Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag ska köpa min första system kamera och behöver lite hjälp med att välja vilken jag ska ha.
Det handlar om en kamera upp till 4000-5000 kr.
Jag har kollat på både Nikon 3200 och 5100 men även på Sony Alpha A37 och spegellös Nex 5 och Panasonic DMC G5, .
Med vilken kamera kommer jag kunna ta jättefina, skarpa och snabba bilder?
Jag fotar min snart 3 år gamla flicka, men kör också makro och streetfotar.
Den ska vara så smidig som möjlig och flexibel :)
Den ska ta bra kort inomhus vid dålig ljus.
Det kanske finns något annat i den prisklassen som skulle passa bra?
MVH
Alex
 
Rent spontant skulle jag välja D3200:an + ett Nikon 35/1,8G för att täcka upp det mesta av det du nämner. Strax över budget iofs så alternativt kan du ju börja med bara D3200 med kitzoom. (18-55 eller 18-105)
För macro behöver du ett macroobjektiv alt. närbildslinser. Vad gäller flexibiliteten hos en systemkamera så är hela vitsen att du ska kunna byta objektiv efter vad du fotograferar. Det kräver dessvärre ofta flexibilitet även i plånboken ;)
 

Hade den i åtanke också men med tanke på TS önskan om "bra kort inomhus vid dåligt ljus" så vinner man ju ett steg i ljusstyrka om man vill ha ett billigt ljusstarkt normalobjektiv om man väljer D3200. Samma gäller ju Sonys Nex, trevlig lätthanterlig & smidig men inte lika billigt att skaffa ljusstarkare objektiv.
 
Återigen - alla systemkameror idag tar bra bilder. En spegelreflex (DSLR) som diskuterats är nog bäst för att kunna fotografera barn som rör sig - spegellösa har inte lika snabb AF på rörliga motiv. Haken är att makroobjektiv skall köpas till. Detta finns till alla större system men begagnatutbudet är nog störst till Nikon och Canon. I gengäld om man hittar beg blir dessa bildstabiliserade hos Sony och Pentax (stab sensor).
 
Alla tänker på med detta med bra DR och lågt brus vid dåligt ljus. Någon som tänkt på vilket lyft en bild får om man köper en extern blixt och lär sig behärska ljuset istället?
 
Hade den i åtanke också men med tanke på TS önskan om "bra kort inomhus vid dåligt ljus" så vinner man ju ett steg i ljusstyrka om man vill ha ett billigt ljusstarkt normalobjektiv om man väljer D3200. Samma gäller ju Sonys Nex, trevlig lätthanterlig & smidig men inte lika billigt att skaffa ljusstarkare objektiv.

Finns billiga ljusstarka objektiv till Pentax också, ingen skillnad mot Nikon.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da5018
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da35
 
Alla tänker på med detta med bra DR och lågt brus vid dåligt ljus. Någon som tänkt på vilket lyft en bild får om man köper en extern blixt och lär sig behärska ljuset istället?

+1
Precis, alla jagar fullformat och bra ISO mm. Har väldigt svårt att förstå vitsen med detta. Visst kan det för vissa användare vara intressant med möjlighet att använda höga ISO men det är mest ett kreativt val inte en lösning på ett problem.

När jag går ut och fotar med mina analoga kameror så är det ISO 200-400 som gäller, och det har aldrig varit några direkta problem. Det känns som många fotografer idag är väldigt "bekväma" och tänker att "det är bara att höja ISO till 6400-12800 och köra, men tänker inte på vad som faktiskt händer med bilden (färger och dynamiskt omfång mm).
 
Det var jag medveten om, men 35:an är ett steg ljussvagare och 50 kan bli lite tight inomhus.

Blixt är definitivt en god idé, kan däemot för lite om utbudet för att kunna rekommendera en inom TS budget.

Å andra sidan har ju Pentax bildstabilisering i huset, så den aningen mindre ljusstyrkan gör nog inte så stor skillnad.

Just nu är nog Pentax K-30 den bästa kameran man kan få inom TS budget. Om vi jämför med Nikon D3200 har K-30 bättre sökare med riktigt prisma istället för pentamirror med 100% visning, snabbare bildhastighet, dubbla inmatningsrattar gör den bekvämare att hantera. Stomme i metall istället för plast, vilket är mycket ovanligt i den här prisklassen, vädertätning.
 
