Annons

Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Neliz

Aktiv medlem
Hej Hej!

Här är en kvinna som enbart haft kompakta digitalkameror innan, och nu är jag på jakt efter en system kamera. Lutar åt att det blir en Canon EOS 400D. (Läst att den funkar bra som första systemkamera, stämmer detta? Om inte, vad skulle ni valt?)

Hur som helst, har ju förstått att det bästa är att köpa till ett objektiv, men då de är så dyra så undrar jag: "Om ni bara kunde välja ett, vilket skulle ni då välja?"

Jag kommer främst fota mina hundar, men det blir nog även en hel del natur och macro bilder om det så tillåter.

Detta är verkligen en jungel av ord/termer/ och siffror. Men här kan man nog få den hjälp man behöver :)

Mvh, Daniela

vaktis100 skrev:
Canon EOS 400D hus + EF-S 17-85/4-5,6 IS USM + batterigrepp BG-E3

Kolla in den på cyberphoto.se

Var ju inte helt fel. Eller nja, priset då kanske :-S
7000:- Max får priset ligga på. (skall nämligen bli min födelsedags present)

Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM
blir lite över 7 papp men jag hade nog valt denna optiken före kitzoomen på 18-55
Vad hade du tänkt fota?

vaktis100 skrev:
Canon EF 28-105/3,5-4,5 II USM
blir lite över 7 papp men jag hade nog valt denna optiken före kitzoomen på 18-55
Vad hade du tänkt fota?

Skall kolla upp denna också nu då.
Ja du, mina hundar, naturbilder, familjeträffar :p Ja du, alldagliga saker. (gärna macro också)

Jo tack, har allt märkt detta nu när jag kollat runt.
är ju dock en födelsedags present så jag skall väl vara nöjd bara jag får huset ;)

Har läst att man som nybörjare (vilket jag absolut är) borde ha något IS objektiv. Vilket den första länken hade. Men ush, nu blir det ju inte lätt inte.

eller vad tros om denna istället:
Canon EOS 450D Black + 18-55mm IS Lens Kit

Kanske bättre att köpa denna plus att objektivet skall vara bättre än om jag köper 400d PLUS att jag köper till ett annat objektiv?

Fattar inte mycket när det gäller detta än. Vet ock att jag älskar att fota och vill ha en kamera att växa med.

Har du funderat på andra märken?? Jag har själv sony och dom har bildstabiliseringen inbyggd i huset så den funkar på alla objektiv

vaktis100 skrev:
Har du funderat på andra märken?? Jag har själv sony och dom har bildstabiliseringen inbyggd i huset så den funkar på alla objektiv

Njaaa, är nog jäkligt insnöad på just canon då de flesta jag känner har just detta märke och jagbaa hört gott om den. (och sen om det skulle vara något så kan jag ju bara fråga dem vilket inte är fy skam)

men givetvis kollar jag runt, varit lite inne på nikon också. Men så som det ser ut nu så lutar det åt canon.

har du varit i nån butik o "känt & klämt" på kamerorna? Idag e de på det viset att alla kameror levererar ungefär samma kvalitet, ingen e bättre än den andre så mitt definitiva råd är att du går till en butik och känner på dom för det är stor skillnad i ergonomin (vissa passar vissa händer bättre än andra och det kan vara skillnad på sökaren åxå), 400 tex tycker jag är liten och plastig men det är min synpunkt. Jag vet många tjejer som gillar att den är så liten å nätt i handen medan några vill ha lite tyngd o stabilitet!!

PS Nu blev det svårare igen va??? DS ;)

Föreslår Nikon D40 hus och Nikon 18-70 AFS på cyberphoto, mycket kamera och riktigt bra optik.
mvh Jan

Neliz skrev:

Har läst att man som nybörjare (vilket jag absolut är) borde ha något IS objektiv. Vilket den första länken hade. Men ush, nu blir det ju inte lätt inte.

