Annons

Vilken kamera passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha humor. Behövs det någon anställd från FS för att få igång märkeskrig här? Jag har aldrig märkt ett sådant behov.

Du väljer helt rätt om du tar Canon. Tar du Pentax eller Sony är du utelämnad till Sigma och Tamron för objektiv (och de märkena funkar på Canon med), medan Canons teleutbud är överlägset för oss som inte är proffs eller rika. Eller vänta nu, det är bäst oavsett.

Canonfolk slänger sig gärna med osanningar att det inte finns optik så det räcker till Pentax. Frågan är om det beror på ren lathet eller ren okunskap
 
Igår var jag på Media Markt och kolla på alla kameror. Det var väldigt många kameror. Men tror faktiskt att Canon 600D var den som passa mina händer och det var batterier i så det gick att fota och att kolla inställningar.
Men ska jag satsa på den? :)
Passade den bäst så kör på den :)
Jag är väldigt nyfiken på dina intryck från de andra husen.
 
Passade den bäst så kör på den :)
Jag är väldigt nyfiken på dina intryck från de andra husen.

Det var flera som helt enkelt var för stor för mina händer, andra var jag inte van vid knapparna och såklart fanns det mer kameror som jag tycker bra om men Canon 600D var den jag tyckte absolut bäst om.

Någon sa något om Nikon D7000 och den var lite för stor.
Canon 60D var också lite stor för mig.
Pentax K-5 var knapparna lite fel, men det kan man i och för sig lära sig och den kostar lite över budget (Det är bara ett ända ställe som jag har hittat att budgeten är precis, alla andra är över och jag vågar inte köpa på alla ställen)
Canon 550D var det inget fel, men något är det som säger att jag gillar den andra bättre.
Jag orkar inte riktigt räkna upp alla och sen kommer jag inte ihåg vad alla heter. För det finns så otroligt många :)
 
Det var flera som helt enkelt var för stor för mina händer, andra var jag inte van vid knapparna och såklart fanns det mer kameror som jag tycker bra om men Canon 600D var den jag tyckte absolut bäst om.
Då är det väl bara att slå till, om den passar plånboken också. Man ska inte underskatta värdet av att ha en kamera man trivs med. Och 600D är en utmärkt kamera.
 
E-v-e: du pratade om att fota bland annat hästar, största skillnaden där brukar vara ifall du fotar utomhus eller inomhus...
Det kräver mycket mera att fota inomhus över lag men tror alla kamerahus det pratats om här klarar det galant (finns många här med mer erfarenhet än mig), det som krävs är ett ljusstarkare objektiv.

Om du nu fastnat för 600D så välj den då och ta hem och lek järnet med kitobjektivet som hör till och se vad du tycker om bilder i olika situationer.
Alla här har olika uppfattning om hur en godkänd bild ser ut och även du har dina egna gränser för vad som är OK.
När du sen är familjär med kameran och tillhörande objektiv, då är det dags att titta på ett ev nytt objektiv. Sen om det ska ha mer/mindre zoom, vara ljusstarkare eller uppfylla nåt helt annat krav, det är en fråga bara du kan svara på. Det kan ju vara så bra också att du är fullt nöjd med kamera och kitobjetkivet som hör till...
 
Vad hade du sagt om han istället föreslagit random CaNikon?

Jag har tidigare (eller sernare) i tråden bett om ursäkt för att jag uttryckte mig klumpigt om "Jonas".
Jag tror att jag misstolkade hans inlägg och överreagerade helt enkelt. Vilket föranledde mig att misstänkliggöra hans avsikter. Jag ber återigen om ursäkt för detta.

Hur jag hade reagerat om han föreslagit ett annat märke kan man bara spekulera i. Men det spelar ingen roll. Det som var illa var att jag ifrågasatte personen, inte åsikten.

Petter ...
 
En rekommendation för förstahandsköparen är att köpa den kameran som känns bäst i handen och man tycker knapparna sitter bäst. Kvaliterna i kamerorna är inte direkt märkart från bild till bild. Utan oftast är det "nej jag var för långsam för att ta en bild, eller nu hade jag lite fel inställning". Och inte att "nej jag skulle haft en Canon istället". Därför ska man köpa den kameran som känns bäst och på det sättet snabbar upp arbetsflödet.

Exempel kollade jag på massor med kameror, men det slutade med att jag "råkade" testa en D90. Den var den enda av modellerna som hade dubbla rattar, dock var det nästan den enda som inte kunnde fälla ut skärmen. Men jag kännde att det var inget jag behövde. Dock kunnde man se bilderna mycket bättre eftersom skärmen hade bättre upplösning och den hade dubbla rattar! (på högersidan) Detta är nog det jag tyckt om mest. Sen gillar jag att den var lite större och tyngre än de andra, jag tyckte att jag fick mer balans då.

Alla de inställningarna jag använder och ändrar mest kan jag simpelt och enkelt ändra med den ena handen utan att behöva kolla upp ur sensorn därför blir arbetsflödet bra. Fast sen kollar jag ganska ofta på min bilder efter jag tagit dem :p Det är bara en sak jag inte gillar och det är att iso-inställningen sitter vid vänsterhanden.

Vad jag ville säga är att den kameran du tror att DU kommer ta best bilder med köper du, sen kan folk stå och babbla om att A eller B är bäst. Men det kan vara så att för en person är A bäst och en annan B bäst.
 
Evelina, det kan vara farligt att ta råd från den här sidan... Jag hade mer eller mindre bestämt mig för en Nikon d3100 men så hittade jag fotosidan, surfade runt en massa köprådsdiskussioner om kameror och objektiv och bestämde mig för d7000 som kostade mer än dubbelt så mycket. I affären sen så gjorde jag misstaget att klämma på en Canon 7d och det var kärlek vid första handtaget. Råd nr 1 som de flesta gav här på fotosidan var att skönast i handen ska man inte underskatta, så nu sitter jag med en 7d plus ett lite dyrare objektiv än jag tänkt och en budget överskriden med 300-400%....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.