Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera bör jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Har nyligen fått upp intresset för foto igen, fotade mycket när jag gick på gymnasiet så vi hade tillgång till bra systemkameror och mörkrum.

Är nu ute efter en digital systemkamera.
Vad jag kommer fota mest är actionsport i stil med skateboard, snowboard och MTB. Blir säkert mycket konsertbilder med. Tycker även det är grymt kul med macro. Är helt lost i djungeln av alla kameror och objektiv. Var först inne på en d50 sedan en d70s för att senare fundera på om jag verkligen behövde en systemkamera. Fast även om jag inte behöver den nu så kan man ju som det så fint heter "växa med den" förhoppningsvis. Och lära sig mer saker.

Frågan är egentligen vad jag bör satsa på för kamera och optik särskillt när det gäller dom sakerna jag beskriver. Min budget är inte direkt obergränsad, men vill ju givetvis ha kvalité.

Fisheye vore trevligt men har kikat lite på priser och det verkar som att jag får börja fota seriöst runt 2009 om jag vill ha något att hänga i granen. Är det verkligen sån skillnad?

Så vad skulle ni rekomendera mig?
Kamera, optik, fisheye. Budgeten är som sagt begränsad.

Tacksam för svar!
 
Det finns ju en hel del trådar ang. "vilken kamera ska jag köpa" redan. Ta en titt i dem så får du nog ganska mycket matnyttigt.

Generellt kan man säga att de flesta av kamerorna i instegsegmentet är ganska likvärdiga. Alla ge bra bildkvalitet, men det skiljer lite i funktioner.

Jag skulle nog letat efter en begagnad D70(s) med kitoptik, alternativt köpa bara huset och köpa till ett Tamron 17-50/2.8. Det är en bra start och täcker "allround"-fotograferingen. Eventuellt kunde ju Sigmas 17-70/2.8-4.5 vara vettig åxå. Den har ju en "fuskmakro"-funktion, som du kanske skulle gilla, med tanke på att du säger du gillar makro. På sikt kommer du nog ändå att vilja ha ett riktigt makroobjektiv dock.

Dock tycker jag att du ska ta en titt på de andra husen i klassen och hålla i dem, om möjligt. Canon, Pentax och Sony har ju åxå hus som presterar bra.

Själv ser jag fisheye som "en kul grej" som har ett tämligen begränsat användningsområde och jag skulle hellre köpa en rakteknande vidvinkel istället.
Det finns ju dock billiga fisheye från Peleng och något mer fabrikat som jag inte kommer ihåg nu. Dessa ger dock inte ljusmätning på D50 och D70 iaf.
 
Jo jag har läst på en del i andra trådar, men ville ha tips på bra optik till just action. Räcker det med kitoptiken eller bör jag satsa på ett bättre.

Finns ju fisheyelinser man sätter på, hur fungerar dom. sett riktigt billiga sådana, antar att det är skit.
 
Sådana fisheyeconverters, eller vad man ska kalla dem, som man skruvar i filtergängan funkar i regel inte så bra på systemkameror, utan funkar bättre på kompakter.

Föraction är det ju bra med ljusstyrka, såklart. Det beror ju på hur mycket ljus man har tillgängligt åxå. Men med f/2.8 genom hela området är man ju lite mer garderad. Sedan beror det ju på hur nära man är åxå. Ibland kanske inte 50mm räcker. För skateboard kanske det gör det dock. :)
 
Vad skulle mina fördelar vara med att köpa en D70(s) istället för en D50. Får ju en ny D50 för priset av eb begagnad D70...

Något tips på vad jag bör satsa på för optik utöver det 18-55mm som följer med D50?
 
Jag tycker att D70 är "mer kamera". Den har fler funktioner och har snabbare sekvenstagning (den ligger dessutom bättre i handen på mig). D50 har dock en bättre JPEG-motor och om man uteslutande tänker använda JPEG så kan D50 därför ha en fördel.

Du menar som komplement till 18-55:an?

Ska du köpa nytt skulle jag titta på Sigma 70-300/4-5.6 APO DG. Då har du en telezoom med en "fuskmakro"-funktion, vilket ger ett ganska komplett startkit.
Efter hand skulle jag sedan komplettera med Tamron 90/2.8 Macro, Tokina 12-24/4, Tamron 28-75/2.8 och Sigma 70-200/2.8. :)
 
Det menas att man kommer närmare än man gör med andra objektiv av samma typ, men inte lika nära som ett riktigt makroobjektiv, typ. Sigmas 70-300 ger tex skala 1:2, medan riktiga makroobjektiv ger 1:1, som mest.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.