Annons

Vilken grundutrustning bör man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Järnström

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en canon eos 450D med objektivet som ingick: 18-55/3,5-5,6 IS ..

Jag har beställt:

- ett stativ,
- kameraväska
- 4 GB minneskort
- Rengöringskit
- UV-filter 58mm

Jag ska beställa en fjärrutlösare (håller på och listar ut vilken jag ska ha just nu)

Och nu är min fråga, vad mer bör jag ha? Vill inte satsa på dyra objektiv och så än. Utan ha lite mer basgrejer och sånt som kan vara bra att ha... Vad rekomenderar ni?

/ Helena
 
Vad använder man en telezoom till? Har hört ordet förut.. hmm.


Hehe, blixt? Jag har en blixt som sitter fast på min kamera, men du kanske menar en större som man sätter på lr? Är en sån bättre o så? Vad/när används den? Hur mycket kostar en sån ungefär? =)

/ Helena
 
Kitgluggar och hus?? ehm.. ni förstår, Jag är en nybörjare med systemkameran så ni får förlåta att det är så många nya ord jag inte lärt mig ännu =).. Vore snällt om ni ville förklara lite mer vad hus och kitglugg menas :p...

/ Helena
 
Vad använder man en telezoom till? Har hört ordet förut.. hmm.



Hehe, blixt? Jag har en blixt som sitter fast på min kamera, men du kanske menar en större som man sätter på lr? Är en sån bättre o så? Vad/när används den? Hur mycket kostar en sån ungefär? =)

/ Helena

Det finns en utmärkt sökfunktion på detta forumet. Det frågor du har har 100 personer tidigare frågat. Titta lite i forumet så hittar du massvis med information.

Telezoom används då du inte vill gå så nära objektet. Exempelvis vid sport- eller naturfotografering.

Blixten som sitter på din kamera är bra. Men den lyser rakt fram, rätt på ansiktet eller liknande. Den kan ofta skapa en känsla av att personen ser likblek ut. En externblixt kan du rotera och ändra ljusutstrålningen. T.ex skjuta upp i taket för att belysa rummet utan att belysa personerna och skapa "likblekutseendet".
Jag har dålig koll på vad den kostar. men dom är rätt dyr, 2-3000? Men det finns säkert många begagnade som har bättre priser.
Underskatta inte det begagnade! Objektiv är en sak som är väldigt bra att köpa begagnat.
 
Kitgluggar och hus?? ehm.. ni förstår, Jag är en nybörjare med systemkameran så ni får förlåta att det är så många nya ord jag inte lärt mig ännu =).. Vore snällt om ni ville förklara lite mer vad hus och kitglugg menas :p...

/ Helena

Huset är själva kameran du köpt, kitgluggen de objektiv som följde med kameran
 
Boken "Foto min hobby" av Per Lundqvist är det bra att låna hem från kommunala biblioteket och läsa som kvällslektyr.
 
Hej!

Jag har en canon eos 450D med objektivet som ingick: 18-55/3,5-5,6 IS ..

Jag har beställt:

- ett stativ,
- kameraväska
- 4 GB minneskort
- Rengöringskit
- UV-filter 58mm

Jag ska beställa en fjärrutlösare (håller på och listar ut vilken jag ska ha just nu)

Och nu är min fråga, vad mer bör jag ha? Vill inte satsa på dyra objektiv och så än. Utan ha lite mer basgrejer och sånt som kan vara bra att ha... Vad rekomenderar ni?

/ Helena
Rolands botips är ett bra tips, kanske tidningen FOTOs "systemkameraskolan".

Om du inte har en specifik användning av självutlösaren tex självporträtt, så hade jag inte köpt ngn.

Plåtar du natur så är ett polfilter intressant.

Du märker när du vill ha objektiv med andra brännvidder eller bländare än det du redan har.
Det är billigast att låna!

Använder du mycket blixt så är det vettigt att köpa en extern. Köp en vettig med en gg, det tjänar dina bilder på!
 
Tack för era tips! ska kolla upp boken + tidningen och forska lite mer :).. Ska kolla upp olika blixtar oxå.. Har redan kollat lite på blixtar som Canon blixt 550EX och Canon Orginal Blixt Speedlite 540EZ... Finns så mycket att välja på.. Ska kolla runt lite mer :)..

/ Helena
 
Du har redan ALLT du behöver!

Hej!

Jag har en canon eos 450D med objektivet som ingick: 18-55/3,5-5,6 IS ..

Jag har beställt:

- ett stativ,
- kameraväska
- 4 GB minneskort
- Rengöringskit
- UV-filter 58mm

Jag ska beställa en fjärrutlösare (håller på och listar ut vilken jag ska ha just nu)

Och nu är min fråga, vad mer bör jag ha? Vill inte satsa på dyra objektiv och så än. Utan ha lite mer basgrejer och sånt som kan vara bra att ha... Vad rekomenderar ni?

