Annons

Vilken kamera passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så, efter mycket ångest var beslutet taget. Kände och klämde på både 7d och 70d och lite mer förtjust blev jag ändå i 7d... Men den kostade idag 10400 för bara huset medan jag fick 70d med kitobjektiv för 9450. Så nu letar jag fler objektiv efter nästa (eller nästnästa) lön. Köper nog ett billigt 50mm så länge, det borde väl funka vid brottarmattan då jag ju kan komma relativt nära?

Köp 7D från cyberphoto så får du den för 7500:- - billigare än lägsta pris för 70D.

Har inte Canon en kampanj att man får 50/1,8 för 199:- om nan köper ett kit? Skall du kolla med försäljaren om inte detta gäller dig?

Tack till alla som kommit med tips och synpunkter. Det har verkligen varit till stor hjälp, återkommer med mer frågor om objektiv när kamerakontot inte skriker lika tomt mer😄

Jag anser att begagnat är bättre än nytt, i alla fall tills man är absolut säker på vad man vill ha! Leta reda på något som du tror kommer fungera, kolla tex här och blocket så du vet att det är ett skäligt pris och slå sedan till. Är du sedan inte nöjd så bör du kunna sälja det för i princip samma peng och kan jaga vidare. Jag har jobbat mig igenom minst 10 objektiv på detta sätt :)

Som du redan märkt är F2.8 ett minimum, ännu större ljusöppning är att föredra. Vet inte vilket behov du har av brännvidder, men följande skulle jag rekommendera att du kikar på:
- Canon 85 1,8, ruggigt bra och den för du beggad för ca 2000-2400:-
- Sigma 85 1,4, har ej ägt den själv men ska vara riktigt bra och ungefär samma prisklass som den ovan

Längre brännvidder finns så klart men det mer än dubblar prislappen, på zoomarna finns ingen direkt genväg. Större glas blir dyrt :/

Sigmat du länkade är möjligtvis den zoom som skulle kunna fungera, rätt zommomfång och 2,8. På Flickr finns en bildpool (http://www.flickr.com/groups/1939622@N21/) men tyvärr inga bilder där tagna inomhus och vid tex sport.Man kan dock läsa sig till att autofokusen är relativt långsam, så går det undan tror jag du får det svårt att få bra resultat med autofokus, fast du kanske fokuserar manuellt? Eller så räddar hastigheten på bildserietagningen dig :)

Jag hade kört på en fast 85mm, vet ej om det är praktiskt möjligt för ditt ändamål dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar