** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken har den snabbaste Autofokuseringen. Nikon D70s(inte d70) eller Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kung vise

Medlem
Hej...

Jag har letat och letat efter ett test där man ser hur mycket skillnad det är på autofokusering på Nikon´s D70S men 18-70 gluggen som följer med.
Och Canon 350D autofokusering, med 18-55 gluggen.
Vilken har den snabbaste Autofokuseringen av dessa båda
(notera att jag inte undrar om nikon d70. utan d70s, som ska ha ett mycket snabbare autofokusering än sin föregångare d70.
men hur mycket snabbare är den. Är den lika snabb som canon350d nu??)

Please help

Så vitt jag vet så är 350 något snabbare än D70.
D70 och D70 s är väl lika snabba om man har senaste firmwaren på sin D70...

Jag tror det ligger till så i alla fall...

Som Mattias tidigare sa så är AFen på D70s inte snabbare än D70 utan det vad informationen som gick ut från Nikon innan den nya firmwaren kom ut till gamla D70. Det är iaf informationen som jag fått av de säljare jag pratat med samt en tekniker som servade min D70.

Jag trodde att det man läste om att Canon 350d var snabbare än Nikon D70,
Var att dom har gjort tester på den gamla D70, utan den nya uppdatering.

Så de tester som gjorts, och det man har läst på forumet här, när det har gämfört autofokuseringens snabbhet mellan Canon 350D och Nikon D70.
Är då med D70 + nya uppdateringar??

Eller är jag helt ute å cyklar

Såg på toms hardware en test mellan D70s och 350D att de tyckte Nikon var något bättre eftersom optiken "bidrar till något bättre svarstid"

Läs mer på Toms Hardware

Hur snabb är autofocusen?
vilka kriterier gäller?

Jag har testat de flesta kameror och hur snabb autofocusen är beror bla på vilket objektiv som sitter på kamerahuset. Det finns objektiv som är betydligt söligare i focusering än andra tillsammans med D2x.
Bättre vore att mäta upp hur snabbt och inom vilken tid kameran kan focusera rätt i olika ljusnivåer.
Ex Canon 20 D kanar /kasar och vill inte ställa in sig i en lågljussituation där exv en gammal D1x ställer in sig blixtsnabbt . Mönster, ljusintensiteten och kontrast har betydelse för hur kameran klarar av att focusera rätt. Det är mao ganska ointressant hur snabbt kameran kan flytta skärpeinställningen, så länge inte kameran låser målet utan jagar nervöst vidare.

Mikael

Senast ändrad:
Dagsljus....
fotbolls match
inlines i ramp och street åkning
samt även på motorcyklar (trick körning typ.)

Befintligt ljus....
kunna ställa in skärpan med kameran utan att ta med blixt.
350d använder den inbyggda blixten för att kuna fokusera i befintligt ljus, och då tar den med blixt.
men om jag bara vill ha hjälp med autofocusen utan att få blixt... hmmmm
(har väll inget att göra med snabb autofocus. Undrar bara)

vilken av kamerorna är bäst på detta

om du står inför valet att köpa någon av dessa kameror och bestämmer vilken utifrån den som har snabbast autofokus, så tycker jag nog inte att det spelar så stor roll.

min allra högst oproffessionella åsikt är att det finns många andra saker som du kanske borde lägga större vikt vid när du väljer system.

vad jag väldigt tröttsamt försöker säga är att det spelar nog ingen roll vilken som är snabbast eftersom skillnaden mellan husens autofokushastighet troligtvis inte (igen en väldigt amatörmässig bedömning baserad på egna funderingar istället för siffror på papper från tillverkare) är speciellt nämnvärd och betydelsefull i sammanhanget.

bara mina tankar en natt bland många.

mvh / m

Kung vise skrev:
Hej...

Jag har letat och letat efter ett test där man ser hur mycket skillnad det är på autofokusering på Nikon´s D70S men 18-70 gluggen som följer med.
Och Canon 350D autofokusering, med 18-55 gluggen.
Vilken har den snabbaste Autofokuseringen av dessa båda
(notera att jag inte undrar om nikon d70. utan d70s, som ska ha ett mycket snabbare autofokusering än sin föregångare d70.
men hur mycket snabbare är den. Är den lika snabb som canon350d nu??)

Please help
Efter att ha provat ett par av mina vänners 350D ( äger en D 70s ) kan jag bara konstatera att Canon-kameran är ganska mycket rappare i autofocusen i normala ljussituationer. Nikons styrka ligger som vanligt i autofocusens träffsäkerhet och att kunna hitta focus när det är väldigt mörkt och kontrast-fattigt Hur 350D står sig i de situationerna vet jag dock inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar