Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddelej

Medlem
Jag har nu en Canon eos 30d som jag fotat ca 20000 bilder med. Jag fotar mycket hästar och hundar i rörelse och ofta i ganska dåligt ljus. Tycker om landskapsfoto också. Brottning fotar jag också en del, vill kunna ta snabba sekvenser för att ha chans att fånga precis rätt ögonblick.
Nu fick jag en 600d i julklapp av min sambo men är lite osäker på om den egentligen är vad jag vill ha så jag har inte öppnat kartongen än. Den känns liten?
Vad tror ni som kan mer? Kommer jag att trivas med den eller ska jag lämna tillbaka den och tex köpa en 70d? Andra förslag?

Senast ändrad:
Har du flera Canonobjektiv är det bra att fortsätta med det, om inte kan du ta en titt på Nikon D7000 eller D7100 som är moderna motsvarigheter till det segment som 30D tillhör.

Hos Canon har du rätt i att 600D kameramässigt är ett steg ner då det är en efterföljare till 350D som fanns då 30D var ny. Alla XY0D kameror (tresiffriga) har plasthus och liten sökare med pentaspegel istället för glasprisma - liten och mörkare sökare. Samma nivå som 30D motsvaras, som du säkert vet, av 50D, 60D och 70D. Dessa erbjuder större sökare och bättre autofokus. Intressant nog, ärvde 650D och 700D detta AF system. 70D har ärvt ett något förbättrat AF system från 7D.

Det är nog så att Canon strippade sin X0D serie lite med 60D och 70D bl a i att metall ersattes med plast i kamerahuset. Värre är att det bakre skrollhjulet fick en inre rad med kontroller då plats inte längre fanns för alla knappar då kamerahuset krymptes och man ville få plats med en vridbar TFT skärm. Detta gör bakre skrollhjulet på 60D och 70D pilligt.

Så, hade jag 7500:- att lägga på Canon, skulle jag som stillbildsfotograf valt 7D idag (ny) då den är, så att säga, en ersättare ett halvt steg upp i prestanda från 30D. Hos den är allt bättre än 30D.

Begagnat torde man få en 60D för max 4000:- och en 7D skulle jag bara lägga ca 5000:- på då en ny kostar 7500:-. Tänk på att 7D har funnits i runt 5 år nu så att man bör vara uppmärksam på att det kan vara stor skillnad i slitage på en 7D inköpt 5 år sedan och en som är ett år gammal, f u antalet exponeringar.

Förhandsgranskade och såg att du redan fått ett bra svar.
Kompletterar med att du inte i kamerahusjakten får glömma bort att ha bra objektiv som matchar ditt hus och passar till det du vill fotografera.

Tack för bra svar ! Tar gärna emot fler synpunkter, måste bestämma mig medan jag fortfarande har öppet köp på 600d.

Det låter som att en 70D skulle passa dig perfekt.

Tillsammans med ett bra objektiv (bländare 2.8 eller större) så kan du nog få bra resultat på allt från brottning till springande hästar.

Eftersom du inte sagt något om budget ;) så föreslår jag som alternativ en Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 70-200/2,8L IS II USM

70D verkar prestera bättre på höga ISO än 7D så då är nog 70D är det bättre valet, när det gäller objektiv så är det nog bäst att sätta ett max pris först och sedan börja leta, det blir fort riktigt riktigt dyrt.

70-200/2,8 som nämns ovan är annars bra. :)

Tyvärr ligger det ett bra tag fram med det objektivet. Hur fungerar tex
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS STM så länge? Eller är det då lika bra att behålla 600d?

Du har en väldigt generös sambo! Men jag tror du tänker rätt när du är tveksam till 600D, av de orsaker som redan nämnts. Jag föreslår att du tar dig till en butik där du kan känna på 600D, 70D och 7D. De är alla ett stort steg framåt jämfört med 30D, och alla har för- och nackdelar jämfört med varandra. Välj den som känns bäst i handen och mest prisvärd.

Ja, det vore nog bra. Tror dock att det är tveksamt om jag hittar någon som har dem hemma, bor på en liten ort som har rätt så begränsat utbud.( och ja, det var verkligen en fin julklapp.)

Fast har man bara råd med 55-250 (som iofs är rätt skarp) om man köper en dyrare kamera så skulle jag överväga att behålla 600D och köpa ett Sigma 70-200/2,8 DG OS HSM istället för 8500:-. Jag räknar så här: mellanskillnad mellan 600D och 7D är ca 4000:- och 55-250 kostar 2000:-. Det blir totalt 6000:-. Köper du en beg 7D är ekvationen emellertid annorlunda.

Visst en begagnad 7D till rätt pris men annars skulle jag gå på en 70D då det låter som om snabb seriebildtagning verkligen kommer att göra nytta.

Tyvärr tror jag att du blir väldigt besviken på 55-250 då den har för liten bländare och du därmed kommer att behöva öka ISO till väldigt brusiga nivåer för att få tillräckligt korta slutartider i dålig belysning. Jag förstår att superobjektiv i 20-tusenkronorsklassen ligger utanför budget. Då får man kompromissa med exempelvis zoom-möjlighet och gå på fasta, några exempel:

Canon EF 85/1,8 USM för ca 3500:-
Canon EF 200/2,8 L II USM för ca 7000:-
Canon EF 100/2,0 USM för ca 4000:-
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 för ca 5000:-

Vad säger ni om kitobjektivet här?
CANON EOS 70D + EF-S 18-55 IS STM
Fattar att det inte är det ultimata, men kan det vara något att ha att börja med?

Vad säger ni om kitobjektivet här?
CANON EOS 70D + EF-S 18-55 IS STM
Fattar att det inte är det ultimata, men kan det vara något att ha att börja med?

Vad gäller skärpa är ett sådant modernt kitobjektiv ganska bra. Det som däremot är lite synd är att kombinerar man det med en modern kamera jämför med alternativet att köpa en 17-55/2,8 eller motsvarande till din 30D blir bildresultatet inte så olikt (f u mp antalet) då den sega bländaren äter upp mycket av vinsten med det bättre ISOomfånget. Så, för all del, då det följer med ett nytt kanerahus för nästan inget är det inte dumt att ha det, men att köpa det löst löser inget så att säga.

Jag tror att jag har bestämt mig för att skrapa tomt på kontot och köpa en 70D med kitobjektiv, och så köra med det + mina gamla objektiv och spara till några bättre. Under tiden borde jag ju i alla fall kunna få rätt schyssta bilder ute i dagsljus med de objektiv som finns.

Canon 70D+18-55 IS STM är inte dumt. Ta en titt bara på detta också: Canon 7D (7500:) plus Tamron 17-50/2,8 (utan stab) (2995:) eller Sigma eller Tamron 17-50/2,8 med stab (3700:). Det är f/2,8 optik av bra kvalitet, men sämre för filmning.

Tack för tips! Ska ta mig till närmaste affär där de förhoppningsvis har både 7d och 70 d och känna efter.
Jättebra med tips på objektiv!

Så, efter mycket ångest var beslutet taget. Kände och klämde på både 7d och 70d och lite mer förtjust blev jag ändå i 7d... Men den kostade idag 10400 för bara huset medan jag fick 70d med kitobjektiv för 9450. Så nu letar jag fler objektiv efter nästa (eller nästnästa) lön. Köper nog ett billigt 50mm så länge, det borde väl funka vid brottarmattan då jag ju kan komma relativt nära?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar