Annons

Vilken kamera passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gör inte misstaget bara att välja en kamera med hög högsta iso bara för den delen. Hög ISO har inget med det slutgiltiga resultatet att göra. Det som spelar roll är hur mycket brus det blir vid en speciell nivå av ISO inställningen. Det är med andra ord ett ganska flyktigt begrepp.

Ex: Kamera A kan ha en högsta iso upp till 12800 , men bilderna är så brusiga att de är helt oanvändbara vid iso 1600.
Kamera B kan i sin tur ha en högsta iso på 6400 men fullt användbara bilder vid 3200.

Så försök hellre hitta exempelbilder tagna med samma kamera på olika iso istället för att kolla på en siffra.

MvH Marcus

Tack, jag faktiskt inte tänkt på att högt ISO kan gen någon nackdel.
 
Varför har ingen nämnt D7000? Bra ISO hantering, ett mycket bra autofokussystem för prisklassen, dock inte vinklingsbar skärm men den är mycket högupplöst. Den filmar mycket bra och continuous har autofokus i filmläget. Metallhus är ett plus. Ligger mycket bra i handen om man har små händer.
Priset ligger på runt 9999 kr. Jag är supernöjd med min ;)
Kan rabbla massa specs men det som räknas mest är ju intrycket och användarvänligheten.
Samma sensor som i K-5.

(och nej, jag jobbar inte på Nikon ;) /Hannes

Jag har läst lite om den och den värkar bra. Får nog åka och kolla lite på kameror snart.
 
Visst är den ömtåligare om den är av plast, men det som han säger är inte riktigt sant. 60D har varken vädertätning eller metallhus vilket gör den mer ömtålig, men att den skulle gå sönder "lätt", det tror jag inte.
Både D7000 och K-5 har vädertätade metallhus.

Jag ska kolla lite på den när jag åker ut igen.
 

Modeller med "D" framför siffran är Nikon modeller. Exempel: D3, D90 eller D7000.
Modeller med "D" efter siffran är Canon modeller. Exempel: 1D, 60D eller 1000D.
Modeller med "A" framför siffran är Sonys modeller.
Modeller med "K" framför siffran är Pentax modeller.

Bara för att nämna några. Du lär dig snart ;)

Ps. Det blev Mycket "modeller" ser jag nu ;)
 
D5100 kommer ju snart och den lär ju vara lite vassare än de tidigare nämnda kameror
Vassare än D60? Mkt tveksamt.
Vassare än K-5? Inte en chans.

Evelina: Gå till ett ställe som har alla modeller (finns det fler än mediamarkt?) och känn på dem i handen. Rapportera tillbaka! :)

Annars står jag fast vid mitt inlägg #3 men kunde skrivit smidigare. D7000 är en mkt värdig motståndare kameramässigt imo, men faller ett par snäpp så snart man får den i handen. Inte bara onödigt stor (som canon/nikon i högre klasserna är) utan ett ganska grunt grepp.
 
Vassare än D60? Mkt tveksamt.
Vassare än K-5? Inte en chans.

Evelina: Gå till ett ställe som har alla modeller (finns det fler än mediamarkt?) och känn på dem i handen. Rapportera tillbaka! :)

Annars står jag fast vid mitt inlägg #3 men kunde skrivit smidigare. D7000 är en mkt värdig motståndare kameramässigt imo, men faller ett par snäpp så snart man får den i handen. Inte bara onödigt stor (som canon/nikon i högre klasserna är) utan ett ganska grunt grepp.

Jag kan tänka mig att D5100 kommer att motsvara 600D.

Om jag får vara lite fördomsfull så brukar tjejer ha ganska små händer, och då passar D7000 väldigt bra. Om man jämför med Dxxxx serien hos nikon (förutom D7000) och xxx(x)D serien hos canon så har D7000 ett väldigt bra grepp. Jag är kille och har större händer än de flesta tjejer men ändå passar min D7000 bra i handen. Jag älskar greppet!! Its true!!

MVH Hannes
 
Och vem är Jonas Persson att uttrycka så självklara överlägsna egenskaper för en viss kamera?
Jonas profil är helt anaonym. Ingen bild på sig själv. Ingen kamera i "kameraväskan" och inga bilder i portföljen. Är Jonas en dold representant för tillverkaren i fråga? Eller är han en dold representant för Fotosidan och gör inlägg för att hetsa på i VS-debatten?


Petter ...

Vad hade du sagt om han istället föreslagit random CaNikon?
 
Om jag får vara lite fördomsfull så brukar tjejer ha ganska små händer, och då passar D7000 väldigt bra. Om man jämför med Dxxxx serien hos nikon (förutom D7000) och xxx(x)D serien hos canon så har D7000 ett väldigt bra grepp. Jag är kille och har större händer än de flesta tjejer men ändå passar min D7000 bra i handen. Jag älskar greppet!! Its true!!
Den passar inte bra för du har stora händer då?

En bild för stackars Evelina som får stå ut med allt nonsens(som nitobert genomskådat redan :))
http://a.img-dpreview.com/reviews/pentaxk5/images/comparedto60DK5.jpg
 
Om vi återgår till sakfrågan har en hel del bra råd givits. Jag vill också påpeka att även om jag inte tycker om kameror i plast är det svårt att säga att det objektivt har någon betydelse för jållbarhet. Jag har en närmast bepansrad 1DsII och efter en smäll syntes knappt en repa men sensorn behövde justeras - det är ju innanmätet som är känsligast.

