Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken grundutrustning bör man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag förstår inte riktigt varför alla rekomenderar en "normal" som i realiteten blir omkring 75mm på hennes kamera?
Själv förstår jag inte varför så många envisas med att skriva att det "blir" 75 mm, när brännvidden är 50 mm och inget annat. Skriv "motsvarar" (på småbildsformatet) istället, så slipper alla stackars ovetande nybörjare lära sig något som är fel.
 
Det är tydligt att trådskaparen behöver uppdatera sig lite på grundläggande fotokunskap och därför är råden att träna och läsa på lite de bästa råden hon kan få. Köphysterin, även om det "bara" är Canons 50/1.8 för 800 kr, ger inte mycket om den som ska använda prylarna inte känner sig helt säker på vad som behövs för att fotografera. Sånt lär man sig och ser ett behov.
 
Själv förstår jag inte varför så många envisas med att skriva att det "blir" 75 mm, när brännvidden är 50 mm och inget annat. Skriv "motsvarar" (på småbildsformatet) istället, så slipper alla stackars ovetande nybörjare lära sig något som är fel.

det är sant, 50mm är ju alltid 50mm oavsett. tack för att du förtydligade!
 
Hej Alla!

ooookej. Nu har jag läst alla era meddelanden, det var många tips, tack för att ni hjälper mig.. Men ja, ska nog leta efter vilken "sko" som passar mig först! Blir nog att jag kollar upp bland de boktips jag fick från er och försöker lära mig av det jag har först innan jag köper hem allt, men ska skriva upp det ni tipsade mig om att köpa så får vi se vilket av dem som passar mig..

Anne-Lie, svaret på din fråga: Jag är intresserad av att fota naturen, skog, bäckar, åkrar, fåglar, grenar, månen, självporträtt, vänner.. tja, det mesta =).. Det är nog därför jag känner att jag vill ha allt så jag kan ta kort i alla lägen, vill få bra kort när någon ska döpas eller gifta sig i kyrkan, och när familjen träffas och så..

Men som sagt, jag har väldigt mycket kvar att lära mig ser jag, men lärde mig mycket från det ni skrev!..

Tack!

Så fort jag har tid så ska jag ta på mig varma kläder och bege mig ut och fota! :).. En dag ska jag kunna lika mycker som er, eller mer ;). hehe.

Ha en trevlig kväll!

/ Helena
 
Varför måste man se ut som ett flyttlass för att fota?

Ett flyttlass måste man se ut som, men det där med fotograferandet är inte alltid helt nödvändigt. Det viktiga är att ha massor av roliga prylar.

Moderna kameror är mycket bättre än forna tiders eftersom man numera kan ägna timmar åt att konfigurera sin kamera. Förr fanns det inte mycket att ställa in (förutom tid, bländare och skärpa; men det ställer man ju bara in om man fotograferar och vi har ju redan konstaterat att det inte är det viktigaste med kamerautrustning).

Objektiven är inte fullt lika roliga eftersom de i stort sett saknar saker att ställa in. En del kan man sätta på och av bildstabilisering på, och dessa objektiv är då förstås mycket roligare än andra, men sen är det inte mycket mer man kan göra med ett objektiv. Man kan kompensera den bristen genom att ha många objektiv.

Sen finns det en del annan utrustning man kan skaffa, men ingenting går upp mot ett kamerahus. Det är helt enkelt oöverträffat vad gäller pilla-på-potential.
 
@PMD: Kul inlägg! Jag håller med. Egentligen ska man ju fråga vad för kamerahus har mest inställningsmöjligheter, inte vilken kamera passar mig bäst för att fotografera bröllop, barn etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.