Annons

Vilken kamera passar mig? Behöver hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får intrycket att du är beredd att lägga en del pengar på din nya hobby.

Då tycker jag absolut du skall satsa på en 5D mk 3. Visst är 7D en kompetent kompis men det är skillnad i bildkvalité. En skillnad som även en amatör kan se och uppskatta. Handhavandet är i princip identiskt så det är lika lätt att lära sig fota med en systemkamera för 5000 som en för 30.000.

Som första objektiv tycker jag du skall köpa den i kit med Canons 24-105. Du behöver också en extern blixt, typ Canons 430. Då kommer du att kunna fotografera det mesta i familjeväg och allmänt foto.

Köp inga fler objektiv som start. Vänta med det tills du vet vad det är du vill ha och förstår skillnaden mellan olika objektiv men räkna med att kommer att vilja/behöva spendera ytterligare en hel del pengar för att få en "komplett" utrustning.

Lycka till!

Så har jag tänkt, ett objektiv tills jag lärt mig. Läser på vad du rekommenderar. Jag tror jag förstår att det stor bildkvalitéskillnad. Ska utbocka känna på kamerahuset imorgon så jag är säker. Tack för ditt svar.

Vad jag förstått att vill jag ha något bra, något jag är nöjd med och något jag inte kommer ångra så kostar det? Har jag fel? Har nu sett bilder på 7d och även folk som skriver om bruset och att de får redigera mycket. Visst, man får kanske redigera men ska man verkligen vara beredd på det? Är det någon skillnad på canon 5d mkiii och 7d? Eftersom jag förstått att bildkvalitén blir bättre måste det väl vara så att man får mindre att redigera?
 
Hej, Jag har två 7D och en 27-70 f2,8 (nya modellen) samt en 70-200 f4 is. Jag är mycket nöjd med objektiven och kamerorna. Enda svagheten jag kan komma på med 7D är brusegenskaperna när det är mörkt. Med högt iso tycker jag inte att bruset blir snyggt i bilden.

Hur stor skillnaden är mot en 5D III när det handlar om brus, vet jag inte av erfarenhet - bara av tester jag läst. Min personliga uppfattning angående tester av kameror är att det är för mycket börders. Varje kamera som kommer är den bästa någonsin och en gudagåva till mänskligheten. När man sedan väl köpt kameran visar den sig oftast bara vara mediokert bättre än föregångaren.

Var inte pengar en styrande faktor skulle jag köpa 5D III, utan att blinka, bara för att den sägs ha bättre iso-egenskaper. Jag tror dock inte att du skulle bli besviken med en 7D. Det finns säkert någon här som haft en 7D och bytt till 5D III, som kan uttlala sig om skillnaderna.

Något som ingen verkar ha tagit upp (eller så har jag läst slarvigt) är att det är olika format på 7D och 5D. 7D är en cropkamera, medan 5D är en fullformatare. Det betyder att du får helt olika utsnitt med samma objektiv på.

/Jonas
 
Hej, Jag har två 7D och en 27-70 f2,8 (nya modellen) samt en 70-200 f4 is. Jag är mycket nöjd med objektiven och kamerorna. Enda svagheten jag kan komma på med 7D är brusegenskaperna när det är mörkt. Med högt iso tycker jag inte att bruset blir snyggt i bilden.

Hur stor skillnaden är mot en 5D III när det handlar om brus, vet jag inte av erfarenhet - bara av tester jag läst. Min personliga uppfattning angående tester av kameror är att det är för mycket börders. Varje kamera som kommer är den bästa någonsin och en gudagåva till mänskligheten. När man sedan väl köpt kameran visar den sig oftast bara vara mediokert bättre än föregångaren.

Var inte pengar en styrande faktor skulle jag köpa 5D III, utan att blinka, bara för att den sägs ha bättre iso-egenskaper. Jag tror dock inte att du skulle bli besviken med en 7D. Det finns säkert någon här som haft en 7D och bytt till 5D III, som kan uttlala sig om skillnaderna.

Något som ingen verkar ha tagit upp (eller så har jag läst slarvigt) är att det är olika format på 7D och 5D. 7D är en cropkamera, medan 5D är en fullformatare. Det betyder att du får helt olika utsnitt med samma objektiv på.

/Jonas

Hej Jonas!

Nej du har rätt angående crop- och fullformat. Vi får se om någon som bytt kamera hör av sig, det hade varit intressant att höra synpunkterna. Tack för ditt svar.
 
Jag har 550D (samma sensor som 7D), har haft 5DIII och har nu 6D.

Betydligt mindre brus med 5D och 6D. Tycker max ISO på 550D (7D) ligger på 2000 medans på dom två andra 6400.

I princip identisk bildkvalité mellan 5D och 6D.
Som jag ser:
Pro för 5D:
- Mer gedigen
- Bättre autofokus på icke mittpunkten
- Lite mindre moiré vid filmning
- Två minneskort

6D:
- Mindre och lättare kamera
- Billigare
- WiFi
- Riktigt bra AF på mittpunkten vid mörker

Har använt WiFi rätt flitigt. Barnkallas, tio sekunder efter tagen bild ligger den i iPhonen och sen på tex Fejjan.