Om inte sport är viktigt tror jag att ISO på alla moderna kameror i Dx/APS-C format räcker gott. Jag tycker du skall fundera på att kanske köpa ett billigare kamerahus och lägga pengarna på optik - det är ju det viktigaste. Några slternativ:
Canon 550D+18-55 IS billig just nu ca 5500:- (600D är väs samma kamera plus vinklingsbar skärm). Då finns pengar kvar för den exellenta 70-200/4 L beg för 4000:-.
Nikon: D5000+18-55+55-200VR har sett i paket på Siba nu för under 5000:-.
Pentax: går att få tag i K7+18-55 och ibland +55-200 billigt nu då K5 kommit. Brusprestandan sisådär men en underbar kamera på alla sätt (=K5 men med sämre sensor och lite sämre AF). Själv använder jag ju nästan aldrig över ISO 1600 på mina Canonkameror och där duger ju K7 också. Tycker det är lite hysteri över hög ISO just nu.
Sony A580+18-55 kit. Köp till 70-300 faktiskt rätt OK konsumentzoom optiskt.

Alla märken är bra. Personligen anser jag att optik är viktigast och köper nästan allt beg varför jag valt Canon men Nikon har samma utbud och Sony och Pentax har mindre begutbud. Men alla kamerorna är bra. Skall du inte köpa mycket optik till är valet av märke helt fritt.
 
Om vi återgår till sakfrågan har en hel del bra råd givits. Jag vill också påpeka att även om jag inte tycker om kameror i plast är det svårt att säga att det objektivt har någon betydelse för jållbarhet. Jag har en närmast bepansrad 1DsII och efter en smäll syntes knappt en repa men sensorn behövde justeras - det är ju innanmätet som är känsligast.

Om inte sport är viktigt tror jag att ISO på alla moderna kameror i Dx/APS-C format räcker gott. Jag tycker du skall fundera på att kanske köpa ett billigare kamerahus och lägga pengarna på optik - det är ju det viktigaste. Några slternativ:
Canon 550D+18-55 IS billig just nu ca 5500:- (600D är väs samma kamera plus vinklingsbar skärm). Då finns pengar kvar för den exellenta 70-200/4 L beg för 4000:-.
Nikon: D5000+18-55+55-200VR har sett i paket på Siba nu för under 5000:-.
Pentax: går att få tag i K7+18-55 och ibland +55-200 billigt nu då K5 kommit. Brusprestandan sisådär men en underbar kamera på alla sätt (=K5 men med sämre sensor och lite sämre AF). Själv använder jag ju nästan aldrig över ISO 1600 på mina Canonkameror och där duger ju K7 också. Tycker det är lite hysteri över hög ISO just nu.
Sony A580+18-55 kit. Köp till 70-300 faktiskt rätt OK konsumentzoom optiskt.

Alla märken är bra. Personligen anser jag att optik är viktigast och köper nästan allt beg varför jag valt Canon men Nikon har samma utbud och Sony och Pentax har mindre begutbud. Men alla kamerorna är bra. Skall du inte köpa mycket optik till är valet av märke helt fritt.

Jag kommer att fota lite sport. Häst hoppning är väl det som rör sig mest. Jag tror jag räkna med de i djur. För båda rör sig mycket. Det är lite svårt för mig. Jag kan inte allt om kameror och upp till 6400 eller 3200 ISO har de flest vad jag har läst mig till och det borde räcka.
 
Igår var jag på Media Markt och kolla på alla kameror. Det var väldigt många kameror. Men tror faktiskt att Canon 600D var den som passa mina händer och det var batterier i så det gick att fota och att kolla inställningar.
Men ska jag satsa på den? :)
 
Ett tips är att välja ut några kameror som intresserar dig canon/nikon/pentax/sony... och ligger i rätt prisklass och sedan gå in på:
http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=alpha
och kolla deras ingående tester, där finns även exempelbilder från kamerorna.

Prestandamässigt så skiljer det ganska lite mellan olika fabrikat om man rör sig i samma prisklass och samma generation av kameror.

Skickar man ut frågan här på FS så kommer man få ungefär lika många svar som det finns kameror och alla håller på sitt, det blir ofta mer religion i ställningstagandena än några objektiva fakta. Dessutom är inte en kamera "bäst" för alla, vi söker ibland lite olika saker och finesser.
 
Om du tappar en plastkamera så den går sönder skulle en metallkamera fortfarande bli illa skadad och framför allt är det optiken som tar stryk om det händer.
 
Om du tappar en plastkamera så den går sönder skulle en metallkamera fortfarande bli illa skadad och framför allt är det optiken som tar stryk om det händer.

Jag har aldrig hört talas om ett plasthus som gått i bitar. Även om det kan ha hänt så är det ovanligt. Insidan är känsligare och då det kan tom vara så att ett plasthus kan dämpa stöten genom att det ger efter lite mer än ett metallhus.
 
Och vem är Jonas Persson att uttrycka så självklara överlägsna egenskaper för en viss kamera?
Jonas profil är helt anaonym. Ingen bild på sig själv. Ingen kamera i "kameraväskan" och inga bilder i portföljen. Är Jonas en dold representant för tillverkaren i fråga? Eller är han en dold representant för Fotosidan och gör inlägg för att hetsa på i VS-debatten?


Petter ...

Haha humor. Behövs det någon anställd från FS för att få igång märkeskrig här? Jag har aldrig märkt ett sådant behov.

Du väljer helt rätt om du tar Canon. Tar du Pentax eller Sony är du utelämnad till Sigma och Tamron för objektiv (och de märkena funkar på Canon med), medan Canons teleutbud är överlägset för oss som inte är proffs eller rika. Eller vänta nu, det är bäst oavsett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.