Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aldeles rätt MEN att ha bildstab i huset (som f ö finns hos Pentax och Sony) är inte den fördel det en gång var då i stort sett alla moderna zoomar till Nikon och Canon har detta i objektivet utan extra kostnad..

"utan extra kostnad" ??
Knappast, kolla tex in Canon 70-200/4L med och utan IS
utan IS pris: 5800:-
med IS pris: 11500:-
Alltså DUBBLA priset för IS!

Till Pentax kan du köpa en Tamron 70-200/2.8 för UNDER 5000:- !!!
 
Fast den ovana kanske helst håller sig till svenska sajter eller rentav beg från svenska återförsäljare och då är det lite svårare. Men som jag skrev, skall man ha Pentax kan man ju hitta gluggen först och köpa kameran sedan.

Å andra sidan lär det nog bli svårt att hitta lika bra pris på huset som de har på Cyberphotu just nu om man väntar. K-30 är en utgående modell och skillanden mot efterföljaren, K-50, är mikroskopisk tekniskt sett. Men priskillnaden är kring 2000 kr. Jag trodde faktiskt att den sista K-30 var såld för länge sedan. Behöver man billiga macromöjligheter kan man ju skaffa sig ett par billiga mellanringar medan man letar efter macro objektiv
 
Många intressanta svar och tips.
Ska ta mig en promenad till lokala butiker på mellandagarna och känna på olika kameror. Tyvärr säljs K-30 bara via internet. Jag är lite sugen på en sådan. Att kunna ha en kamera med sig på stranden och inte bry sig så mycket om att sanden kan förstöra den kan vara guld värd! Men ingen kontinuerlig AF i video mode :/.
Hur är storleken jämfört med t.ex Nikon 3200?
Kan man själv styra vart kameran ska fokusera(valfri punkt på skärmen) som det är på bl.a. Nikon 3200?
/Alex
 
Många intressanta svar och tips.
Ska ta mig en promenad till lokala butiker på mellandagarna och känna på olika kameror. Tyvärr säljs K-30 bara via internet. Jag är lite sugen på en sådan. Att kunna ha en kamera med sig på stranden och inte bry sig så mycket om att sanden kan förstöra den kan vara guld värd! Men ingen kontinuerlig AF i video mode :/.
Hur är storleken jämfört med t.ex Nikon 3200?
Kan man själv styra vart kameran ska fokusera(valfri punkt på skärmen) som det är på bl.a. Nikon 3200?
/Alex

http://www.youtube.com/watch?v=9RMfSRpEASg

Storlek: http://camerasize.com/compare/#327,317

Du har precis samma möjligheter med fokus som med Nikon. Styrkan i Pentax ligger i byggkvalitet, ergonomi, vädertätning (bästa på marknaden), samt känslan och knapparnas position, allt är väldigt logiskt och städat. Sedan att du har tillgång till ett av marknadens största utbud av objektiv är ju heller inte någon nackdel.
 
Senast ändrad:
Många intressanta svar och tips.
Ska ta mig en promenad till lokala butiker på mellandagarna och känna på olika kameror. Tyvärr säljs K-30 bara via internet. Jag är lite sugen på en sådan. Att kunna ha en kamera med sig på stranden och inte bry sig så mycket om att sanden kan förstöra den kan vara guld värd! Men ingen kontinuerlig AF i video mode :/.
Hur är storleken jämfört med t.ex Nikon 3200?
Kan man själv styra vart kameran ska fokusera(valfri punkt på skärmen) som det är på bl.a. Nikon 3200?
/Alex

Ja, du kan välja fokuspunkt. Båda kamerorna har 11 punkter att välja mellan men Pentax har 9 korslagda mätpunkter medan D3200 bara har en.

Vad det gäller kontinuerlig autofokus så finns det nog ingen DSLR där det är så mycket att hurra för så det kan du nog både ha och mista. Vill du att din video ska se vettig ut lär du få fokusera manuellt oavsett vilken modell du väljer.

Pentax aningen större men ingen jätteskillnad:
http://camerasize.com/compare/#317,327
 
Många intressanta svar och tips.
Ska ta mig en promenad till lokala butiker på mellandagarna och känna på olika kameror. Tyvärr säljs K-30 bara via internet. Jag är lite sugen på en sådan. Att kunna ha en kamera med sig på stranden och inte bry sig så mycket om att sanden kan förstöra den kan vara guld värd! Men ingen kontinuerlig AF i video mode :/.
Hur är storleken jämfört med t.ex Nikon 3200?
Kan man själv styra vart kameran ska fokusera(valfri punkt på skärmen) som det är på bl.a. Nikon 3200?
/Alex

Skall man ha fungerande kontinuerlig AF i video mode finns bara Sony SLT (utgående A37 och A57 och aktuella A58,65 och 77). Däremot, om man kör med kitgluggen, 18-55/3,5-5,6 SAM lär en extern mikrofon behövas då objektivets fokusering inte är tyst nog. Canon 70D är hyffsad på AF till video men kostar mycket mer än det vi diskuterat.
 
http://www.youtube.com/watch?v=9RMfSRpEASg

Storlek: http://camerasize.com/compare/#327,317

Du har precis samma möjligheter med fokus som med Nikon. Styrkan i Pentax ligger i byggkvalitet, ergonomi, vädertätning (bästa på marknaden), samt känslan och knapparnas position, allt är väldigt logiskt och städat. Sedan att du har tillgång till ett av marknadens största utbud av objektiv är ju heller inte någon nackdel.

