Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fotoskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Jag går i skrivartankar och undrar lite vad jag ska köpa. Kanske ni kan hjälpa.

Jag vill ha kantfri utskrift A4 ev A3
Jag bryr mig inte om hastighet, det är utskriftkvaliten som är det viktiga. absolut ingen kombinerad färgpatron. Pris ca2-3000. Vad tror ni, förslag?
 
Jag använder mig av en Canon Pixma IP5000 och är nöjd med denna. Klarar iofs inte A3, men den har separata patroner (5 st) och en vettig ekonomi (varje patron kostar runt 100-lappen i butik, billigare via Internet).

Priset på skrivaren är från 1600 kr och uppåt.
 
Kan bara hålla med Peter, nöjer man sig med kantfri A4 så är Canon Pixma 5000 "kungen". Extra bra att man har dubbla pappersfack , ett för 10x15 papper och ett för A4.

// Lazze
 
Jag testade att beställa en provutskrift från Canon på deras PIXMA iP4000 på ett papper som heter Canon Photo Paper Pro PR-101. Bilden blev väldigt bra men kan ändå inte jämföras med kemiskt framkallat papper. Utskriften saknar de allra finaste valörerna.
 
Pixma 4000 KAN INTE jämföras med Pixma 5000, då 5000 modellen är 18 månader nyare och _den_ _enda_ 1piktoliters skrivaren canon har just nu.

Beställ du ett prov från 5000 serien o se skillnaden!

//Lz

OBS! Pixma 8500 är EJ en 1 piktoliters skrivare, men den har fler färger. Jag tycker den drog mot grönt + var för dyr per utskrift.
 
bive skrev:
Jag använder mig av en Canon Pixma IP5000 och är nöjd med denna.

Eftersom det bara diskuterats Canon Pixma, tänkte jag föra in en annan i diskussionen. Epson R800 eller R1800, den enda skillnaden är vilket maxformat du kan arbeta med.

Den stora skillnaden mellan denna skrivare och Canons skrivare är att Epson arbetar med pigmentbläck. Det gör att hållbarheten blir mycket bättre. På rätt papper får du bilder som håller 100 år eller mer i rumsbeslysning.

MVH/Stefan
 
eller en EPSON R200 med sex separata patroner.

Jag har en sån och har hittils inte sett någon skillnad på det jag skrivit ut och det jag skickat till Crimson för framkallning. Ingen av mina bekanta har heller kunnat klura ut vilken som är från respektive ställe.
 
Till Epson vännerna,

En annan skillnad är utskriftspriset, Epsonen är 30-50% dyrare per utskrift.

Pigmentbläck i alla ära, men glöm inte bronzningsproblemen.

// Lz
 
Ziden skrev:
En annan skillnad är utskriftspriset, Epsonen är 30-50% dyrare per utskrift.

// Lz

Länk?

Sitter nu och söker efter testresultat och användbara åsikter från olika användare, om olika skrivare.

Inte en ända i denna tråd hittills, bara "jag är jätte nöjd, jämnfört med min gamla kombiskrivare från -94" och diverse fördomar

/Michael
 
Ziden skrev:
Till Epson vännerna,

En annan skillnad är utskriftspriset, Epsonen är 30-50% dyrare per utskrift.

Pigmentbläck i alla ära, men glöm inte bronzningsproblemen.

// Lz

Det är därför som Epson lagt till en Gloss Optimizer, flashigt namn för att man lägger ett klart skikt ovanpå bildytan. PÅ sätt tar man bort alla de tendenser som funnits till bronzing.

En annan lösning som jag tycker är väl så bra är att man stryper bläcktillförseln till den optimala. När man testar ser man att både Epson och Canon lägger på för mycket bläck. De vill väl se till att man förbrukar så mycket bläck som möjligt.

Men slutresultatet blir att valörer i skuggpartierna drunknar i den alldeles för djupa svärtan. Så om man stryper blåckmängden vinner man i bildkvalitet och minskar bläckförbrukningen. För Epsons del blir det också problem för de äldre skrivarna med bronzing.

MVH/Stefan
 
WOW! ni har legat i ser jag tusen tack för svar, känner på mig att ämnet va hett så jag ser gärna att diskussionen fortsätter.

Håkan
 
sethakan skrev:
Det ser ut att bli en Canon, finns det en motsvarighet till pixma5000 fast med A3?

Canon Bubble Jet i9950 är den bästa Canonskrivaren, den klarar A3+.
Om du satsar på en skrivare som klarar max A4 skulle jag rekomendera att du tittar på Canon Pixma iP8500, årets A4-skrivare enligt TIPA 2005.

mvh Kent.
 
Blåbär som man är inom digi-världen så kör jag med en HP Deskjet 3820 som klarar 4800x1200dpi. Det tycker jag räcker till mig. Jag ska köpa en vassare senare.

Jag tycker det verkar som om man ska satsa på bra papper oxå. Inte stirra sig blind på dpi.

Kantfria utskrifter är snyggt!

Jag jobbar i datorbutik och tycker att de problemfriaste är utan tvekan HP. Dock verkar inte HP ha de bästa fotoskrivarna.

Lycka till och fundera väl...
 
pixmania5000 och pixmania ljög

Jo jag köpte en Pixma ip5000. Först vill jag bara säga att på Pixmanias hemsida står det 48timmars leverans med DHL om man betalar extra för det. Det tog en vecka.

På DHL säger dom att det inte alls stämmer med 48timmar(lögn alltså) det har dom på pixmania hittat på. Däremot KAN det gå på 48timmar om man bor på större ort.

Min egentliga fråga är, om man som jag jobbar så jag är borta i 2veckor i sträck. Hur gör jag då för att bläcket inte ska torka igen munstyckena?.Går det inte eller kan man köra någon rengörning eller finns inte problemet längre? Tips?
 
Håkan!
Du skrev att du vill göra kantfria utskrifter. Jag köpte en Canon i560 för drygt ett år sedan. När jag skriver ut kantfritt, beskärs en del av bilden, om inte pappersformatet stämmer överens med formatet på bilden. Det gäller säkert alla skrivare, oavsett typ. Beskärningen vill jag ha koll på själv i datorn, så jag väljer alltid att skriva ut mina bilder med kant. Nu när du har din skrivare, kan du själv testa det på den. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.