/ Helena


Det här behöver du (göra):

1. Lämna stativet och kameraväskan i kartongen när de kommer och ägna istället all tid åt att fotografera.

2. Fortsätt att fotografera tills du kan skilja mellan bra bilder och skräp.

3. Fortsätt då att fotografera tills du tycker att alla bilder är simpla och slätstrukna.

4. Fortsätt sedan att fotografera tills du hittar en stil på bilderna som du känner dig stolt över.

5. Klart! NU är det dags att börja handla mera prylar!

MVH/Thomas
 
Vad är du intresserad/lockad av att fotografera för motiv, landskap, porträtt, smycken, fåglar mm?

Är du hemma på bildredigering i datorn?
 
Det absolut optimala att ha i fotoväskan, om man har lite cash, är..

Ett chysst hus, batterigrepp till detta om du inte köper ett proffshus. Givetvis två batterier i greppet.

Har ingen koll på Canons gluggar men något i stil med
16 - 24 2.8
24 - 70 2.8
70 - 200 2.8
Är den optimala setupen..
Kanske ett Sigma 150 - 500 som komplement om man vill kunna zooma lite extra..

Filter till dessa och alla andra självklara saker. Fjärrutlösare, stativ både enbent och trebent. Snabbfäste till dessa osv osv..

EDIT: Såg att du inte vill lägga ut så mycket pengar på gluggar. Köp ett Sigma 18 - 200. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200osc
 
Det absolut optimala att ha i fotoväskan, om man har lite cash, är..

Ett chysst hus, batterigrepp till detta om du inte köper ett proffshus. Givetvis två batterier i greppet.

Har ingen koll på Canons gluggar men något i stil med
16 - 24 2.8
24 - 70 2.8
70 - 200 2.8
Är den optimala setupen..
Kanske ett Sigma 150 - 500 som komplement om man vill kunna zooma lite extra..

Filter till dessa och alla andra självklara saker. Fjärrutlösare, stativ både enbent och trebent. Snabbfäste till dessa osv osv..
Det håller jag inte med om. Utrustningen är ju helt styrd av vilken typ av bilder man vill ta. Den som är intresserad av fåglar t ex, bryr sig särskilt mycket om de objektiven du listat. :)

Sen uppgav frågeställaren,
"Vill inte satsa på dyra objektiv och så än. Utan ha lite mer basgrejer och sånt som kan vara bra att ha... Vad rekomenderar ni?"

Som sagt, det är lite svårt att specificera innan man vet vad du tänker fotografera. Men rent generellt är det inget mer du behöver i början. Ordna en bok eller fler och beta av kapitel för kapitel med de saker du har. När grunderna sitter där och du förstår vad som påverkar vad, har du säkert kommit på vad du vill ha härnäst.

Vänta med inköp av extern blixt mm, du kanske inte gillar den typen av fotografering eller fotar det så sällan att kostnaden inte står i proportion till behovet. Leta istället efter en bok du tycker är pedagogisk och passar just dig.

Lycka till och välkommen med mer frågor utmed resan! :)
 
Det absolut optimala att ha i fotoväskan, om man har lite cash, är..
Jag ser att du bara är 15 år, vilket antagligen ligger bakom den mycket märkliga inställning du förmedlar. Det finns ingen "optimal setup", lika lite som det finns en optimal skostorlek som är bäst för alla. Dina preferenser har absolut ingenting med någon annans preferenser att göra.
Optimaliteten sitter inte i hur dyra sakerna är, utan hur bra de passar ens behov.

Till trådskaparen kan jag bara säga; köp absolut ingenting utan att veta varför du köper det. Det är helt idiotiskt att spendera massa pengar enligt andras rekommendationer utan att ha en aning om varför. Jämför gärna med att ställa den absurda frågan: "vilken skostorlek ska jag ha?", istället för att prova dig fram själv.
 
Hm.. värst vad alla krånglar till det :)

Jag rekommenderar:

en kamera (som du redan har)
minneskort
ett fast normalobjektiv, dvs en fast 35mm/2.

Sen är det bara att fota på, jag har fotat i över 10 år och kör fortfarande i stort sett uteslutande med bara ett fast normalobjektiv.

Har aldrig använt blixtar o en massa zoomobjektiv, sånt krånglar bara till det.
 
Och nu är min fråga, vad mer bör jag ha?

Inget! Fota först med en liten utrustning så du får en känsla för vad du vill ha (uppenbarelser i stil med: "oj, jag får inte med hela huset jag vill fota, behöver jag en vidvinkel?" eller "den där fågeln blev ganska liten på bilden nu, behöver jag en tele?").

Om du kommer fram till att du vill fota med vidvinkel är det ju onödigt att du sitter där med en telezoom bara för att någon påstod att "det bör man ha".

Gillar skostorleksjämförelsen f.ö.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.