Jag rekomenderar 6D + 24-105/4 i paket.
 
Jag har 550D (samma sensor som 7D), har haft 5DIII och har nu 6D.

Betydligt mindre brus med 5D och 6D. Tycker max ISO på 550D (7D) ligger på 2000 medans på dom två andra 6400.

I princip identisk bildkvalité mellan 5D och 6D.
Som jag ser:
Pro för 5D:
- Mer gedigen
- Bättre autofokus på icke mittpunkten
- Lite mindre moiré vid filmning
- Två minneskort

6D:
- Mindre och lättare kamera
- Billigare
- WiFi
- Riktigt bra AF på mittpunkten vid mörker

Har använt WiFi rätt flitigt. Barnkallas, tio sekunder efter tagen bild ligger den i iPhonen och sen på tex Fejjan.

Jag rekomenderar 6D + 24-105/4 i paket.

Tack för dina kommentarer, det är helt klart lockande med wifi, varför har de inte det på alla? ;-)
 
Du kan alltid fixa wi-fi med ett Eye-Fi kort eller göra som jag. Android, en USB-OTG kabel och en kortläsare. Sen är det bara att koppla in kortet till plattan eller telefonen :)
 
Eye-Fi :) Annars har du ett "Camera import kit" som väl passar iPhone med antar jag. Kostar dock en hel del, så Eye-Fi är väl bäst så sett.

Eye-Fi är ett SD-kort med Wi-fi, passar alla kameror och telefoner :thumbup:

Minus de kameror som kör CF-kort. Finns väl adapters dock...
 
Eye-Fi :) Annars har du ett "Camera import kit" som väl passar iPhone med antar jag. Kostar dock en hel del, så Eye-Fi är väl bäst så sett.

Eye-Fi är ett SD-kort med Wi-fi, passar alla kameror och telefoner :thumbup:

Minus de kameror som kör CF-kort. Finns väl adapters dock...

Tack Martin
 
Har nu sett bilder på 7d och även folk som skriver om bruset och att de får redigera mycket. Visst, man får kanske redigera men ska man verkligen vara beredd på det? Är det någon skillnad på canon 5d mkiii och 7d? Eftersom jag förstått att bildkvalitén blir bättre måste det väl vara så att man får mindre att redigera?

Jag har väl tagit 10-15.000 bilder med min 7D och ca 7.000 bilder med 5D mk3. Jag upplever att det är verklig skillnad i bildkvalité. 6D har jag ingen erfarenhet av men de är säkert minst lika bra som 5D.

Mängden efterarbete är nog inte så direkt avgörande men däremot ökar nöjet när man utgår ifrån en relativt brusfri och knivskarp bild.

7D är en kanon-kamera men 5D3 är bättre på alla punkter utom antal bilder per sekund.
 
Jag har väl tagit 10-15.000 bilder med min 7D och ca 7.000 bilder med 5D mk3. Jag upplever att det är verklig skillnad i bildkvalité. 6D har jag ingen erfarenhet av men de är säkert minst lika bra som 5D.

Mängden efterarbete är nog inte så direkt avgörande men däremot ökar nöjet när man utgår ifrån en relativt brusfri och knivskarp bild.

7D är en kanon-kamera men 5D3 är bättre på alla punkter utom antal bilder per sekund.

Tack för att du tog dig tid och svarade. Uppskattas jättemycket, det är just sådant här som jag personligen tycker är avgörande!
 
Det finns även en trådlös sändare som tillbehör till åtminstone som kan kommunicera över WFI, som även kan användas för att fjärrstyra kameran.

http://www.youtube.com/watch?v=ez0ocbXX5i0

Sant, men den kostar väl runt 7000:- och är som ett batterigrepp i storlek.

På min 6D har jag använt WiFi på tre sätt.

1. Styra kameran från iPhonen. Man får upp LiveView direkt i telefonen med möjlighet tex att styra bländare, tid, var fokus ska ligga mm. En funktion som jag dock sällan använt.

2. Föra över bilder till annan enhet. För min del oftast familjebilder att tex kunna ta en bild med kort skärpedjup på mitt barn i skidbacken och 30s senare kunna sms:a den till frugan. Eller på barnkallaset på McD direkt kunna maila över en bild på ett barn till pappan som står bredvid.

3. Att efter ett fotojobb eller tur på stan med kameran kunna ha den väl dold i en rygga och via WiFi kunna bläddra igenom bilderna i kameran på telefonen, sätta betyg på bilderna och tom radera dåliga i kameran via telefonen. Skönt att slippa skyllta med en dyr kamera när man tittar igenom bilderna i en offentlig miljö.
 
Mängden efterarbete är nog inte så direkt avgörande men däremot ökar nöjet när man utgår ifrån en relativt brusfri och knivskarp bild.

Det var precis den känslan jag också hade när jag bytte till fullformat. Även om det kostade en del kändes som väldigt billigt och värt vartenda öre när man såg bildresultatet. Nu kör jag Nikon, men samma känsla kommer att infinna sig oavsett vilket fullformatmärke man byter till. Det blir mindre brus, och mindre jobb med efterarbete. Så finns pengarna, go for it!
 
