstarka som attan o fina färger, dock helt manuella (inget som hittills stört mig särskilt mycket)

Tack så mycket! Köpte mig faktist ett Canon 50mm 1.8 objektiv här om dagen, och är väldigt nöjd hittills. :)
 
Hej

Köp en så billig kamera som möjligt. Om man letar efter skillnader i prestanda kommer men förstås hitta dem. Oftast är det enklast att bara strunta i allt teknisk mumbojumbo och bara köra på. Det är lite talande när fototidningarna skippar ISO jämförelser mellan kameror under ISO 1600....det är för liten skillnad för att man ska se nåt att klaga på hos dem sämre. Satsa på ett avancerat äldre hus, skaffa fina gluggar, blixtar eller vad som annars kan vara intressant och ha kul.
För den som inte tror mig får jag väl referera till herrarna Agfors och Fröderberg som flertalet gånger sagt, på ett ungefär, att en kamera runt 5 år gammal är så pass bra att man inte behöver direkt bekymra sig utom då man kanske har specialbehov.

Okej, tror jag kör vidare ett tag på 1100Dn ett tag till då. Införskaffade mig ett Canon 50mm 1.8 objektiv istället som får funka så länge
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.