Det optimala är istället fasta ljusstarka objektiv.
Om man gillar zoomar så är antagligen en zoom optimal, oavsett vad du tycker om fasta objektiv.
Vad är det för nackdelar att ha ljusstarka gluggar som täcker hela zoomomfånget?
Pris, storlek, vikt, prestanda. För att nämna några
eventuella nackdelar, för den som bryr sig om sådant.
Poängen är att du inte kan tala om för någon annan vad som är optimalt för denne, eftersom det beror på vem man är.
Det måste väll ändå vara väldigt optimalt att ha så man kan zooma ifrån 16-200mm med fast 2.8 på olika gluggar, de som jag listade? Och nej det är inte bara för att det är dyrt om du nu tycker det. Det är för att det är bra..
Varför skulle det vara optimalt om man inte är ett dugg intresserad av andra brännvidder än till exempel 39,2 mm?
Det finns ju en anledning till att välja orginal framför kopia.
Det finns många olika anledningar. En är att man är märkesfixerad. En annan är att just det typ av objektiv man letar efter råkar vara bättre som "original". Jag skriver inom hartassar för att även tredjepartstillverkarna gör originalprodukter, då de inte kopierar någon annan tillverkares lösningar.
Jag minns med fasa min skoltid, då man inte kunde ha några andra jeans än Levis. Märkesbögeriet börjar redan i låg ålder, tyvärr.
Men visst, ska man fota pippi fågel så skippa alla gluggar jag listat och köp ett 300-600 whatever..
Precis. Eller om man som jag inte är ett jota intresserad av teleobjektiv, så kan man lägga alla sina slantar på normalområdet.
Detta eviga generaliserande är ganska tröttsamt. I decennier har duktiga fotografer ofta använt EN kamera med ETT objektiv. Nu plötsligt måste man tydligen täcka alla tänkbara brännvidder om man har råd. Varför då? Jag är inte fullt så minimalistisk, men faktum är att min just nu "optimala" uppsättning består av endast 28 och 50 mm fasta objektiv. Det ger oftast precis lagom kompromiss mellan mångsidighet, ljusstyrka, bildkvalitet och låg vikt. Någon annan kanske hade valt ett fast 14-millimetersobjektiv som "optimal" utrustning.