Rent spontant skulle jag välja D3200:an + ett Nikon 35/1,8G för att täcka upp det mesta av det du nämner. Strax över budget iofs så alternativt kan du ju börja med bara D3200 med kitzoom. (18-55 eller 18-105)
För macro behöver du ett macroobjektiv alt. närbildslinser. Vad gäller flexibiliteten hos en systemkamera så är hela vitsen att du ska kunna byta objektiv efter vad du fotograferar. Det kräver dessvärre ofta flexibilitet även i plånboken ;)

Ettt annat alternativ för macrofoto kan vara en mellanringssats
 
Hade den i åtanke också men med tanke på TS önskan om "bra kort inomhus vid dåligt ljus" så vinner man ju ett steg i ljusstyrka om man vill ha ett billigt ljusstarkt normalobjektiv om man väljer D3200. Samma gäller ju Sonys Nex, trevlig lätthanterlig & smidig men inte lika billigt att skaffa ljusstarkare objektiv.
Kan jag få lika bra resultat med Sony NEX-5R + 16-50/3,5-5,6 OSS som man kan få utav Nikon 3200 eller Pentax k30? Jag ser nu att priset på Nexen ligger på 3700kr. Den är liten och smidig som det ser ut. Kollade lite på photographyblogg sida, just på Nex 5 och där är kvalitén på korten mycket fin.
Eller ska jag ändå köpa en lite större men bättre spegelkamera?

/Alex
 
Kan jag få lika bra resultat med Sony NEX-5R + 16-50/3,5-5,6 OSS som man kan få utav Nikon 3200 eller Pentax k30? Jag ser nu att priset på Nexen ligger på 3700kr. Den är liten och smidig som det ser ut. Kollade lite på photographyblogg sida, just på Nex 5 och där är kvalitén på korten mycket fin.
Eller ska jag ändå köpa en lite större men bättre spegelkamera?

/Alex

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hänger spegellösa inte riktigt med vad gäller rörliga motiv och PDAF som finns hos 5R fungerar bara i bra ljus. Barn rör sig ofta oförutsägbart så för barnfoto är en spegelreflex nog att föredra. D u finns ett väldigt begränsat utbud av makroobjektiv gjorda för NEX, i synnerhet begagnat. Då blir det till att köpa en adapter och, bortsett från Alphaobjektiv till Sony A fattning med adapter, saknas överlag autofokus till adapterade objektiv. Av dessa anledningar vore en klassisk DSLR som diskuterats bättre - om man kan hantera storleken.

Alla instegskameror av DSLR typ, Canon, Nikon, Pentax, Sony kommer nog räcka rätt så bra. Hos Canon skulle jag nog skippa 1100D i o f s då den är väl strippad. Jag kan instämma i att Pentax kameramässigt ger mycket för pengarna, men då du skall ha makroobjektiv skulle jag nog hitta rätt på ett begagnat makroobjektiv till bra pris till Pentax innan jag köpte kameran med tanke på utbudet till det märket. Samma gäller i viss mån även Sony. Med Canon och Nikon kan du lugnt räkna med att hitta ett beg makro när du vill - utbudet är stort.
 
Kan jag få lika bra resultat med Sony NEX-5R + 16-50/3,5-5,6 OSS som man kan få utav Nikon 3200 eller Pentax k30? Jag ser nu att priset på Nexen ligger på 3700kr. Den är liten och smidig som det ser ut. Kollade lite på photographyblogg sida, just på Nex 5 och där är kvalitén på korten mycket fin.
Eller ska jag ändå köpa en lite större men bättre spegelkamera?

/Alex

Hur bra det blir beror av hur stor sensorn är och hur gammal konstruktion som används. Skillnaderna mellan olika sensorer blir störst vid svagt ljus. Både NEX, Pentax och D3200 använder sensorer i APS-C storlek. Så bildkvaliteten bör bli ungefär lika

Skillnaden här är mera hur enkla kamerorna är att arbeta med. Kameror med elektronisk sökare som NEX 5 drar ström även när du tittar i sökaren, medan SLR kameror som D3200 och Pentax i stort sett bara drar ström när du tar bilder. Detta gör att de flesta spegellösa har strömsparlägen som gör att kameran somnar och sedan kan det ta någon sekund för den att vakna till liv igen när du ska ta nästa bild.

Dessutom är det där med liten och smidig lite tveeggat. Visst är det bra om kameran är liten när man ska bära den med sig, men det innebär också att reglagen blir pilligare, eller att de rent av försvinner in i någon meny som tar tid att rota i, alltmedan motivet försvinner i fjärran. Trots strömsparfunktioner ger spegellösa ofta väldigt kort batteritid, varför det kan vara bra att ha med sig extrabatterier. De flesta SLR kameror kan du sätta på morgonen när du går ut och stänga av när du kommer hem på kvällen utan att behöva oroa dig för batteritiden.