Nja, både Nikon och Canon har större optikprogram än Pentax, möjligtvis skulle man till Pentax fördel i det här avseendet kunna säga att de är den enda tillverkaren som fortfarande på allvar verkar satsa på att göra bra optik för APS-C format.

Både Nikon och Canon verkar lägga allt krut på fullformat numera. Det var t.ex. länge sedan Nikon kom ut med något objektiv som hade den senaste antireflexbehandlingen som designats för DX. Det som kommer ut för DX numera är mest mediokra ljussvaga zoomar Naturligtvis fungerar även nikons bättre FX objektiv på D3200 men de är större, tyngre och dyrare än vad de hade behövt vara om de bara skulle behöva lysa ut en APS-C sensor

Hur som helst, även om Pentax är i underläge vad det gäller optikurval bör de bortåt 100 objektiv de faktiskt har räcka för de flesta, men ofta har man inte lika många ljusstyrker att välja på för varje brännvidd som man har hos Nikon och Canon De största svagheterna i pentaxprogrammet är avsaknad av långa ljustarka telen i småbilsprisklass. Pentaxägare som behöver sådana får nöja sig med optik från Sigma vilket i och för sig inte är så himla dåligt.
 
Nja, både Nikon och Canon har större optikprogram än Pentax, möjligtvis skulle man till Pentax fördel i det här avseendet kunna säga att de är den enda tillverkaren som fortfarande på allvar verkar satsa på att göra bra optik för APS-C format.

Både Nikon och Canon verkar lägga allt krut på fullformat numera. Det var t.ex. länge sedan Nikon kom ut med något objektiv som hade den senaste antireflexbehandlingen som designats för DX. Det som kommer ut för DX numera är mest mediokra ljussvaga zoomar Naturligtvis fungerar även nikons bättre FX objektiv på D3200 men de är större, tyngre och dyrare än vad de hade behövt vara om de bara skulle behöva lysa ut en APS-C sensor

Hur som helst, även om Pentax är i underläge vad det gäller optikurval bör de bortåt 100 objektiv de faktiskt har räcka för de flesta, men ofta har man inte lika många ljusstyrker att välja på för varje brännvidd som man har hos Nikon och Canon De största svagheterna i pentaxprogrammet är avsaknad av långa ljustarka telen i småbilsprisklass. Pentaxägare som behöver sådana får nöja sig med optik från Sigma vilket i och för sig inte är så himla dåligt.

Jag skrev "ett av marknadens största utbud av objektiv" inte att de var störst. Att Canon/Nikon har många objektiv i sitt nuvarande program är väl känt. Men faktum är ju också att det finns en uppsjö av gamla fina Pentaxobjektiv att tillgå. Personligen saknar jag ingenting i optikväg från Pentax, och det finns alltid alternativ från tex Tamron eller Sigma om man vill ha valmöjlighet. Dessutom så har Canon/Nikon ingen motsvarighet till Pentax Limited serie, och det är just denna serie som gör Pentax unikt på optiksidan enligt mig.
 
"utan extra kostnad" ??
Knappast, kolla tex in Canon 70-200/4L med och utan IS
utan IS pris: 5800:-
med IS pris: 11500:-
Alltså DUBBLA priset för IS!

Till Pentax kan du köpa en Tamron 70-200/2.8 för UNDER 5000:- !!!

Dessutom är det mest zoomar och telen som har stabilisering. Lite ljustarkare fasta brännvidder har det oftast inte.

Vad det gäller macro så finns det för närvarande ett begagnat att köpa hos Nygaards.se
http://www.nygaard.se/store#/page=1&sort=name&dir=asc&search=macro. Det går väl utanför TS budget för närvarande men Nygaards kan nog vara bra för en blivande Penntaxägare att känna till.
 
"utan extra kostnad" ??
Knappast, kolla tex in Canon 70-200/4L med och utan IS
utan IS pris: 5800:-
med IS pris: 11500:-
Alltså DUBBLA priset för IS!

Till Pentax kan du köpa en Tamron 70-200/2.8 för UNDER 5000:- !!!