Det var precis den känslan jag också hade när jag bytte till fullformat. Även om det kostade en del kändes som väldigt billigt och värt vartenda öre när man såg bildresultatet. Nu kör jag Nikon, men samma känsla kommer att infinna sig oavsett vilket fullformatmärke man byter till. Det blir mindre brus, och mindre jobb med efterarbete. Så finns pengarna, go for it!


Håller helt med, ingen billig "sport" detta men sjukt roligt och finns och kommer alltid finnas saker man trånar efter som är "bättre" och kostar mer, dock hitta ett märke som du tycker har ett menysystem och knapparna sitter så du trivs och så den växer fast i handen på dig redan i butiken, kommer alltid finnas dom som säger denna är bättre och skönare men det är ändock du som skall använda produkten och det gäller att hitta det man trivs med och faktiskt gillar och tycker är bekvämt att fota med, trivs du med utrustningen så kommer det blir roligare och bilderna blir oftast bättre om man har nåt man trivs med som att vara snickare och ha en hammare som inte är anpassad till dig i vikt och utformning blir genast mycket jobbigare att bruka just den hammaren. :)

Jag kör själv nikon och trivs otroligt bra med märket och kameran dock har min dotter Canon och hon gillar den skarpt.
 
Om jag var i din situation skulle jag fundera på när och var jag skulle fotografera och om du är så intresserad att du vill bära med dig en ryggsäck med kamerautrustning eller inte. Många av de förlsag du fått är stora och tunga kameror. Jag har fotogarferat intensivt under två perioder i mitt liv och den första slutade med att jag inte orkade (rent fysiskt) släpa runt på en tung kamera så därför avtog intresset och jag slutade. På den tiden var kamerorna dessutom mycket lättare än idag. Under den andra perioden, som fortfarande pågår, var jag nära att sluta av samma orsak. En kamera som man inte tar med sig är alltså inte till speciellt stor nytta oavsett hur bra bilder den tar.

Jag har istället satsat på lättare kameror enligt en standard som heter "micro four thirds", eller starkt förkortat m43. Det finns flera tillverkare som tillverkar kameror och objektiv där du kan kombinera kamera och objektiv hur du vill. Alla kameror är mindre och lättare än "vanliga" Canon och Nikon. Objektiven och kamerorna är i flera fall lika bra som de bästa konsumentkamerorna från Canon och Nikon. T ex jämförs Olympus OM-D EM-5 (omöjligt namn...) ofta med Nikons D7000, som jag haft tidigare, och det är en mycket bra kamera. Kompletter med t ex Panasonics 12-35 (motsvarande 24-70 i fullformat) och du har en mycket bra och lätt kombination. Mycket billigare och lättare än Nikon D7000 med 24-70.

För mig har dessa faktor i alla fall i praktiken betytt mycket för mitt fotograferande. Kände idag på en D600 i affären och efter några minuters trixade med inställningarna etc så började det göra ont i handleden... Sist jag var på semester hade jag väldigt ont i axeln efter några dagar med en tung kamera.


När nu det är sagt skulle jag vilja rekommendera dig att inte koncentrera dig och dina pengar så mycket på just kamerahuset. Om det blir till ett intresse kommer du att vilja investera i flera objektiv. Dessa kommer du att använda mycket längre än ett kamerahus. Köp hellre ett förstklassigt objektiv och ett mediokert kamerahus än tvärtom. Speciellt om du tänker dig ett zoom-objektiv!

Lycka till
 
Jag kanske skulle berätta hur det hela "slutar/börjar" jag har köpt en 5d mark iii och en en canon 24-70/ f4L IS USM objektiv.
Tack för all er hjälp och era råd.
 
Köpt!

Hej!
Ny här och här läst runt här ett tag. Hoppas att ni nu kan hjälpa mig. Jag har ingen bra kamera att fotografera med och därför har det liksom inte blivit att man gör det. Har däremot provat en Canon 7D och är nöjd med bilderna på barnen. Det är just det jag vill fotografera, barnen, deras fotbollsmatcher, våra resor, blommor. Mina intressen, vill skaffa en kamera som tar riktigt bra bilder. Är kräsen och vet jag att det är något halvdant tappar jag intresset och blir irriterad, perfektionist. Har surfat runt och läst om 6D som verkar vara mer en landskapskamera, däremot är det bra att man kan skicka bilder till sin blogg osv, tittat på 7D och inga kommentarer, även 5D som verkar vara den som är passar mig bäst? Det är nu jag behöver er. Vad tror ni? Är de för avancerade för mig? Jag har som krav att den ska ta kort snabbt då det är mycket spring i benen :)

Vad kan ni rekommendera för objektiv till ovanstående?

Som sagt amatör som vill mycket och är villig att lära sig samt har höga krav.

Monika Östergren
mmonika77

Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 15
Jag kanske skulle berätta hur det hela "slutar/börjar" jag har köpt en 5d mark iii och en en canon 24-70/ f4L IS USM objektiv.
Tack för all er hjälp och era råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.