mmonika77
Medlem
Jag får intrycket att du är beredd att lägga en del pengar på din nya hobby.
Då tycker jag absolut du skall satsa på en 5D mk 3. Visst är 7D en kompetent kompis men det är skillnad i bildkvalité. En skillnad som även en amatör kan se och uppskatta. Handhavandet är i princip identiskt så det är lika lätt att lära sig fota med en systemkamera för 5000 som en för 30.000.
Som första objektiv tycker jag du skall köpa den i kit med Canons 24-105. Du behöver också en extern blixt, typ Canons 430. Då kommer du att kunna fotografera det mesta i familjeväg och allmänt foto.
Köp inga fler objektiv som start. Vänta med det tills du vet vad det är du vill ha och förstår skillnaden mellan olika objektiv men räkna med att kommer att vilja/behöva spendera ytterligare en hel del pengar för att få en "komplett" utrustning.
Lycka till!
Så har jag tänkt, ett objektiv tills jag lärt mig. Läser på vad du rekommenderar. Jag tror jag förstår att det stor bildkvalitéskillnad. Ska utbocka känna på kamerahuset imorgon så jag är säker. Tack för ditt svar.
Vad jag förstått att vill jag ha något bra, något jag är nöjd med och något jag inte kommer ångra så kostar det? Har jag fel? Har nu sett bilder på 7d och även folk som skriver om bruset och att de får redigera mycket. Visst, man får kanske redigera men ska man verkligen vara beredd på det? Är det någon skillnad på canon 5d mkiii och 7d? Eftersom jag förstått att bildkvalitén blir bättre måste det väl vara så att man får mindre att redigera?