Dessa objektiv skiljer sig i konstruktion. Men bortsett från det, finns det någon professionell telezoom gjord av Pentax för 5000:-?

Tredjepartstillverkare tar inte mer betalt för att bildstab finns inbyggt till Canon/Nikon men inte till Pentax/Sony - där kostar bildstab inget extra.
 
Jag har kollat och funderat och det var fram och tillbaka mellan flera olika kameror :)
Till slut beställde jag en Nikon d5100 18-55VR för 3490kr. Känns som att det var ett bra pris för den. Jag kommer även köpa en Nikkor 70-300VR för att komma lite närmare ibland.
Tackar för alla hjälpsamma tips och råd.
MVH
/Alex
 
Jag har kollat och funderat och det var fram och tillbaka mellan flera olika kameror :)
Till slut beställde jag en Nikon d5100 18-55VR för 3490kr. Känns som att det var ett bra pris för den. Jag kommer även köpa en Nikkor 70-300VR för att komma lite närmare ibland.
Tackar för alla hjälpsamma tips och råd.
MVH
/Alex

Törs man fråga varför du valde D5100 i stället för den modernare D3200 för ungefär samma pris?
Båda är ju så kallade "instegskameror" och även om D5000-serien ska vara den ballare så är det egentligen bara den vikbara skärmen som är den stora skillnaden.
 
Jag var mer inne på Pentax k30 i så fall. Just på grund av WR.
Det kanske kommer bli en sådan ändå. Där jag beställde 5100 ifrån hade tydligen tekniska problem och den kanske inte finns på lager trots att den finns i systemet.
Vad ska jag då ta? :) Kollade på ebay och man kan få en k30 för 3500kr . Är då svenska språket förinstallerad?
/Alex
 
Jag var mer inne på Pentax k30 i så fall. Just på grund av WR.
Det kanske kommer bli en sådan ändå. Där jag beställde 5100 ifrån hade tydligen tekniska problem och den kanske inte finns på lager trots att den finns i systemet.
Vad ska jag då ta? :) Kollade på ebay och man kan få en k30 för 3500kr . Är då svenska språket förinstallerad?
/Alex

Även cyberphoto har K-30 för det priset, föreslår att du ringer dem och frågar hur det står till med språk.
 
Ja, Pentax K-30 är onekligen en bra kamera för det priset. Dessvärre har jag dålig koll på objektivutbutdet till Pentaxar, men jag har svårt att tro att Pentax kitt-zoomar skulle vara sämre än Nikons eller Cannons.
 
Det löste sig med Nikonen och dem hittade den till slut. Bra eller dåligt?:)
Är det verkligen så stor skillnad mellan k30 och 5100?
Ska jag satsa på K30 istället?
 
Det löste sig med Nikonen och dem hittade den till slut. Bra eller dåligt?:)
Är det verkligen så stor skillnad mellan k30 och 5100?
Ska jag satsa på K30 istället?

Ja, det är stor skillnad, K-30 har betydligt bättre sökare, autofokus, lågljusegenskaper bättre utformade reglage. Ska du jämföra K-30 med någon Nikonmodell så är det snarare D7000 eller D5200. Enda nackdelen är egentligen att det finns lite mindre utbud av begagnat, men som jag redan visat är det inte på något sätt omöjligt att hitta begagnatprylar även för Pentax.

Vad du ska satsa på är ju svårt att säga, men helt klart får du mer för pengarna om du väljer K-30.
Det är inget fel på Nikon som märke, jag använder det själv, men deras så kallade instegsmodeller är inte roliga. Alldeles för mycket är bortstrippat. Ska du ha Nikon spara lite till och köp en begagnad D7000 eller bättre.
 
Vilket/vilka objektiv ska jag då ha till K30? Som sagt, fotar en treåring på srång samt macro. Det blir en hel del foton hemma i sämre ljus. I övrigt använder jag kameran till det vanliga (street och landcape). Vad kan ni rekommendera ?
Jag hittade nåra fina objektiv runt tusen kronor på prisjakt. Alternativet är ebay.
 
Vilket/vilka objektiv ska jag då ha till K30? Som sagt, fotar en treåring på srång samt macro. Det blir en hel del foton hemma i sämre ljus. I övrigt använder jag kameran till det vanliga (street och landcape). Vad kan ni rekommendera ?
Jag hittade nåra fina objektiv runt tusen kronor på prisjakt. Alternativet är ebay.

Fota inomhus i dåligt ljus och en snål budget kapar nog bort alla zoom-objektiv på ett bräde.
Jag har som sagt dålig koll på Pentax-objektiv, men ett Pentax SMC DA 50mm F1.8 kostar runt 1200 kr. Pentax DA L 35mm F2.4 AL är lite dyrare (runt 1500 kr) men jag tror att den kortare brännvidden passar bättre för gatufoto, landskap och barn inomhus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.