IS är bra men absolut ingen nödvändighet, enligt min uppfattning kan du stryka det från listan över vad du vill ha med just nu.

Neliz skrev:
Njaaa, är nog jäkligt insnöad på just canon då de flesta jag känner har just detta märke och jagbaa hört gott om den. (och sen om det skulle vara något så kan jag ju bara fråga dem vilket inte är fy skam)

men givetvis kollar jag runt, varit lite inne på nikon också. Men så som det ser ut nu så lutar det åt canon.

Perfekt, då kan du låna objektiv och annat av dina polare. Äkta macro får du bara med macroobjektiv eller mellanringar, det finns också försättslinser. På vissa zoomar har du en macrobeteckning men det betyder bara att du kan komma litet närmare än vanligt. Med macro brukar man mena att man skall kunna avbilda ett föremål så det blir lika stort på sensor/film som i verkligheten. /FW

Neliz skrev:
Hej Hej!

Här är en kvinna som enbart haft kompakta digitalkameror innan, och nu är jag på jakt efter en system kamera. Lutar åt att det blir en Canon EOS 400D. (Läst att den funkar bra som första systemkamera, stämmer detta? Om inte, vad skulle ni valt?)

Hur som helst, har ju förstått att det bästa är att köpa till ett objektiv, men då de är så dyra så undrar jag: "Om ni bara kunde välja ett, vilket skulle ni då välja?"

Ett "kit"-objektiv, förstås! Du får ett 18-55 för nästan inga pengar, beroende på den fantastiska volymen, när du köper det tillsammans med ett kamerahus. Se bara till att du får den nyare optiken (med IS), därför att den optiskt är mycket bättre än den förra.

När du använt kameran ett tag, blir du säkert sugen på att köpa mer optik, men då kanske ett år gått, och du kan få en ny födelsedagspresent!

400D + 18-55 IS för 6495:- på Scand-photo:
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5388632

Per.

Re: Re: Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

perstromgren skrev:
Ett "kit"-objektiv, förstås! Du får ett 18-55 för nästan inga pengar, beroende på den fantastiska volymen, när du köper det tillsammans med ett kamerahus. Se bara till att du får den nyare optiken (med IS), därför att den optiskt är mycket bättre än den förra.

När du använt kameran ett tag, blir du säkert sugen på att köpa mer optik, men då kanske ett år gått, och du kan få en ny födelsedagspresent!

400D + 18-55 IS för 6495:- på Scand-photo:
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5388632

Per.

Ja men detta såg ju också bra ut.
Men i detta paketet får man ju F-S 18-55 II till, och inte IS, eller har dom bytt till det nu? (antar att det är den uppgraderade modellen som är IS?)

janrob skrev:
Föreslår Nikon D40 hus och Nikon 18-70 AFS på cyberphoto, mycket kamera och riktigt bra optik.
mvh Jan

Hittar inte den du talar om på deras sida, men denna hittade jag: "Nikon D40 hus svart + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II"

Lika bra? priset är ju det rätta iallafall.

Re: Re: Re: Vilken kamera? Och bara ett objektiv, vilket?

Neliz skrev:
Ja men detta såg ju också bra ut.
Men i detta paketet får man ju F-S 18-55 II till, och inte IS, eller har dom bytt till det nu? (antar att det är den uppgraderade modellen som är IS?)

Mitt fel, jag misstog mig. 400D verkar bara säljas med IS-optiken om du också köper ett batterigrepp. Den nyare 450D däremot säljs med IS-optiken.

Ett alternativ är Nikons motsvarighet (D40X eller D60) till ungefär samma pris med deras motsvarighet till "IS", som kallas "VR".

Fråga inte vilken av Nikon eller Canon som är bäst, du kommer att hinna tröttna på tråden innan du köper en kamera...

Per.

PS. Fotokungen har 400D med IS-optik för 6.890:- DS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar