Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

e-v-e

Medlem
Jag är ny här och vill ha en systemkamera. Jag har bara haft en mer avancerad digitalkamera. Så jag kommer sätta lite punkter som jag vill att kameran ska ha och som underlättar till vad jag ska använda den till.

*Jag kommer mest använda den till att fota djur, porträtt, natur och gärna kunna filma (men filma är inget måste)
*Jag kommer ta kurser i fotografering.
*Helst inte över 11000kr
*Jag tror det underlättar att ha en vinklingsbar skärm (inget måste).
*Helst inte en helt i plast, för jag har hört att dem går lätt sönder.
*Den ska ha bra AF och ganska hög ISO

Jag har letat jätte mycket på olika hemsidor och läst om lite olika modeller här, men jag har aldrig riktig fått reda på vad jag ville veta. Det känns som att något i texten fattas som jag läst.

Jätte snällt om ni hjälper nig, tack.
 
Om du nöjer dig med ett objektiv i budgeten så är Pentax K-5 svårslagen för de pengarna. Byggkvalitet och ergonomi i toppklass om man inte har händer som en grovarbetare. Dock ingen vinklingsbar skärm (vad man nu ska med det till om man inte ska filma en massa).

Sensorn den har är ledande inom aps-c klassen så iso blir inte så mkt högre.
 
Om du nöjer dig med ett objektiv i budgeten så är Pentax K-5 svårslagen för de pengarna. Byggkvalitet och ergonomi i toppklass om man inte har händer som en grovarbetare. Dock ingen vinklingsbar skärm (vad man nu ska med det till om man inte ska filma en massa).

Sensorn den har är ledande inom aps-c klassen så iso blir inte så mkt högre.

Och vem är Jonas Persson att uttrycka så självklara överlägsna egenskaper för en viss kamera?
Jonas profil är helt anaonym. Ingen bild på sig själv. Ingen kamera i "kameraväskan" och inga bilder i portföljen. Är Jonas en dold representant för tillverkaren i fråga? Eller är han en dold representant för Fotosidan och gör inlägg för att hetsa på i VS-debatten?


Petter ...
 
Jag är ny här och vill ha en systemkamera. Jag har bara haft en mer avancerad digitalkamera. Så jag kommer sätta lite punkter som jag vill att kameran ska ha och som underlättar till vad jag ska använda den till.

*Jag kommer mest använda den till att fota djur, porträtt, natur och gärna kunna filma (men filma är inget måste)
*Jag kommer ta kurser i fotografering.
*Helst inte över 11000kr
*Jag tror det underlättar att ha en vinklingsbar skärm (inget måste).
*Helst inte en helt i plast, för jag har hört att dem går lätt sönder.
*Den ska ha bra AF och ganska hög ISO

Jag har letat jätte mycket på olika hemsidor och läst om lite olika modeller här, men jag har aldrig riktig fått reda på vad jag ville veta. Det känns som att något i texten fattas som jag läst.

Jätte snällt om ni hjälper nig, tack.
Sony a580. Bäst liveview, bra sensor, betydligt billigare än nikon, pentex, och stabilisering i huset.
 
Och vem är Jonas Persson att uttrycka så självklara överlägsna egenskaper för en viss kamera?
Jonas profil är helt anaonym. Ingen bild på sig själv. Ingen kamera i "kameraväskan" och inga bilder i portföljen. Är Jonas en dold representant för tillverkaren i fråga? Eller är han en dold representant för Fotosidan och gör inlägg för att hetsa på i VS-debatten?


Petter ...
Vad är meningen med detta inlägg?

Alla har väl lika rätt att uttrycka sina åsikter, och det Jonas framför är ju ungefär samma som majoriteten av testare av K-5 kommit fram till.
 
Vad är meningen med detta inlägg?

Alla har väl lika rätt att uttrycka sina åsikter, och det Jonas framför är ju ungefär samma som majoriteten av testare av K-5 kommit fram till.

Åsikter får alla ha. Poängen vara att belysa att "Jonas" kanske inte är en av "alla". Vi andra har svårt att värdera hans åsikt eftersom han är helt anonym. TS ska bilda sig en uppfattnig om en kamera som är lämplig för henne. Då behöver hon ta till sig av, och värdera, de påstående som kommer här på forumet.


Petter ...
 
Åsikter får alla ha. Poängen vara att belysa att "Jonas" kanske inte är en av "alla". Vi andra har svårt att värdera hans åsikt eftersom han är helt anonym.
Och det tycker du gör bäst genom att insinuera att Jonas är en Pentax-representant eller någon som ska hetsa debatten? Det enda jag tycker du gör genom detta är att dra ner din egen trovärdighet till låg nivå.
 
Jag är ny här och vill ha en systemkamera. Jag har bara haft en mer avancerad digitalkamera. Så jag kommer sätta lite punkter som jag vill att kameran ska ha och som underlättar till vad jag ska använda den till.

*Jag kommer mest använda den till att fota djur, porträtt, natur och gärna kunna filma (men filma är inget måste)
*Jag kommer ta kurser i fotografering.
*Helst inte över 11000kr
*Jag tror det underlättar att ha en vinklingsbar skärm (inget måste).
*Helst inte en helt i plast, för jag har hört att dem går lätt sönder.
*Den ska ha bra AF och ganska hög ISO

Jag har letat jätte mycket på olika hemsidor och läst om lite olika modeller här, men jag har aldrig riktig fått reda på vad jag ville veta. Det känns som att något i texten fattas som jag läst.

Jätte snällt om ni hjälper nig, tack.

Gör inte misstaget bara att välja en kamera med hög högsta iso bara för den delen. Hög ISO har inget med det slutgiltiga resultatet att göra. Det som spelar roll är hur mycket brus det blir vid en speciell nivå av ISO inställningen. Det är med andra ord ett ganska flyktigt begrepp.

Ex: Kamera A kan ha en högsta iso upp till 12800 , men bilderna är så brusiga att de är helt oanvändbara vid iso 1600.
Kamera B kan i sin tur ha en högsta iso på 6400 men fullt användbara bilder vid 3200.

Så försök hellre hitta exempelbilder tagna med samma kamera på olika iso istället för att kolla på en siffra.

MvH Marcus
 
Precis som Petter skriver så finns det egentligen ingen dålig kamera oavsett fabrikat. Väljer du Canon eller Nikon så har du väldigt mycket begagnade tillbehör att välja mellan. Väljer du Pentax, Olympus eller Sony (bara för att nämna de stora fabrikaten) så får du väldigt mycket mer kamera för dina pengar men begagnat utbudet är något mindre.

Gå till en butik och kläm och känn. Din kamera skall kännas OK i händerna och handgreppen skall kännas naturliga. Bara som exempel så vrider du åt olika håll på objektivet när du jämför Canon v.s. Nikon. Vilket känns avigt för dig? Har du någon kompis som du tänker låna prylar av? Det kan styra valet av fabrikat.

De flesta fabrikaten har olika segment. Insteg, avancerad amatör, semipro och proffs. Kika lite i segmentet avancerad upp mot semipro. Skillnaden är storleken på husen, lite mer finesser och förmågan att ta "bra bilder" vid sämre ljusförhållanden. Lite du får vad du betalar för.

Eftersom jag själv har Canon så kan jag bara tipsa dig om samma hus som Petter gjorde. Canon 60D verkar uppfylla alla dina krav med råge. Glöm bara inte bort att en bra optik betyder väldigt mycket oavsett huset.
 
*Jag kommer mest använda den till att fota djur, porträtt, natur och gärna kunna filma (men filma är inget måste)

Motivvalet säger inte så mycket, men filmningen klarar alla moderna kameror.

*Jag kommer ta kurser i fotografering.

Bra! Det borde fler ta efter!

*Helst inte över 11000kr

Det får du rätt mycket kamera för.

*Jag tror det underlättar att ha en vinklingsbar skärm (inget måste).

Det är inte så många som har. Kolla i någon webbbutik, så ser du vilka som finns.

*Helst inte en helt i plast, för jag har hört att dem går lätt sönder.

Det stämmer inte. Metall är bättre, men absolut inget måste. Jag har tappat en Nikon D90 i gatan, utan att något gick sönder!

*Den ska ha bra AF och ganska hög ISO

AF sitter inte bara i huset, utan också i optiken. "Hög ISO" ger dock inte alltid brusfrihet, tyvärr.

Jag använde prisjakt.se och kom fram till att följande kameror har både video och vikbar skärm, och kan fås för under 11 000:- inklusive paketobjektiv:

Canon 600D
Canon 60D
Nikon D5000
Sony A-580

Per.
 
Kan bara lägga till min röst för Pentax K-5. Helt fantastisk kamera.

Men... de flesta kameror är bra idag och för de pengarna kan du få en riktigt bra kamera. Olikheterna brukar ligga i de små detaljerna. Så här brukar jag rekommendera folks som frågar om vilken kamera de ska köpa:

Har du redan tillgång till objektiv av ett märke, gå på det. Annars gå till en butik där de har många modeller att klämma på (media markt har ofta mycket framme) och känn vilken som känns bästa att hålla i. Otroligt viktigt (enligt mig, och många andra) hur kameran känns i handen!
 
Varför har ingen nämnt D7000? Bra ISO hantering, ett mycket bra autofokussystem för prisklassen, dock inte vinklingsbar skärm men den är mycket högupplöst. Den filmar mycket bra och continuous har autofokus i filmläget. Metallhus är ett plus. Ligger mycket bra i handen om man har små händer.
Priset ligger på runt 9999 kr. Jag är supernöjd med min ;)
Kan rabbla massa specs men det som räknas mest är ju intrycket och användarvänligheten.
Samma sensor som i K-5.

(och nej, jag jobbar inte på Nikon ;) /Hannes
 
Det ska kännas rätt

Det enda jag kan säga är att ta farsan eller morsan till nån fotobutiken o känn, kläm....ja provskjuta alla systemkamerorna o sen när du har hittat din kamera åkt hem igen GOOGLA lite om kamera modellen du har hittat. Ta det lite lugnt fundera lite.. det ska kännas rätt att just den kamera modellen du vill ha. Jag tror inte att man ska lyssna på vad folk säger att "CANON ÄR BRA" , "NIKON ÄR BRA , "PENTAX ÄR BRA" osv. Det är DU som ska ha o använda kameran inte "DE"

Så ÅKT--KÄNN-PROVSKJUTA--HEM IGEN--GOOGLA till sist KÖP.

MvH\\ Eddie
 
Jag har kollat på den kameran och inget illa om den kameran, bara att någon som har den säger att den går lätt sönder för att den är helt gjord av plast. Jag vet inte om det är sant eller om "den" är för hårdhänt.

Visst är den ömtåligare om den är av plast, men det som han säger är inte riktigt sant. 60D har varken vädertätning eller metallhus vilket gör den mer ömtålig, men att den skulle gå sönder "lätt", det tror jag inte.
Både D7000 och K-5 har vädertätade metallhus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.