Ett annat problem är att autofokushastigheten för spegellösa brukar bli betydligt sämre i svagt ljus eftersom de då övergår från snabb fasdetekterande mätmetod till att mäta med hjälp av kontrast vilket är mer tidskrävande.

Sedan är det mycket lättare att komponera bilden när sökaren avskärmar motivet från det som är runt omkring såsom det sker när man tittar på motivet via ett okular som på Pentax och NIkon. De flesta kameror där du tittar genom ett okular har oftast även möjlighet att korrigera för olika synskärpa, så att sökarbilden blir skarp även om du skulle ha något smärre synfel. Använder du en kamera där du tittar genom kan du dessutom få en tredje stödjepunkt när du stöder den mot huvudet, vilket gör det lättare att undvika skakningsoskärpa. Sedan slipper du förstås solreflexer också.

Dvs välj NEX bara om du tror att spegereflexkamerorna blir så stora och tunga att den inte kommer med ut. Oavsett hur mycket bättre de är att använda, blir det inga bilder om de inte är med.
 
Jag vet inte om budget tillåter det men en kamera med Olympus stabilisering kallad IBIS hade jag siktat på. Små, smidiga, skarpa bra bilder.
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hänger spegellösa inte riktigt med vad gäller rörliga motiv och PDAF som finns hos 5R fungerar bara i bra ljus. Barn rör sig ofta oförutsägbart så för barnfoto är en spegelreflex nog att föredra. D u finns ett väldigt begränsat utbud av makroobjektiv gjorda för NEX, i synnerhet begagnat. Då blir det till att köpa en adapter och, bortsett från Alphaobjektiv till Sony A fattning med adapter, saknas överlag autofokus till adapterade objektiv. Av dessa anledningar vore en klassisk DSLR som diskuterats bättre - om man kan hantera storleken.

Alla instegskameror av DSLR typ, Canon, Nikon, Pentax, Sony kommer nog räcka rätt så bra. Hos Canon skulle jag nog skippa 1100D i o f s då den är väl strippad. Jag kan instämma i att Pentax kameramässigt ger mycket för pengarna, men då du skall ha makroobjektiv skulle jag nog hitta rätt på ett begagnat makroobjektiv till bra pris till Pentax innan jag köpte kameran med tanke på utbudet till det märket. Samma gäller i viss mån även Sony. Med Canon och Nikon kan du lugnt räkna med att hitta ett beg makro när du vill - utbudet är stort.

Tror du överdriver svårigheten att få svårigheten att få tag i begagnad Pentaxoptik. Söker jag efter "Pentax macro" på ebay får jag fler träffar än jag orkar räkna. Vet heller inte om Canon 1100D är så mycket värre än Nikons instegsmodeller D3xxx och D5xxx. Ska ma ha Nikon är det nog bättre att försöka få tag i en begagnad D7000 som har lite bättre byggkvalitet och vettig sökare och möjlighet att använda äldre optik utan inbyggd autofokusmotor.
 
Jag vet inte om budget tillåter det men en kamera med Olympus stabilisering kallad IBIS hade jag siktat på. Små, smidiga, skarpa bra bilder.

Aldeles rätt MEN att ha bildstab i huset (som f ö finns hos Pentax och Sony) är inte den fördel det en gång var då i stort sett alla moderna zoomar till Nikon och Canon har detta i objektivet utan extra kostnad. Sedan om man skall ha inbyggd sökare (EVF) hos Olympus krävs minst OMD EM5 som ligger runt 8000:- i kit. Lägg därtill att den saknar PDAF för följande autofokus (TS har en 3 åring).

Det är alltså vattendelaren: mindre smidigt format (spegellöst) kontra bättre följande autofokus (DSLR). Kan man hantera storleken är det ju inget problem med DSLR.

TS får klämma och känna och se hur storleken upplevs.

För egen del, efter många års fotande kan jag leva utan följande AF då jag kör manuell fokus vid action och förfokuserar men detta kan kräva en viss vana.
 
Tror du överdriver svårigheten att få svårigheten att få tag i begagnad Pentaxoptik. Söker jag efter "Pentax macro" på ebay får jag fler träffar än jag orkar räkna. Vet heller inte om Canon 1100D är så mycket värre än Nikons instegsmodeller D3xxx och D5xxx. Ska ma ha Nikon är det nog bättre att försöka få tag i en begagnad D7000 som har lite bättre byggkvalitet och vettig sökare och möjlighet att använda äldre optik utan inbyggd autofokusmotor.

Fast den ovana kanske helst håller sig till svenska sajter eller rentav beg från svenska återförsäljare och då är det lite svårare. Men som jag skrev, skall man ha Pentax kan man ju hitta gluggen först och köpa kameran sedan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.